Newsy

Apteki potrzebują lekarstwa na kłopoty

2012-09-04  |  06:50
Mówi:Jacek Szwajcowski
Funkcja:prezes zarządu
Firma:Pelion S.A.
  • MP4

    Wejście w życie ustawy refundacyjnej wpędziło polskie apteki w kłopoty. Grupa Pelion wylicza, że zmniejszenie wpływów zmusiło ją do zamknięcia 10 proc. placówek i redukcji zatrudnienia. – Jeżeli chcemy mieć odpowiednią ilość aptek i odpowiednio wykwalifikowany personel, to marża musi być wystarczająca na pokrycie wszystkich kosztów stałych apteki – tłumaczy Jacek Szwajcowski, prezes zarządu Pelion S.A. Dziś apteka zarabia średnio na każdej zrealizowanej recepcie 5 groszy.

    Środowisko aptekarskie zarzuca autorom nowych zapisów, że utrudniają działalność punktów farmaceutycznych. Obowiązujące od początku tego roku przepisy oznaczają de facto zakaz reklamy aptek i prowadzenia akcji promocyjnych (np. prowadzenie kart rabatowych na leki) oraz w abstrakcyjny, według branży, sposób regulują kwestię refundacji leków przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

    Grupa Pelion wyliczyła, że może to ostatecznie doprowadzić do spadku obrotów nawet o 10 proc. Dziś średni zysk z marży za zrealizowanie statystycznej recepty to 5 groszy.

     – Apteka to specyficzne miejsce, gdzie potrzebny jest bardzo wykwalifikowany personel. Potrzebny jest czas, który można poświecić pacjentowi, bo od tego zależy bezpieczeństwo jego leczenia. Dlatego myślę, że dalsza redukcja kosztów jest bardzo ryzykowna i bardzo trudna, ponieważ tych rezerw po prostu nie ma – wyjaśnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Jacek Szwajcowski, prezes Pelionu.

    O kłopotach całej branży świadczą m.in. wyniki finansowe grupy farmaceutycznej Pelion za II kwartał. Są one gorsze od oczekiwanych. Pelion zanotował w tym okresie 5,8 mln złotych zysku netto – to tylko o pół miliona więcej niż w okresie analogicznym roku ubiegłego oraz o wiele mniej od tego, czego oczekiwali analitycy. Ich zdaniem firma miała zarobić ponad 6,2 mln złotych.

    Szef Pelionu twierdzi, że wynika to m.in. z obniżenia przez ustawodawcę marży za leki. Dziś w aptece wynosi ona średnio około 2,4 zł na opakowaniu leku wobec 9 zł średniej marży w pozostałych krajach Unii Europejskiej.

     – Jeżeli porównamy to, co się dzieje w Polsce, z sytuacją innych krajów europejskich, to widzimy, że mamy prawie czterokrotnie niższą marżę, liczoną w eurocentach, w stosunku do Europy Zachodniej. W przypadku części detalicznej ta różnica jest jeszcze większa. Widać, że przeciętna polska apteka na sprzedaniu jednego opakowania zarabia kilkakrotnie mniej niż przeciętna apteka w Europie – tłumaczy Jacek Szwajcowski.

    Grupa Pelion w związku z mniejszymi zyskami musiała przeprowadzić gruntowną restrukturyzację, co doprowadziło do zamknięcia najbardziej nierentownych punktów – na razie dotknęło to 10 procent aptek z portfela grupy. Etaty straciło już ponad 170 pracowników, a w planach mówi się o konieczności pożegnania z kolejnymi 180.

     – Traktowaliśmy zamykanie aptek jako ostateczność. Niestety, mamy trudną sytuację zewnętrzną i podjęliśmy w I półroczu decyzję, aby apteki, które miały najgorsze wyniki finansowe po prostu zamknąć. Zakładamy, że uda nam się pozostałymi działaniami doprowadzić do sytuacji, w której te jednostki, nawet, jeśli nie będą zarabiać, to przynajmniej będą przynosić wyniki w okolicach zera i nie będziemy do nich dopłacać – wyjaśnia prezes Szwajcowski.

    Pelion Healthcare Group prowadzi swoją działalność na rynku ochrony zdrowia zatrudniając ok. 7,4 tys. pracowników. Firma zajmuje się sprzedażą detaliczną i hurtową leków, a także świadczy usługi dla producentów oraz zaopatruje szpitale.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Handel

    1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem

    Producenci, sklepy i operatorzy systemu kaucyjnego mają niespełna dwa miesiące na finalizację przygotowań do jego startu. Wówczas na rynku pojawią się napoje w specjalnie oznakowanych opakowaniach, a jednostki handlu powinny być gotowe na ich odbieranie. Część z nich jest już do tego przygotowana, część ostrzega przed ewentualnymi opóźnieniami. Jednym z ważniejszych aspektów przygotowań na te dwa miesiące jest uregulowanie współpracy między operatorami, których będzie siedmiu, co oznacza de facto siedem różnych systemów kaucyjnych.

    Ochrona środowiska

    KE proponuje nowy cel klimatyczny. Według europosłów wydaje się niemożliwy do realizacji

    Komisja Europejska zaproponowała zmianę unijnego prawa o klimacie, wskazując nowy cel klimatyczny na 2040 roku, czyli redukcję emisji gazów cieplarnianych o 90 proc. w porównaniu do 1990 rok. Jesienią odniosą się do tego kraje członkowskie i Parlament Europejski, ale już dziś słychać wiele negatywnych głosów. Zdaniem polskich europarlamentarzystów już dotychczas ustanowione cele nie zostaną osiągnięte, a europejska gospodarka i jej konkurencyjność ucierpi na dążeniu do ich realizacji względem m.in. Stanów Zjednoczonych czy Chin.

    Handel

    Amerykańskie indeksy mają za sobą kolejny wzrostowy miesiąc. Druga połowa roku na rynkach akcji może być nerwowa

    Lipiec zazwyczaj jest pozytywnym miesiącem na rynkach akcji i tegoroczny nie był wyjątkiem. Amerykańskie indeksy zakończyły go na plusie, podobnie jak większość europejskich. Rynki Starego Kontynentu nie przyciągają jednak już kapitału z taką intensywnością jak w pierwszej części roku. Z drugiej strony wyceny za oceanem po kolejnych rekordach są już bardzo wysokie, a wpływ nowego porządku celnego narzuconego przez Donalda Trumpa – na razie trudny do przewidzenia. W najbliższym czasie na rynkach można się spodziewać jeszcze większej zmienności i nerwowości, ale dopóki spółki pokazują dobre wyniki, przesłanek do zmiany trendu na spadkowy nie ma.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.