Newsy

NBP: rezultaty rozmów ws. opłaty interchange za kilka miesięcy

2012-03-14  |  06:50
Mówi:Małgorzata Zaleska
Funkcja:Członek Zarządu
Firma:Narodowy Bank Polski
  • MP4

    Członkowie Zespołu roboczego przy NBP nie osiągnęli jednomyślności w sprawie obniżania opłaty za transakcje kartami płatniczymi. W komunikacie po ostatnim posiedzeniu Zespołu napisano, że główne elementy raportu końcowego zostały zaakceptowane przez większość osób. Do końca przyszłego tygodnia uczestnicy dialogu muszą przyjąć lub odrzucić przyjęte w toku prac ustalenia.

     - Narodowy Bank Polski jest w pewnym sensie inicjatorem porozumienia między stronami zainteresowanymi. Optujemy za tym, żeby opłaty zostały obniżone - mówi Małgorzata Zaleska, członek zarządu Narodowego Banku Polskiego.

    I podkreśla, że negocjacje jeszcze trwają, więc na rezultaty prac trzeba będzie jeszcze trochę poczekać.

     - To jest jeszcze kwestia kilku miesięcy, podczas których zostaną wypracowane ostateczne postulaty, które będą skłonne przyjąć wszystkie zainteresowane strony - prognozuje Małgorzata Zaleska.

    Obecnie opłata interchange w Polsce jest jedną z najwyższych w Europie i wynosi średnio 1,6 proc. Celem prac prowadzonych przez Zespół roboczy jest obniżenie opłat do poziomu średniej unijnej, czyli 0,6 proc. w 2017 roku.

     - M.in. konkurencja na rynku będzie wymuszała poszczególne rozwiązania mające na celu obniżenie opłat interchange - uważa Zaleska.

    Tzw. interchange fee to prowizja pobierana od właścicieli sklepów za to, że klient płaci u nich kartą. Pobbierana jest od każdej transakcji bezgotówkowej przez agenta rozliczeniowego na rzecz banku, który kartę wydał. Żeby opłaty były niższe, potrzebne jest porozumienie wszystkich uczestników rynku: bankowców, handlowców, agentów rozliczeniowych i organizacji kartowych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie

    Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.

    Ochrona środowiska

    Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro

    Ponad 200 projektów dofinansowanych kwotą 92 mln euro – taki jest bilans wsparcia z programu „Rozwój przedsiębiorczości i innowacje” z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014–2021. Mikro-, małe i średnie firmy mogły za pośrednictwem PARP otrzymać granty na realizację innowacyjnych projektów związanych z ochroną środowiska, jakością wód oraz poprawiających jakość życia. – Firmy, które skorzystały z Funduszy Norweskich, odnotowały korzyści biznesowe, efekty środowiskowe, ale też pozabiznesowe, społeczne – ocenia Maja Wasilewska z PARP.

    IT i technologie

    Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu

    Kwestia wykorzystania dzieł pisarzy do trenowania algorytmów sztucznej inteligencji budzi coraz większe kontrowersje. Część autorów kategorycznie zabrania takiego używania swoich prac, inni godzą się na to w zamian za proponowane przez niektóre wydawnictwa honoraria. Literaci są jednak zgodni co do tego, że teksty pisane przez SI nigdy nie wejdą do kanonu literatury pięknej. Technologia nie stworzy bowiem nowej wartości artystycznej, lecz powieli już istniejące schematy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.