Newsy

KDPW: Tylko 1/3 rachunków inwestycyjnych jest aktywna

2012-04-06  |  06:50
Mówi:Iwona Sroka
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych
  • MP4

    Liczba rachunków inwestycyjnych stopniowo rośnie. Jest ich już ponad 1,5 mln. Statystyki te nie świadczą jednak o zaangażowaniu właścicieli rachunków. Z informacji Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych wynika, że większość z nich nie jest aktywna.

     - My zawsze badamy liczbę rachunków prowadzonych przez Krajowy Depozyt dla naszych uczestników, natomiast nie badamy ich aktywności. To już jest po stronie naszych uczestników i właścicieli rachunków. Z tego, co wiemy zaledwie 1/3 z nich to są rachunki aktywne, czyli takie dosyć często używane, które w krótkiej perspektywie czasowej noszą znamiona aktywności - twierdzi prezes Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych.

    Wzrost zarówno liczby otwieranych rachunków, jak i aktywności ich właścicieli, zależy od oferty prywatyzacyjnej Ministerstwa Skarbu Państwa.

     - Zwykle obserwowaliśmy, że duży przyrost rachunków następował w momencie dużych prywatyzacji, zwłaszcza skarbowych. Jak wchodziły na giełdę akcję PZU, Taurona czy samej GPW, to wtedy notowaliśmy rekordowe przyrosty liczby rachunków - mówi Iwona Sroka.

    W 2010 roku, kiedy trzy wymienione spółki debiutowały na warszawskim parkiecie, uczestnicy KDPW otworzyli ponad 340 tysięcy nowych rachunków.

     - Dopóki takich dużych prywatyzacji nie będzie, myślę, że liczba rachunków nieznacznie się zmieni - przyznaje prezes KDPW.

    W przyjętym w marcu planie prywatyzacji na lata 2012-2013 resort skarbu państwa przewiduje wprowadzenie na giełdę takich spółek, jak Enea, Energa, Zespół Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin, Węglokoks czy Bumar.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie

    Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.

    Ochrona środowiska

    Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro

    Ponad 200 projektów dofinansowanych kwotą 92 mln euro – taki jest bilans wsparcia z programu „Rozwój przedsiębiorczości i innowacje” z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014–2021. Mikro-, małe i średnie firmy mogły za pośrednictwem PARP otrzymać granty na realizację innowacyjnych projektów związanych z ochroną środowiska, jakością wód oraz poprawiających jakość życia. – Firmy, które skorzystały z Funduszy Norweskich, odnotowały korzyści biznesowe, efekty środowiskowe, ale też pozabiznesowe, społeczne – ocenia Maja Wasilewska z PARP.

    IT i technologie

    Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu

    Kwestia wykorzystania dzieł pisarzy do trenowania algorytmów sztucznej inteligencji budzi coraz większe kontrowersje. Część autorów kategorycznie zabrania takiego używania swoich prac, inni godzą się na to w zamian za proponowane przez niektóre wydawnictwa honoraria. Literaci są jednak zgodni co do tego, że teksty pisane przez SI nigdy nie wejdą do kanonu literatury pięknej. Technologia nie stworzy bowiem nowej wartości artystycznej, lecz powieli już istniejące schematy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.