Mówi: | Jan Sikora |
Funkcja: | założyciel |
Firma: | Planet Plus |
Polacy coraz chętniej kupują online za granicą. Popularność zyskują chińskie sklepy, na czele z AliExpress
Polscy internauci mają coraz większe zaufanie do transgranicznych zakupów w sieci. Co czwarty kupujący online zrobił zakupy w zagranicznym e-sklepie – wynika z badania Gemius. Popularność zyskują szczególnie chińskie platformy sprzedażowe. Ich udział w ogólnej liczbie transakcji na platformie Planet Plus w I półroczu br. sięgnął 46,9 proc. Liderem pozostaje AliExpress, przeganiając Allegro. Polskie sklepy internetowe w dalszym ciągu zatrzymują jednak większość, bo aż 79 proc. obrotów.
– Widzimy duży wzrost zainteresowania zakupami transgranicznymi wśród Polaków. Obserwowane z miesiąca na miesiąc wzrosty pokazują, jak międzynarodowe sklepy próbują pozyskać polskich konsumentów. Ilościowy udział platform chińskich – AliExpress, Banggood czy Gearbest – w liczbie transakcji sięga już prawie 50 proc. Natomiast nadal blisko 80 proc. wartości tych zakupów przypada na polskie sklepy. To pokazuje, jak chińskie marki zyskują rynek, a jednocześnie to, jakie wartości nasi konsumenci zostawiają w Polsce – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jan Sikora, założyciel platformy Planet Plus.
Dane Planet Plus, na podstawie analizy ponad 530 tys. transakcji przeprowadzonych na platformie w okresie od stycznia 2017 do czerwca 2018, pokazują, że Chiny konsumują już blisko połowę sprzedaży internetowej. Udział chińskich platform sprzedażowych pod względem liczby dokonanych transakcji w I połowie 2018 roku wyniósł 46,9 proc. Liderem pozostaje AliExpress, konsumując ponad 90 proc. tej sprzedaży. Udział Allegro w sprzedaży na platformie Planet Plus wyniósł blisko 14 proc., resztę stanowią pozostałe polskie sklepy internetowe.
Planet Plus to platforma umożliwiająca zakupy z tzw. cashbackiem, czyli zwrotem części wartości kupionych produktów. Ma ponad 600 tys. użytkowników i współpracuje z ponad 1000 sklepów online, wśród których są e-commerce’owi liderzy (m.in. Amazon, Allegro, Empik, Answear, Frisco.pl, Pyszne.pl, Douglas, MediaMarkt, Grupon, Eobuwie.pl czy AliExpress).
W II kwartale tego roku Polacy dokonali w sumie blisko 60 tys. transakcji na AliExpress. To ponaddwukrotnie więcej niż w tym samym czasie na Allegro. Tym samym AliExpress staje się coraz bardziej popularną platformą zakupową dla polskich konsumentów.
– Chińskie serwisy przyciągają klientów przede wszystkim ceną, która gra olbrzymią rolę. Kolejną rzeczą jest rosnąca jakość produktów. To, co zamawiamy z Chin, dotąd często bywało gorszej jakości, natomiast i to się już zmieniło. Widzimy, że rośnie jakość zamawianych z Chin produktów – mówi Jan Sikora. – Polacy doceniają też liczne akcje promocyjne i akcje zakupowe, które przyciągają polskiego konsumenta. To właśnie ten agresywny model sprzedażowy jest tym, czego powinniśmy się uczyć od Chińczyków. Nasi dalekowschodni partnerzy wiedzą, jak zrobić niesamowitą akcję marketingową, która natychmiast przełoży się na wzrost sprzedaży. Nastawiają się na jeden cel – sprzedać jak najwięcej i to im wychodzi.
