Mówi: | Anna Grześkowiak |
Funkcja: | menedżerka ds. rozwoju biznesu |
Firma: | Tpay |
E-konsumenci wybierają jak najszybsze i najprostsze opcje płatności online. Coraz bardziej interesują się płatnościami odroczonymi i ratalnymi
Szybkie płatności, a w szczególności Blik, to metody najchętniej wybierane przez klientów podczas zakupów internetowych. W ostatnim czasie rośnie jednak popularność płatności odroczonych oraz rozłożenia płatności na raty – twierdzą przedstawiciele e-commerce. Niezmiennie ktoś, kto chce osiągnąć sukces w handlu w sieci, musi oferować wszystkie możliwe metody płatności. Jeśli klient nie znajdzie na stronie swojej ulubionej, zwykle rezygnuje z zakupu.
E-commerce zmienił obraz handlu detalicznego na całym świecie. Nie byłoby to możliwe bez wprowadzenia różnych form płatności, w których szybkość, wygoda i bezpieczeństwo to najważniejsze atuty, nie tylko z punktu widzenia klienta, ale również sprzedawcy. Rynek ten stale ewoluuje, a kupujący mają do dyspozycji coraz więcej i coraz nowsze metody płatności. Liderem pozostaje rozwiązanie, które powstało w Polsce i jest obecne na rynku od przeszło dekady.
– Polacy najchętniej płacą szybkimi metodami płatności i tutaj zawsze przodował Blik. Natomiast powoli przechodzimy już w fazę odroczonych płatności i zaczynamy przodować w odroczeniach. Dodatkowo przychodzą już też możliwości rozłożenia sobie płatności na raty – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Anna Grześkowiak, menedżerka ds. rozwoju biznesu Tpay. – Ciężko powiedzieć, jak będziemy płacić w przyszłości, natomiast jestem pewna, że będzie to krótka forma wybierania płatności, czyli skracanie tego procesu, dwa kliknięcia i gotowe. Im szybciej zapłacę, tym mniej będzie bolało.
Z raportu „Jak Polacy lubią płacić online 2023” opracowanego przez Tpay wynika, że w 2023 roku 76 proc. konsumentów uważało Blika za preferowaną formę płatności. 69 proc. przyznawało, że jest ona najczęściej przez nich wykorzystywana. Ta prawidłowość dotyczy obecnie każdej grupy wiekowej polskich konsumentów. W poprzednich badaniach seniorzy częściej wybierali płatność kartą.
Na drugiej pozycji, z gigantyczną stratą do lidera, znalazły się właśnie płatności kartą – 29 proc. respondentów wskazało, że jest to preferowana forma płatności, a 19 proc. – że najczęściej z niej korzystają. Podium zamyka portfel elektroniczny – odpowiednio 26 i 11 proc. Z Top 3 wypadł przelew pay-by-link, tracąc w ciągu roku 11 proc. Eksperci Tpay wskazują, że te wyniki świadczą o tym, że konsumenci coraz częściej płacą za pośrednictwem smartfona. Chętniej wybierają też opcje ograniczające konieczność logowania się czy wpisywania danych. Im mniej kroków klient musi wykonać, aby dokonać zakupu, tym chętniej wybierze daną metodę i tym rzadziej porzuci koszyk zakupowy.
Według raportu stale rośnie liczba polskich e-konsumentów, którzy jeszcze przed rozpoczęciem zakupów w sieci sprawdzają metody płatności dostępne w konkretnym sklepie internetowym. W 2023 roku odsetek ten wzrósł o 4 pp. względem poprzedniego badania z 2022 roku. Odpowiedź „zdecydowanie się zgadzam” i „raczej się zgadzam” podało łącznie 81 proc. badanych. Ta wskazówka jest kluczowa dla wszystkich, którzy dziś chcą zarabiać w e-commerce.
