Newsy

Prawie połowie najemców zdarzyły się opóźnienia w czynszu. Co 10. zwlekał co najmniej miesiąc

2024-08-21  |  06:15
Mówi:Piotr Pajda, założyciel, simpl.rent
dr hab. Adam Czerniak, profesor Szkoły Głównej Handlowej, dyrektor ds. badań, Polityka Insight
Hanna Milewska-Wilk, doradca ds. rynku najmu, simpl.rent

94 proc. najemców zgadza się ze stwierdzeniem, że czynsz należy zawsze płacić. Zwykle stawiają te opłaty przed płatnościami za media, ratami kredytów czy rachunkami za telefon i internet – wynika z badania simpl.rent i Polityki Insight „Moralność płatnicza najemców i najemczyń w Polsce”. Jednak 45 proc. przyznaje, że zdarzyło im się nie zapłacić czynszu najmu na czas, w tym 18 proc. – że miało to miejsce kilkukrotnie. Usprawiedliwieniem, które uznają za przekonujące, jest utrata pracy i źródła dochodu oraz wydatki związane ze zdrowiem własnym lub członka rodziny. Co czwarty przyznaje, że będzie to uzasadnione, kiedy właściciel nie wywiązuje się ze swoich obowiązków.

– Z raportu „Moralność płatnicza najemców i najemczyń w Polsce” wynika, że moralność płatnicza jest całkiem wysoka wśród najemców. Najemcy priorytetyzują czynsz najmu, stawiają go przed opłatami za media czy raty ubezpieczenia – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Pajda, założyciel simpl.rent, polsko-brytyjskiego start-upu oferującego narzędzia do weryfikacji najemców.

Trzy czwarte najemców badanych na potrzeby raportu uważa, że niepłacenie czynszu najmu na czas jest złą praktyką i świadczy o nieuczciwości. Prawie połowa uznała, że negatywna jest zarówno sytuacja, kiedy ktoś zapomniał o płatności, jak i taka, w której opóźnienie jest celowe. Co więcej, ponad 67 proc. zgadza się ze stwierdzeniem, że osoby niepłacące kosztów najmu w terminie powinny być ścigane przez prawo. Badani przyznali, że zaleganie z płatnościami za wynajem wpłynęłoby na ich samopoczucie – 87 proc. z nich stwierdziło, że zaburzyłoby to ich poczucie bezpieczeństwa. Podobny odsetek odrzuca także prowokacyjną tezę, że skoro inni nie płacą na czas, to oni również nie muszą.

– Jednocześnie natomiast deklarują, że co drugiemu zdarzyło się opóźnienie w płatnościach za najem – podkreśla Piotr Pajda. – Ci najemcy mówią w większości, że to były drobne opóźnienia, do tygodnia. Natomiast około 10 proc. najemców nie płaci czynszu powyżej jednego miesiąca lub dłużej, tak że nawet tak długie opóźnienia się zdarzają.

W badaniu 55 proc. respondentów odpowiedziało, że zawsze płaci na czas. W pozostałej grupie 26,9 proc. przyznało, że opóźnienie zdarzyło im się raz, a blisko 18 proc. – kilkukrotnie. Co istotne, 84 proc. badanych uznaje, że jednorazowe niedotrzymanie terminu płatności jest wybaczalne. Powinno być jednak dobrze uzasadnione.

– Najemcy i najemczynie uzasadniają niepłacenie czynszu w bardzo różnorodny sposób, bo ich motywacje są tak samo różnorodne jak sami najemcy. Największa część, która nie zapłaci czynszu, uzasadnia to zwykle utratą pracy czy kłopotami jakiegoś członka rodziny, które powodują albo utratę dochodu, albo zwiększenie wydatków. Często także powodem niepłacenia czynszu jest jakiś nieprzewidziany wydatek. Natomiast bardzo ciekawe jest, że 1/4 najemców i najemczyń nie płaci czynszu w sytuacji, w której z jakiegoś powodu wynajmujący, czyli właściciel mieszkania, nie wywiąże się ze swojego obowiązku. Czyli tutaj mamy wet za wet – mówi dr hab. Adam Czerniak, profesor Szkoły Głównej Handlowej, dyrektor ds. badań w Polityce Insight.

