Newsy

Polska zarobiła kolejne 80 mln zł na handlu CO2

2012-11-20  |  06:50
Mówi:Marcin Korolec
Funkcja:Minister Środowiska
  • MP4

    Hiszpania i Portugalia to kolejne państwa, które kupiły od Polski uprawnienia do emisji dwutlenku węgla. Na ich sprzedaży zarobiliśmy już prawie 780 mln zł, które przeznaczamy na ocieplanie szkół, przedszkoli i szpitali czy na oświetlenie miast. Rząd negocjuje już kolejne umowy.

    Na początku października Polska sprzedała Hiszpanii jednostki AAU (uprawnienia do emisji dwutlenku węgla) za ponad 160 mln zł. Niedawno szef resortu środowiska informował w rozmowie z Newserią, że negocjuje sprzedaż kolejnych 500 mln uprawnień do emisji CO2.

     – W krótkim okresie będziemy je przeznaczać do sprzedaży. Kilka takich umów negocjujemy z państwami, którym nie udało się osiągnąć celów zakładanych w Protokole z Kioto – mówił nam Marcin Korolec, minister  środowiska.

    Wczoraj zostały zakończone rozmowy i rząd podpisał umowy sprzedaży jednostek AAU z Bankiem Światowym, który pośredniczył w tych transakcjach. Najwięcej uprawnień kupiła Hiszpania, a część trafiła do Belgii. Zarobione w ten sposób ponad 80 mln zł (ok. 20 mln euro) zostanie przeznaczone m.in. na dofinansowanie termomodernizacji budynków użyteczności publicznej, czyli np. szkół i szpitali.

     – Mamy też sygnały od innych państw – informuje Marcin Korolec. – Jeżeli będą się zgłaszać następni kontrahenci, jesteśmy gotowi do takich negocjacji. Prawdopodobnie w przyszłym roku będzie jeszcze kilka umów. Nie mamy tu sztywnych ustaleń. Mamy na tyle duży zapas, że możemy w tego typu transakcje wchodzić bezpiecznie.

    Minister nie chce jednak zdradzić, ile jeszcze zostało Polsce jednostek i ile z nich może trafić na sprzedaż. Z wyliczeń Newserii wynika, że cena za jedną wynosi maksymalnie kilka złotych.

     – Każda umowa ma inny wymiar cenowy, ale też inne warunki mówiące o tym, w jaki sposób te pieniądze mogą być wydawane. W związku z tym cena jest wypadkową warunków umowy i negocjacji – mówi minister. 

    Zgodnie z Protokołem z Kioto, dotyczącym m.in. redukcji CO2, Polska była zobowiązana do zmniejszenia emisji o 6 proc. 

     – Nam się udało zredukować tę emisję o 30 proc., czyli pozostałe 24 proc. jest naszym dorobkiem, wartością. Możemy podzielić się nią z tymi państwami, którym nie udało się osiągnąć zakładanych celów, tych państw jest kilka – tłumaczy minister.

    Pieniądze trafiają do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska, który przeznacza je na cele prośrodowiskowe. Do końca roku ma ogłosić konkursy na granty dla samorządów.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Bezpieczeństwo żywnościowe 10 mld ludzi wymaga zmian w rolnictwie. Za tym pójdą też zmiany w diecie

    Zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego na świecie wymaga znaczących zmian w systemie rolniczym – ocenia think tank Żywność dla Przyszłości. Tym bardziej że niedługo liczba ludności globalnie się zwiększy do 10 mld. Zdaniem ekspertów warunkiem jest odejście od rolnictwa przemysłowego na model rolnictwa regeneratywnego, opartego na równowadze przyrodniczej. To obejmuje także znaczące ograniczenie konsumpcji mięsa na rzecz żywności roślinnej.

    Ochrona środowiska

    Branża wiatrakowa niecierpliwie wyczekuje liberalizacji przepisów. Zmiany w prawie mocno przyspieszą inwestycje

    W trakcie procedowania jest obecnie rządowy projekt tzw. ustawy odległościowej, który ostatecznie zrywa z zasadą 10H/700m i wyznacza minimalną odległość wiatraków od zabudowań na 500 m. Kolejna liberalizacja przepisów ma zapewnić impuls dla sektora, przyspieszyć transformację energetyczną i przynieść korzyści lokalnym społecznościom. Branża liczy także na usprawnienie i skrócenie procedur planistycznych i środowiskowych, które dziś są barierą znacznie wydłużającą czas inwestycji w elektrownie wiatrowe na lądzie.

    Transport

    Część linii lotniczych unika wypłacania odszkodowań za opóźnione lub niezrealizowane loty. Może im grozić zajęcie samolotu przez windykatora

    Mimo jasno sprecyzowanych przepisów linie lotnicze niechętnie wypłacają odszkodowania za opóźnione lub odwołane loty, często powołując się na zdarzenia nadzwyczajne lub problemy z przepustowością ruchu lotniczego. Wielu konsumentów odstępuje od dalszego postępowania, bo obawiają się żmudnych formalności. Zdaniem eksperta z kancelarii DelayFix, specjalizującej się w egzekwowaniu należnych odszkodowań, warto się ubiegać o należne rekompensaty. Ostatecznym – i skutecznym – środkiem po wyczerpaniu drogi polubownej i sądowej jest zajęcie samolotu przez windykatora.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.