Mówi: | Wojciech Kowalczyk |
Funkcja: | Wiceminister finansów |
Rządowy program finansowania mieszkań pod wynajem ma ruszyć od początku przyszłego roku
Rząd pracuje nad utworzeniem Funduszu Mieszkań pod Wynajem. Ma on wesprzeć ludzi młodych, których nie stać na kredyt hipoteczny na zakup własnego M. Program będzie funkcjonował obok systemu Mieszkanie dla Młodych. Fundusz kupi 20 tys. mieszkań zwłaszcza w dużych miastach. Stawki czynszów mają być dużo niższe niż oferowane na rynku.
– Za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego chcielibyśmy stworzyć Fundusz Mieszkań na Wynajem. Główny cel funduszu to przede wszystkim ułatwienie ludziom młodym wejścia na rynek pracy – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Wojciech Kowalczyk, wiceminister finansów.
Środki Funduszu w ciągu 4 lat wyniosą około 5 mld zł.
– BGK będzie sukcesywnie dokapitalizowany w celu inwestowania w mieszkania pod wynajem. Planujemy, że Fundusz kupi 20 tys. mieszkań, przede wszystkim w dużych miastach Polski – podkreśla Wojciech Kowalczyk.
Fundusz skierowany byłby do ludzi młodych wchodzących na rynek pracy, dla których rynek mieszkaniowy jest niedostępny.
– Byłby to również program uzupełniający rządowy Mieszkanie dla Młodych – stwierdza wiceminister finansów. – Fundusz ma działać na zasadach rynkowych, w ramach towarzystwa funduszy inwestycyjnych pod nadzorem Komisji Nadzoru Finansowego. Zarządzać nim ma profesjonalny podmiot, z doświadczeniem w zarządzaniu na rynku nieruchomości – wyjaśnia.
Resort zamierza zintensyfikować prace nad funduszem w kolejnych miesiącach.
– Planujemy do końca roku zakończyć sprawy proceduralne związane z utworzeniem Funduszu, tak aby ruszył od początku przyszłego roku – deklaruje Kowalczyk.
Stawki czynszów mają wynosić nie więcej niż 4 proc. wartości odtworzeniowej lokalu, czyli co najmniej o jedną trzecią mniej niż stawki obowiązujące na rynku.
Czytaj także
- 2025-07-31: Czipowanie pozwala o jedną czwartą zmniejszyć bezdomność psów i kotów. UE chce wprowadzić taki obowiązek
- 2025-07-25: Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
- 2025-07-30: 70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute
- 2025-07-11: Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
- 2025-07-21: Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski
- 2025-07-04: Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu
- 2025-06-27: Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
- 2025-06-30: Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku
- 2025-07-07: Firmy czekają na ostateczne przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur. Mają być gotowe w wakacje
- 2025-07-04: W ubiegłym roku spadła liczba samobójstw. Dalsza reforma psychiatrii powinna pomóc utrzymać tę tendencję
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi
Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Infrastruktura
W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.