Mówi: | Paulina Wołosz-Sitarek, członek zarządu, Fundacja Banku Millennium Rafał Neska, strategic insight manager, GfK Polonia |
Wczesna edukacja finansowa pomoże przetrwać kryzys gospodarczy w dorosłym życiu. O pieniądzach warto uczyć już w przedszkolu
Ponad 60 proc. rodziców uważa, że dzieci, które od najmłodszych lat uczy się wartości pieniądza, łatwiej radzą sobie z sytuacjami kryzysowymi, jak np. ta wywołana koronawirusem – wynika z badania GfK przeprowadzonego na zlecenie Fundacji Banku Millennium. Co trzeci jest zdania, że nauka finansów to konieczny element edukacji, a 70 proc. chętnie zapisałoby dzieci na warsztaty finansowe. Duża rola spoczywa jednak na rodzicach, którzy sami mogą uczyć wartości pieniądza.
– Większość rodziców jest zdania, że osoby, które będąc dziećmi, miały kontakt z edukacją finansową, które uczono wartości pieniądza, oszczędzania i przedsiębiorczości, w dobie pandemii lepiej sobie radzą z zaistniałą sytuacją. Edukacja finansowa jest więc poduszką, która umożliwia miękkie lądowanie, gdy pojawiają się jakieś zawirowania natury gospodarczej – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Rafał Neska, strategic insight manager, ekspert w instytucie GfK.
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez GfK na zlecenie Fundacji Banku Millennium, 65 proc. rodziców dzieci w wieku przedszkolnym uważa, że im szybciej rozpoczęta edukacja finansowa, tym większa zaradność finansowa w czasie obecnego kryzysu. Eksperci są zgodni, że im wcześniej dzieci zaczynają rozumieć podstawy świata finansów, tym sprawniej będą się poruszać w nim jako dorośli.
– Edukację finansową warto zaczynać od najmłodszych lat. Wiek przedszkolny jest dobrym momentem, kiedy możemy wprowadzać dzieci w świat finansów. Wtedy dzieci najchętniej się uczą, chcą poznawać świat, obserwują dorosłych i chętnie ich naśladują – przekonuje Paulina Wołosz-Sitarek, członek zarządu Fundacji Banku Millennium.
Rodzice zdają sobie sprawę z wagi edukacji finansowej. Część uważa, że taka nauka powinna rozpocząć się jeszcze w przedszkolu lub w pierwszych klasach szkoły podstawowej.
– Aż 98 proc. rodziców oczekuje, że na którymś etapie życia dzieci będą miały kontakt z jakąś zinstytucjonalizowaną formą edukacji finansowej – zauważa Rafał Neska.
– 67 proc. rodziców chętnie zapisałoby dzieci na warsztaty finansowe, a 32 proc. uważa, że nauka finansów to wręcz konieczny element edukacji – wskazuje Paulina Wołosz-Sitarek. – W edukacji finansowej w Polsce są jednak pewne luki, szczególnie dotyczy to dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Część rodziców zaczyna uczyć dzieci o pieniądzach we własnym zakresie. Dobrym pomysłem jest dawanie im nawet niewielkiego kieszonkowego, dzięki czemu szybciej nauczą się oszczędzać, czy włączanie w dyskusje dotyczące domowego budżetu.
– 90 proc. rodziców próbuje tłumaczyć swoim dzieciom, jak rozsądnie wydawać pieniądze, czyli wyjaśnia, że nie należy ulegać wszystkim zachciankom. Blisko 2/3 idzie krok dalej i angażuje swoje dzieci, przynajmniej od czasu do czasu, w dyskusje dotyczące finansów czy większych wydatków, np. wyjazdów wakacyjnych – wskazuje ekspert instytutu GfK.
W odpowiedzi na luki w edukacji finansowej najmłodszych Fundacja Banku Millennium stworzyła Finansowy Elementarz, czyli cykl bezpłatnych warsztatów w przedszkolach w całej Polsce wspieranych materiałami edukacyjnymi – książkami i filmami. Dotychczas w ponad 2,2 tys. warsztatów w 630 przedszkolach wzięło udział 53 tys. dzieci. Na czas pandemii, kiedy przedszkola były zamknięte, a rodzice pozostawali w domach, materiały zostały przeniesione również do internetu.
– W odpowiedzi na obecną sytuację pandemii, kiedy wielu z nas musi pozostać w domach, a ciężar edukacji często spoczywa na rodzicach, udostępniliśmy specjalnie dla dzieci wersję animowaną książeczek. Natomiast dla rodziców udostępniliśmy cykl artykułów poradnikowych, w których mówimy o tym, w jaki sposób rozmawiać z dziećmi na temat finansów. Dodatkowo na kanale YouTube Fundacji Banku Millennium udostępniamy rozmowy z dr Małgorzatą Chojak, które mogą stanowić inspirację, jak wdrażać pozytywne nawyki dotyczące zarządzania pieniędzmi – wymienia Paulina Wołosz-Sitarek.
Finansowy Elementarz nie tylko uczy świata finansów, ale też buduje w dzieciach kompetencje przydatne w dorosłym życiu – umiejętność pracy w grupie czy kreatywność.
– Rodzice są przekonani, że cechy, które buduje edukacja finansowa prowadzona przez Fundację Banku Millennium, czyli m.in. przedsiębiorczość i wiara w siebie, ułatwiają dzieciom start w dorosłe życie – przekonuje Rafał Neska.

Okres nauki zdalnej przyspieszył budowę szkoły przyszłości. Ponad połowa nauczycieli kreatywnie korzystała z narzędzi cyfrowych

Pandemia może spopularyzować e-learning na polskich uczelniach. Potrzebne są jednak środki i właściwe prawo

Rusza nowy program edukacyjny dla polskich szkół. Wczesna nauka o zmianach klimatycznych i smogu może zaprocentować w przyszłości
Czytaj także
- 2025-03-04: Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
- 2025-03-04: Realizacja Planu dla Chorób Rzadkich przyspiesza. Są już nowe warunki wyceny i poszerza się pakiet badań screeningowych
- 2025-03-05: KE pracuje nad planem działań dla przemysłu motoryzacyjnego. Eksperci widzą dla niego przyszłość w technologiach bezemisyjnych
- 2025-02-25: Trwa nabór wniosków do programu dopłat do elektryków. Bez zmiany systemu podatków może być krótkotrwałym mechanizmem wsparcia rynku
- 2025-02-26: Cyfrowe euro coraz bliżej. Europejski Bank Centralny przygotowuje się do rewolucji w systemie płatności
- 2025-02-20: Ubóstwo dotyka prawie miliona dzieci w Polsce. Głód i niedożywienie jednym z najpoważniejszych objawów
- 2025-02-21: Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie dla Ukrainy ponad 134 mld euro
- 2025-02-14: Dzieci mają zbyt łatwy dostęp do pornografii i patostreamingu. Rzecznik Praw Dziecka apeluje o zaostrzenie prawa
- 2025-02-24: Problem patotreści w internecie narasta. Potrzebna edukacja dzieci, rodziców i nauczycieli
- 2025-02-19: Polskie mleczarstwo przygotowuje się do silniejszej konkurencji na zagranicznych rynkach. Potrzebuje wsparcia systemowego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.