Mówi: | Justyna Suchecka, dziennikarka edukacyjna Konrad Ciesiołkiewicz, Fundacja Orange |
Okres nauki zdalnej przyspieszył budowę szkoły przyszłości. Ponad połowa nauczycieli kreatywnie korzystała z narzędzi cyfrowych
W trakcie edukacji zdalnej ponad połowa nauczycieli bardziej kreatywnie korzystała z narzędzi cyfrowych – wynika z badania „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie pandemii koronawirusa”. Jednocześnie wielu z nich miało problem z przekazywaniem wiedzy w sposób zdalny, a niemal połowa czuje się słabo przygotowana do prowadzenia takich zajęć. To dlatego od wzmacniania kompetencji cyfrowych nauczycieli będzie zależało kształtowanie się szkoły jutra. O tym, jak może wyglądać przyszłość edukacji i szkoły, będą rozmawiali nauczyciele, dyrektorzy i rodzice podczas konferencji online 15 października na stronie jutrowszkole.pl.
– Edukacja zdalna w czasie pandemii była olbrzymim wyzwaniem dla wszystkich: dla nauczycieli, uczniów, lecz także rodziców, bo oni nie byli wcześniej tak mocno wciągnięci w proces nauczania. Zawsze widzieli tylko zadania domowe, teraz widzą to, co się dzieje w klasie – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Justyna Suchecka, dziennikarka edukacyjna. – Początki były bardzo trudne, ale im dalej w zdalną edukację, tym lepiej nam szło. To na pewno daje nam obraz tego, jak będzie wyglądała szkoła przyszłości i czego jeszcze musimy się nauczyć.
Z badania „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie pandemii koronawirusa” przeprowadzonego przez Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej i Fundację Dbam o Mój Zasięg przy współpracy z Fundacją Orange wynika, że ponad połowa nauczycieli częściej i bardziej kreatywnie wykorzystywała cyfrowe narzędzia, np. kręcili krótkie filmy czy robili cyfrowe notatki. Ponad 80 proc. do przygotowania lekcji szukało dodatkowych informacji, także w internecie.
– O edukacji zdalnej mówiliśmy dużo, często w kontekście negatywnym, ale też dużo pozytywnych rzeczy z tego wynika – dodaje Justyna Suchecka. – Ponad połowa nauczycieli jest zadowolona z lekcji zdalnych. Chętnie brało w nich udział 51 proc. nauczycieli, ale tylko 14 proc. uczniów.
Połowa badanych uczniów oceniła jednak lekcje prowadzone zdalnie jako mniej atrakcyjne niż przed pandemią. Może to wynikać m.in. z tego, że nauczyciele w dużej mierze pracowali metodami podającymi (filmy, prezentacje), a nie aktywizującymi (np. quizy, interaktywne gry). Tylko niewielki odsetek uczniów deklaruje, że chętniej brał udział w lekcjach zdalnych, mniej niż połowa zaś wyszukiwała dodatkowe informacje w sieci, aby przygotować się do zajęć.
– Pandemia obnażyła nasze braki i niedostatki, a także brak umiejętności zdobywania i przekazywania wiedzy za pomocą urządzeń zdalnych, które przed COVID-em były narzędziami uzupełniającymi system edukacji. COVID-19 wymusił na nas zupełnie inne metody nauczania – wyjaśnia Konrad Ciesiołkiewicz z Fundacji Orange.
Choć nauczyciele chętniej niż przed pandemią wykorzystywali cyfrowe narzędzia, to – jak wynika z badania – do nauki zdalnej nie byli przygotowani. O ile prawie 60 proc. badanych rodziców dobrze ocenia przygotowanie nauczycieli oraz szkół do przekazywania wiedzy w sposób zdalny, o tyle sami zainteresowani oceniają własne przygotowanie już nieco gorzej. Prawie 45 proc. uważa, że czuje się przygotowanych do zdalnego nauczania w stopniu małym i umiarkowanym.
– Dlatego prowadzimy szereg programów w zakresie edukacji cyfrowej. Takim przykładem jest program Lekcja:Enter skierowany do nauczycieli. W jego ramach mamy przeszkolić 75 tys., czyli 12–15 proc. wszystkich nauczycieli w Polsce – wskazuje Konrad Ciesiołkiewicz.
Lekcja: Enter to program realizowany od ubiegłego roku ze środków unijnych. W jego ramach z bezpłatnych szkoleń podnoszących cyfrowe kompetencje mogą korzystać nauczyciele i dyrektorzy szkół podstawowych i ponadpodstawowych. O tym, czy doświadczenia zdalnej nauki można przekuć w sukces szkoły, jak powinna wyglądać przyszłość edukacji w świecie pełnym nowych technologii będą rozmawiali eksperci ds. edukacji i innowacji podczas konferencji online organizowanej przez Fundację Orange 15 października o godzinie 15:00.
– Transmisja będzie dostępna na stronie jutrowszkole.pl. Podczas debaty spróbujemy odpowiedzieć na trudne pytania, które nauczyciele pewnie sobie zadają: jak nie stracić entuzjazmu i zaangażowania, jak powinna wyglądać przyjazna szkoła i mądra edukacja, jak efektywnie wykorzystywać do tego nowe technologie – mówi ekspert z Fundacji Orange. – Zapraszamy wszystkich, którzy z troską podchodzą do edukacji dzieci i młodzieży. Mam na myśli całą społeczność szkolną, czyli rodziców, nauczycieli, dyrektorów, organizacje pozarządowe, wszystkie środowiska, które przejmują się losem systemu edukacji w Polsce w czasach COVID-19.

Pandemia może spopularyzować e-learning na polskich uczelniach. Potrzebne są jednak środki i właściwe prawo
![Dzieci potrzebują wsparcia podczas pandemii. Bajkoterapia może im pomóc w zrozumieniu i przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa [DEPESZA]](https://www.newseria.pl/files/1097841585/305-bajkoterapia-foto2,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Dzieci potrzebują wsparcia podczas pandemii. Bajkoterapia może im pomóc w zrozumieniu i przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa [DEPESZA]

Polski rynek odnotował rekordowy wzrost zainteresowania webinarami. Aktywność w tym obszarze wzrosła 12-krotnie
Czytaj także
- 2025-02-25: Trwa nabór wniosków do programu dopłat do elektryków. Bez zmiany systemu podatków może być krótkotrwałym mechanizmem wsparcia rynku
- 2025-01-31: Kompetencje STEM wchodzą szerzej do edukacji. Inicjatywa edukacyjna Amazon objęła już pół miliona dzieci w Polsce
- 2025-02-11: Idea STEM zmienia podejście do edukacji dzieci na całym świecie. Doświadczanie i współpraca zamiast wykładów
- 2025-01-31: Unijne przepisy zwiększą bezpieczeństwo inwestycji w kryptowaluty. Nowe regulacje mają uporządkować rynek
- 2025-01-16: Europa potrzebuje strategii dla zdrowia mózgu. Coraz więcej państw dostrzega ten problem
- 2024-12-23: Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-27: Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
- 2025-01-08: Podwyżki wynagrodzeń nie rozwiążą problemu niedoboru nauczycieli. Ważny jest też prestiż zawodu i obciążenie obowiązkami
- 2024-12-18: Co trzeci nastolatek nie rozmawia o pieniądzach z rodzicami. To ma wpływ na jego zachowania w świecie finansów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club. Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.
Konsument
W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.
Firma
Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.