Newsy

IMS Health: 40 proc. leków w Polsce to zamienniki. Wszystko z powodu ceny

2014-09-29  |  06:10

Krajowy rynek farmaceutyczny, wyceniany na 22 mld zł rocznie, zdominowany jest przez leki generyczne (zamienniki oryginalnych). Jak podkreślają przedstawiciele koncernów farmaceutycznych, Polska ma długą tradycję w produkcji leków. Pacjenci są więc przyzwyczajeni do krajowych produktów, wybierają więc generyki, które w większości powstają w kraju. Na ich popularność ma wpływ również niższa cena. 

Polski rynek farmaceutyczny, biotechnologiczny i technologii medycznych wyceniany jest na około 22 mld zł. 40 proc. zajmują na nim generyki, tylko 35-40 proc. to produkty innowacyjne. Pozostałą część przychodów generują specyfiki w tzw. wolnym obrocie, sprzedawane bez recepty (OTC, z ang. Over The Counter Drugs, czyli leki bez recepty lekarskiej, w tym suplementy diety, stanowią jedną z najszybciej rosnących kategorii rynku). Eksperci szacują, że w br. Polacy kupią o około 4 proc. więcej specyfików medycznych niż w ubiegłym roku.

Zdaniem Katarzyny Leoszkiewicz ze spółki IMS Health popularność leków generycznych wynika między innymi z tradycji polskiego rynku farmaceutycznego.

Od zawsze mieliśmy krajowe fabryki leków – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Katarzyna Leoszkiewicz z IMS Health. – Przyzwyczajenie pacjenta do tego typu leków w Polsce jest więc duże.

Pod pojęciem leku generycznego, jak informuje Leoszkiewicz, kryje się produkowany w Polsce lek odtwórczy, czyli ta sama substancja czynna, którą zawiera oryginał. Odpowiada ona w identyczny sposób na terapię leczenia pacjenta.

Ale na popularność generyków zdaniem Katarzyny Leoszkiewicz wpływ ma także ich cena. Są to specyfiki produkowane w Polsce, a wiec z reguły są tańsze od leków oryginalnych.

Zasób portfela pacjenta ma też duży wpływ na to, że jesteśmy rynkiem leków generycznych – potwierdza Leoszkiewicz.

Tym bardziej że leki generyczne, podobnie jak innowacyjne, znajdują się na liście leków refundowanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Po wejściu w życie nowej ustawy refundacyjno-cenowej (Ustawa z 13 stycznia 2012 r. o zmianie ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2012 poz. 95) branża farmaceutyczna, biotechnologiczna i technologii medycznych zanotowała spory spadek przychodów. Według Ministerstwa Zdrowia tylko w pierwszym roku obowiązywania znowelizowanej ustawy wydatki Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ) na refundację zmniejszyły się z 8,8 do 6,8 mld zł. Nowe prawo spowodowało jednak, że od stycznia 2012 roku systemem refundacyjnym zostało objętych ponad 900 leków, w tym 39 po raz pierwszy.

Na aktualnej refundacyjnej liście aptecznej znajdują się zarówno leki oryginalne, jak i  generyczne – zauważa Katarzyna Leoszkiewicz. – Bardzo często dopłata pacjenta do leku oryginalnego jest jednak wyższa niż do tej samej substancji, tej samej dawki, tej samej wielkości opakowania leku generycznego.

IMS Health jest międzynarodowym koncernem farmaceutycznym, specjalizującym się w dostarczaniu informacji dla przemysłu farmaceutycznego i rynku ochrony zdrowia.

 

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Ochrona środowiska

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

Konsument

Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.