Newsy

Tempo wprowadzania innowacji w biznesie przyspiesza. 60 proc. firm chce w tym roku inwestować w sztuczną inteligencję

2019-02-28  |  06:30

Wkraczamy w erę postcyfrową, w której nowe technologie stają się powszechne, a kluczem do sukcesu będzie dostarczanie klientom spersonalizowanej oferty w odpowiednim miejscu i czasie, czyli on-demand – to główny wniosek z raportu Accenture Technology Vision 2019. Badanie pokazuje, że sztuczna inteligencja jest technologią, która w nadchodzących latach będzie najczęściej wykorzystywana w transformacji biznesu. Zamierza w nią inwestować ok. 60 proc. dużych firm w Polsce i na świecie. Na kolejnych miejscach plasują się rozwiązania internetu rzeczy, blockchain, rozszerzona rzeczywistość i robotyzacja.

Według 94 proc. spośród 6 672 przebadanych firm z 27 krajów tempo wdrażania innowacji w biznesie przyspieszyło w ostatnich 3 latach. W Polsce ten odsetek jest nawet wyższy i sięga 97 proc.

– Wchodzimy w erę postcyfrową, która jednak nie oznacza, że technologie cyfrowe przestają być istotne, one po prostu stają się coraz bardziej powszechne, tak jak elektryczność. Firmy muszą się wyróżnić za pomocą innych elementów. Nadrzędnym celem inwestycji w innowacje będzie stworzenie dodatkowej wartości dla klientów i zapewnienie im spersonalizowanych doświadczeń on-demand – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jacek Borek, dyrektor zarządzający Accenture Technology w Polsce.

Autorzy raportu Technology Vision 2019 podkreślają, że w erze postcyfrowej innowacyjność organizacji będzie się przejawiać głównie w tym, jak wpływa na świat i czy jest w stanie w odpowiednim momencie dotrzeć ze swoimi produktami i usługami do klientów. Przykładem jest SpeedFactory, czyli współpraca Adidasa z Siemensem, która ma umożliwić dostarczanie klientom obuwia dopasowanego do ich indywidualnych preferencji w ciągu kilku godzin, albo branża ubezpieczeniowa, która eksperymentuje z rozwiązaniami opartymi na sztucznej inteligencji, aby maksymalnie skrócić i uprościć proces likwidacji szkód komunikacyjnych.

Według badania Accenture to właśnie sztuczna inteligencja jest technologią, która w nadchodzących latach będzie najczęściej wykorzystywana w projektach transformacyjnych. W tym roku zamierza w nią inwestować 63 proc. firm globalnie i 60 proc. polskich przedsiębiorstw.

 Na drugim miejscu znalazły się technologie internetu rzeczy, oparte o wszelkiego rodzaju czujniki, na które wskazało blisko 60 proc. respondentów globalnie. W Polsce cieszą się one mniejszym zainteresowaniem, inwestycje w IoT planuje ok. 30 proc. przebadanych firm z naszego kraju. Na kolejnym miejscu – z 49 proc. wskazań globalnie i niespełna 40 proc. w Polsce – znalazł się blockchain, czyli technologia rejestrów rozproszonych – mówi Jacek Borek.

W pierwszej piątce technologii, w które zamierzają w najbliższym czasie inwestować firmy, uplasowały się jeszcze rozszerzona rzeczywistość i robotyzacja. Wymienione technologie posłużą firmom nie tylko do budowania relacji z klientami, lecz także do wewnętrznej transformacji, w tym zapewnienia większego bezpieczeństwa oraz lepszego wykorzystania potencjału pracowników.

Raport Accenture Technology Vision 2019 wskazuje pięć trendów, które zdominują inwestycje technologiczne firm w nadchodzących 3 latach.

– Pierwszy to „DARQ Power”, czyli połączenie technologii blockchain, sztucznej inteligencji, rozszerzonej rzeczywistości i komputerów kwantowych. To trend zupełnie nowy, o którym wcześniej nie rozmawialiśmy. Wykorzystanie tych czterech technologii pozwoli stworzyć zupełnie nową ofertę dla klientów – mówi Jacek Borek.

Trend drugi został nazwany „Cyfrowy klient” i polega na budowaniu relacji z klientami w oparciu o personalizację i zaufanie. Zdaniem 83 proc. menadżerów zarówno w Polsce, jak i na świecie zrozumienie tego, z jakich technologii korzystają dzisiaj ich klienci, pomoże im wyjść naprzeciw niezaspokojonym dotąd potrzebom, tworzyć spersonalizowane oferty i budować ich lojalność.

 Trend trzeci nazwaliśmy „Człowiek+ w pracy”. Dotyczy on wykorzystania technologii w środowisku pracy zarówno na etapie poszukiwania i przyciągania pracowników, jak i w zakresie zmiany i utrzymania atrakcyjności miejsca pracy. Raport pokazuje ogromną potrzebę wdrożenia narzędzi szkoleniowych, które pozwolą uatrakcyjnić i dynamicznie zmieniać środowisko pracy w firmach – mówi dyrektor zarządzający Accenture Technology w Polsce.

Czwarty trend to „Bezpieczne ekosystemy”. Autorzy raportu podkreślają, że ekosystemy budują przewagę konkurencyjną firm, ale wystawiają je także na większe cyberryzyko. Z badania wynika, że tylko 29 proc. kadry zarządzającej (w Polsce – 39 proc.) ma pewność, że ich partnerzy w ramach ekosystemów robią wszystko, aby spełniać najbardziej rygorystyczne normy w zakresie bezpieczeństwa.

Ostatnim trendem jest „Rynek chwili”, czyli identyfikowanie i spełnianie potrzeb klienta tu i teraz, dostarczanie im produktów i usług od ręki dzięki wykorzystaniu technologii i wiedzy o cyfrowych zachowaniach konsumentów.

 Jest to trend odpowiadający w szczególności na zapotrzebowanie młodego pokolenia, które jest coraz bardziej aktywne na rynku i ma ogromne oczekiwania względem spersonalizowanej oferty, dostępnej poprzez kanały, które są dla nich w danym momencie najbardziej dogodne – mówi Jacek Borek.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.