Newsy

Przedsiębiorcy próbują obniżyć rachunki za prąd. Zużycie energii o połowę spada im tylko dzięki wymianie oświetlenia

2014-12-03  |  06:30

Ceny energii w kolejnych latach będą rosły, wraz ze wzrostem zapotrzebowania na jej zużycie – wynika z szacunków różnych firm i instytucji. To skłania przedsiębiorców do szukania oszczędności. Pomóc może nie tylko zmiana dostawcy na tańszego, lecz także wdrażanie rozwiązań, które pozwolą ograniczyć zużycie prądu.

Jak podkreślają przedstawiciele spółki Elektromont, ceny energii w Polsce należą do najwyższych w Europie. Wraz ze wzrostem zapotrzebowania na energię będą w dalszym ciągu szły w górę. Prognozy różnych firm i instytucji mówią o kilkuprocentowym wzroście rocznie.

Dlatego przedsiębiorcy szukają możliwości oszczędzania – ich świadomość w tym zakresie jest coraz większa.

Należy się zastanowić nad tym, czy nie wymienić źródeł światła. W perspektywie ponad 3 lat opłaca się zastosować oświetlenie wykorzystujące oprawy LED-owe. Musimy także zastanowić się nad instalacjami sterującymi tym oświetlenie, by dopasować je do warunków panujących na zewnątrz – wyjaśnia Jerzy Rymarowicz, wiceprezes zarządu Elektromont, spółki zajmującej się kompleksowymi usługami w zakresie instalacji elektrycznych. 

Tylko regulacja oświetlenia uwzględniająca zmiany światła dziennego może dać oszczędność ponad 30 procent, wykorzystanie czujników ruchu może pozwolić na redukcję zużycia energii o 40 procent. Zastosowanie obu tych urządzeń pomoże zredukować pobór energii nawet o 50 procent. Jeśli dodatkowo sterowanie zegarowe, uzależnione od światła dziennego, przedsiębiorca połączy z działaniem żaluzji, ogrzewania, klimatyzacji czy wentylacji, oszczędności będą jeszcze większe.

Mamy sporo przykładów, choćby z rynku niemieckiego, na którym inwestorzy chcą to dzielić oświetlenie na sekcje, uzależniać je od oświetlenia zewnętrznego. Chcą sterować nim z zewnątrz, zdalnie, za pomocą telefonu – mówi Rymarowicz. – Możliwości oszczędzania jest wiele.

Dobrym sposobem jest też wymiana wyposażenia na bardziej efektywne energetycznie. Wymiana lodówki dla pracowników na model klasy energetycznej A++ pozwoli zaoszczędzić rocznie 55 procent energii.

Wśród innych przykładów firma Elektromont wymienia takie rozwiązania, jak montowanie kurtyn nocnych, które pozwolą zaoszczędzić energię np. w nocy, modernizacja systemów napędowych lub ich wymiana na silniki o podwyższonej sprawności. W zakładach produkcyjnych oszczędność w ciągu roku na jednym urządzeniu może sięgnąć 700 złotych. Jeśli wykorzystywanych jest więcej takich urządzeń, to firma może na tej operacji zaoszczędzić do kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Jak podkreśla Rymarowicz, wdrażanie nowoczesnych rozwiązań wiąże się z określonymi kosztami, jednak poczynione oszczędności dość szybko się zwracają.

Na podstawie analiz, które przeprowadzamy dla naszych inwestorów, możemy śmiało powiedzieć, że jeśli zastosujemy oświetlenie LED-owe, przy założeniu, że zakład pracuje w systemie trzyzmianowym, czyli oświetlenie świeci się cały czas, to stopa zwrotu zamyka się w trzech latach. Natomiast w przypadku kompensacji mocy biernej może się to zwrócić nawet po trzech miesiącach – wyjaśnia ekspert.

Jego zdaniem oszczędzanie energii najlepiej zacząć od analizy taryfy obowiązującej u dostawcy, z którego usług firma korzysta. Może się okazać, że na rynku dostępne są o wiele bardziej atrakcyjne oferty. Równie ważne jest ustalenie potrzeb i rozkładu zużycia energii, w czym pomóc może profesjonalny audyt.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.