Chodzi przykładowo o sytuacje, kiedy właściciel nie zachowuje uzgodnionych terminów w kwestii niezbędnych napraw w mieszkaniu lub w częściach wspólnych.

Co 10. najemca priorytetyzuje wydatek na psa i kota przed wydatkiem na czynsz najmu – dodaje Piotr Pajda.

Podobny odsetek wskazał, że ważniejszym wydatkiem mogą się okazać nakłady na nadchodzące święta lub rodzinne uroczystości. Z kolei tylko 7 proc. uznało, że niski standard wynajmowanego mieszkania może być dobrym usprawiedliwieniem dla niepłacenia czynszu.

Najemcy mają do wyboru coraz więcej mieszkań na wynajem i te mieszkania są o stosunkowo wysokim standardzie. Im większe miasto, tym można powiedzieć, że wyższy standard tych mieszkań. Rzeczywiście standard trochę wpływa na wysokość czynszów najmu, natomiast połączenia między standardem mieszkania, wysokością czynszu a tym, czy należy go płacić czy nie, raczej na rynku najmu mieszkań nie ma – podkreśla Hanna Milewska-Wilk, doradca ds. rynku najmu w simpl.rent.

Autorzy raportu zauważają, że opóźnienie w opłacaniu czynszu najmu nie jest sposobem na realizację zachcianek konsumpcyjnych, tylko raczej na poradzenie sobie w sytuacji losowej, niezależnej od ich woli. Ankietowani są tym częściej skłonni do spóźniania się z płatnościami, im większą część ich dochodu pochłania ten wydatek.

– Dla najemców i najemczyń w Polsce wysokość czynszu co do zasady jest problematyczna, ale to trochę wynika z tego, że w Polsce narzekamy co do zasady w ogóle na dostępność finansową mieszkań, zarówno tych na własność, jak i tych na wynajem. Statystyki pokazują, że sama wysokość czynszu nie jest aż tak problematyczna, jak by wskazywały na to deklaracje najemców i najemczyń. Ponad połowa najemców płaci czynsz w wysokości do 40 proc. swojego dochodu, jedynie 25 proc., czyli gdzieś około 1/4 najemców i najemczyń, płaci czynsz, który przekracza 50 proc. ich dochodu, co może powodować kłopoty ze związaniem domowego budżetu – mówi prof. Adam Czerniak.

Najemcy podkreślają, że starają się informować najemców o możliwym opóźnieniu płatności. Zdaniem autorów raportu zachowania najemców mają istotny wpływ na stabilność finansową wynajmujących oraz całego ekosystemu, co może mieć znaczenie dla dalszego rozwoju rynku najmu. Kluczowa jest tutaj kwestia wzmacniania wzajemnego zaufania. Badanie pokazuje bowiem, że im większa nieufność najemców wobec wynajmujących, tym niższe morale. Jak podkreśla Piotr Pajda, to właśnie większej pewności obu stron na rynku mają służyć takie narzędzia simpl.rent jak Certyfikat Najemcy czy ubezpieczenie płatności czynszu.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie

Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.

Ochrona środowiska

Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro

Ponad 200 projektów dofinansowanych kwotą 92 mln euro – taki jest bilans wsparcia z programu „Rozwój przedsiębiorczości i innowacje” z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014–2021. Mikro-, małe i średnie firmy mogły za pośrednictwem PARP otrzymać granty na realizację innowacyjnych projektów związanych z ochroną środowiska, jakością wód oraz poprawiających jakość życia. – Firmy, które skorzystały z Funduszy Norweskich, odnotowały korzyści biznesowe, efekty środowiskowe, ale też pozabiznesowe, społeczne – ocenia Maja Wasilewska z PARP.

IT i technologie

Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu

Kwestia wykorzystania dzieł pisarzy do trenowania algorytmów sztucznej inteligencji budzi coraz większe kontrowersje. Część autorów kategorycznie zabrania takiego używania swoich prac, inni godzą się na to w zamian za proponowane przez niektóre wydawnictwa honoraria. Literaci są jednak zgodni co do tego, że teksty pisane przez SI nigdy nie wejdą do kanonu literatury pięknej. Technologia nie stworzy bowiem nowej wartości artystycznej, lecz powieli już istniejące schematy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.