Statystyki platformy pokazują jednak, że wartość transakcji dokonanych przez Polaków w chińskich e-sklepach w I połowie 2018 roku stanowiła 21 proc. łącznej kwoty wydatków w pozostałych sklepach internetowych. Polskie sklepy internetowe nadal zatrzymują więcej, bo aż 79 proc. obrotu. Co więcej, rośnie wartość transakcji w polskich sklepach internetowych. Tylko w ostatnim półroczu (do końca czerwca br.) osiągnęła ona ponad 94 proc. wartości transakcji z całego ubiegłego roku.
– Jeżeli chodzi o wady zakupów bezpośrednio w Chinach, może być to okres oczekiwania na produkt, który potrafi sięgać nawet do 45 dni – mówi Jan Sikora.
Zakupy w internecie cieszą się rosnącą popularnością. Jak wynika z danych Gemiusa, Polska jest jednym z najprężniej rozwijających się rynków e-commerce w Europie. Szybko rośnie liczba internautów, którzy kupują za granicą. Ich odsetek zwiększył się o 7 pkt proc., do 23 proc.
– Polski rynek rośnie. Nie jest jeszcze tak dojrzały jak w Wielkiej Brytanii czy w Niemczech, natomiast cieszy się zaangażowaniem użytkowników. Galerie handlowe często pełnią funkcję showroomów. Ten trend będzie wzrastał – mówi Jan Sikora.
Czytaj także
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-05-12: Możliwość zakupu online może zachęcić kolejne grupy Polaków do ubezpieczeń zdrowotnych. Dziś korzysta z nich już prawie 5,5 mln osób
- 2025-04-10: Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
- 2025-04-09: Kajra: Nie mam problemu z tym, żeby zakładać te same ubrania wiele razy lub łączyć w inny sposób. Kupuję mało rzeczy, nie lubię wybierać i przymierzać
- 2025-04-24: Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania
- 2025-05-08: Piotr Zelt: Nie latam po sklepach i nie zawalam sobie szafy jakimiś niepotrzebnymi ciuchami. Mam sporo ubrań, które mają po 20 lat, i cały czas je noszę
- 2025-04-29: Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie
- 2025-05-12: Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
- 2025-03-20: KE przedstawia białą księgę obronności europejskiej. Nowa strategia UE zakłada zmianę podejścia do zdolności obrony i inwestycji w ten obszar
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
Badanie Parlamentu Europejskiego wskazuje na rekordowe poparcie Europejczyków dla Unii Europejskiej. Ma to związek z rosnącymi zagrożeniami z zewnątrz, czyli np. bliskością wojny rosyjsko-ukraińskiej. Jednocześnie do głosu wewnątrz UE coraz częściej dochodzą ruchy populistyczne, za sprawą których więcej obywateli państw członkowskich przyjmuje eurosceptyczną postawę. Dużą rolę odgrywają więc dialog ze społeczeństwem i jego edukacja.
Problemy społeczne
60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego

Posiadanie własnego mieszkania jest aspiracją większości młodych Polaków – wskazują dane badaczy z SGH. Jednak ze względów finansowych jest ono dostępne dla części z nich, a na dodatek wiąże się ze zobowiązaniem na kilkadziesiąt lat. W luce czynszowej, czyli w sytuacji, gdy kogoś nie stać na zakup własnego M, ale jest zbyt bogaty na mieszkanie komunalne, jest ok. 35 proc. społeczeństwa. I to dla tej grupy potrzebna jest oferta państwa. Budownictwo społeczne mogłoby być alternatywą, ale nie odpowiada na potrzebę posiadania nieruchomości na własność.
Infrastruktura
Trwają prace nad europejską strategią odporności wodnej. Projekt ma być gotowy przed latem

Komisja Europejska ma w najbliższych tygodniach przedstawić strategię na rzecz zwiększenia odporności na niedobory wody. PE na majowej sesji przyjął zalecenia w tym zakresie, w których opowiada się za ambitną odpowiedzią na te wyzwania. Jak podkreśla europoseł PO Andrzej Buła, chodzi przede wszystkim o oszczędzanie wody i dbanie o jej jakość, a także o zapewnienie odpowiedniego finansowania odporności wodnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.