Newsy

Do przyciągnięcia inwestorów z zagranicy potrzeba systemu zachęt

2014-03-20  |  06:10
Mówi:Waldemar Markiewicz
Funkcja:prezes Izby Domów Maklerskich
Firma:prezes DB Securities
  • MP4
  • Sprzyjające warunki do rozwoju rynku kapitałowego, na które składają się m.in. niższe opłaty transakcyjne, przyjazne otoczenie prawne i konkurencyjny system podatkowy, mogłyby skłonić przedstawicieli rynku do zainteresowania się Polską. Nie tylko inwestorów, lecz także różnego typu fundusze, które mogłyby prowadzić swoją działalność inwestycyjną z kraju. Rynek ożywić mogłoby również większe zainteresowanie gospodarstw domowych inwestycjami giełdowymi.

     – Jeżeli w Polsce uda nam się stworzyć takie warunki dla całej branży, dla pracowników branży przemysłu papierów wartościowych, dla TFI, dla OFE, dla funduszy hedgingowych, dla domów maklerskich, że będą chciały rejestrować swoją działalność w Polsce, a nie prowadzić ją z Londynu, to wtedy można powiedzieć, że tworzymy pewne centrum finansowe – mówi Waldemar Markiewicz, prezes Izby Domów Maklerskich. – To znaczy, że tu będą tworzone miejsca pracy, ludzie tutaj będą przyjeżdżać, żeby rozmawiać z inwestorami, ze spółkami, żeby inwestować w tym rejonie. A do tego jest potrzebne przyjazne otoczenie prawne, konkurencyjny system podatkowy, taki, żeby menadżerowie chcieli tu pracować.

    Ważnym elementem w strategii budowania centrum finansowego w Warszawie będzie również giełda. Jeśli będzie wielu emitentów, to zwiększy się zainteresowanie naszym regionem. Zdaniem prezesa IDM, trzeba zwiększyć atrakcyjność warszawskiego parkietu dla zagranicznych inwestorów. Duży potencjał widzi też w oszczędnościach gospodarstw domowych, które mogłyby w większym stopniu trafiać na giełdę.

     – Mamy rezerwy w kraju, jeśli chodzi o podaż kapitału. W strukturze oszczędności gospodarstw domowych w Polsce przeszło 40 proc. to gotówka i depozyty w bankach, podczas gdy w większości krajów europejskich to jest 25–30 proc. Można systemem podatkowym zachęcać do konwertowania części tej gotówki na podaż kapitału. Można, a nawet trzeba stworzyć, znacznie większe zachęty podatkowe dla III filara systemu emerytalnego, który w istocie rzeczy będzie gromadził pieniądze, które mogą być inwestowane na rynku kapitałowym – podkreśla Markiewicz.

    Rozwój rynku kapitałowego przełoży się z kolei na wzrosty w realnej gospodarce, ponieważ większa podaż kapitału na giełdzie oznacza większe możliwości finansowania przedsiębiorstw.

     – Jest to ważne dla przedsiębiorstw małej i średniej wielkości na początkowym etapie rozwoju lub przedsiębiorstw innowacyjnych, które z reguły mają ograniczony dostęp do kredytu bankowego. Jest to też ważne dla dużych przedsiębiorstw, które mają wielkie plany inwestycyjne i bank żąda na przykład zwiększenia kapitałów własnych, żeby udzielić dużego kredytu – mówi prezes IDM.

    Ożywieniem na rynku kapitałowym zainteresowane są również domy maklerskie. Wprawdzie ubiegły rok, dzięki lepszej koniunkturze na giełdzie, był dla nich lepszy niż 2012, ale i tak ze swojej podstawowej działalności wysokich zysków nie miały.

     – Na podstawowej działalności, czyli na obsłudze inwestorów domy maklerskie uzyskały wynik dodatni w wysokości jedynie 32 mln zł versus 65 mln strat rok wcześniej. Zdecydowanie większa część wyniku została wygenerowana działalnością na własny rachunek, czyli na animowanie akcji, na dostarczanie płynności, gdzie domy maklerskie ryzykują swój kapitał – uważa Markiewicz.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.