– Formy płatności to jest najważniejsze, co musimy mieć w swoim sklepie, dlatego że 81 proc. osób badanych, jeżeli nie znajduje swojej ulubionej metody płatności, czy to będzie Google Pay, Blik, czy PayPo, po prostu zostawia koszyk – zauważa menedżerka z Tpay.
Kolejnym trendem zauważanym w branży są płatności odroczone i płatności na raty. Zresztą jest to prawidłowość obserwowana dziś w wielu krajach świata.
W modelu płatności odroczonych kupujący płaci dopiero za 30 dni, co daje mu możliwość zamówienia kilku produktów i odesłania tych niepotrzebnych do sklepu, natomiast e-sprzedawca otrzymuje środki za transakcję od razu. Procesowanie płatności spoczywa na dostawcy płatności odroczonych. Taką opcję płatności oferują m.in. sklepy modowe, RTV i AGD, a nawet branża spożywcza. 19 proc. badanych wskazało tę formę jako preferowaną (6 proc. korzysta z niej najczęściej).
Co istotne, według cytowanego raportu 90 proc. polskich e-konsumentów zna różnicę pomiędzy płatnościami odroczonymi a ratalnymi.
– Płatności na raty cieszą się coraz większym zainteresowaniem ze względu na to, że po pierwsze jest możliwość wybrania rat 0 proc., czyli płatnik nie ponosi dodatkowych kosztów za to, że rozkłada sobie dany zakup na raty, a też jest to bardzo bezpieczna forma korzystania z płatności online – mówi Anna Grześkowiak.
W badaniu z 2023 roku 63 proc. konsumentów uznało tę metodę za najbezpieczniejszą. Lepszy wynik osiągnęły tylko płatności przy odbiorze (75 proc.) oraz przelew tradycyjny (68 proc.).
Czytaj także
- 2024-11-22: Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
- 2024-11-22: Artur Barciś: Od sztucznej inteligencji dowiedziałem się, że zmarłem na scenie. Dla niej jestem kompletnie nikim
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-18: Nowe technologie zmieniają pracę statystyków. Mogą poddawać szybkiej analizie duże zasoby informacji
- 2024-10-09: Cyfrowi kontrolerzy lotów nie zastąpią na razie całkowicie ludzi. Zaawansowane technologie będą jednak wspierać zarządzanie ruchem lotniczym
- 2024-09-19: Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm
- 2024-09-30: Giganci farmaceutyczni inwestują w sztuczną inteligencję. Chcą szybciej i taniej opracowywać kandydatów na leki
- 2024-08-23: ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów
- 2024-10-08: Do 2050 roku transport morski ma być zeroemisyjny. W dekarbonizacji pomagają nowe technologie, ale przyszłością są zielone paliwa
- 2024-08-14: Polskie konsorcjum rozwija innowacyjny system serwisowania i tankowania satelitów na orbicie. To może wydłużyć czas ich eksploatacji o 20 lat
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.
Ochrona środowiska
Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
Ponad 200 projektów dofinansowanych kwotą 92 mln euro – taki jest bilans wsparcia z programu „Rozwój przedsiębiorczości i innowacje” z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014–2021. Mikro-, małe i średnie firmy mogły za pośrednictwem PARP otrzymać granty na realizację innowacyjnych projektów związanych z ochroną środowiska, jakością wód oraz poprawiających jakość życia. – Firmy, które skorzystały z Funduszy Norweskich, odnotowały korzyści biznesowe, efekty środowiskowe, ale też pozabiznesowe, społeczne – ocenia Maja Wasilewska z PARP.
IT i technologie
Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu
Kwestia wykorzystania dzieł pisarzy do trenowania algorytmów sztucznej inteligencji budzi coraz większe kontrowersje. Część autorów kategorycznie zabrania takiego używania swoich prac, inni godzą się na to w zamian za proponowane przez niektóre wydawnictwa honoraria. Literaci są jednak zgodni co do tego, że teksty pisane przez SI nigdy nie wejdą do kanonu literatury pięknej. Technologia nie stworzy bowiem nowej wartości artystycznej, lecz powieli już istniejące schematy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.