Newsy

Branża eventowa stawia na imprezy online. Takie rozwiązania nie są w stanie w pełni zastąpić tradycyjnych wydarzeń

2020-09-10  |  06:20

Eventy online na przestrzeni ostatnich miesięcy w pewnym stopniu zastąpiły tradycyjne imprezy. – Klienci edukują się w tym zakresie i zlecają coraz więcej takich wydarzeń, a agencje się dostosowały i zaczęły to robić na wysokim poziomie – mówi Jakub Ćwikliński z agencji El Padre. Obostrzenia związane z pandemią wciąż obowiązują w żółtych i czerwonych strefach, co utrudnia organizację tradycyjnych eventów, a dodatkowo hamuje je strach ewentualnych uczestników i gości. Jednak imprezy w sieci są tylko namiastką tego, co można zrobić na żywo.

Wydarzenia online nie dają nam pełnego spektrum możliwości, które potrzebne są na eventach. Eventy to są emocje i tego nam w sieci brakuje. Interakcja za pośrednictwem internetu jest mocno ograniczona. W przypadku najprostszych integracji outdoorowych czy indoorowych, warsztatów i szkoleń moderowanych kontakt bezpośredni jest bardzo potrzebny, a wrażeń, które towarzyszą uczestnikom podczas takiego wydarzenia, nie da się wygenerować przez internet – mówi agencji Newseria Biznes Jakub Ćwikliński, wiceprezes zarządu agencji El Padre.

Jak podkreśla, eventy online rozwijały się już przed pandemią, tym bardziej że dla wielu branż i klientów jest to najbardziej korzystne rozwiązanie, bo pomaga im łatwo dotrzeć do klientów. W przyszłości może się to przyczynić do stałego wzrostu popularności wydarzeń zdalnych kosztem tradycyjnych.

W czasie pandemii wielu organizatorów dostrzegło w sieci nowe szanse, więc na pewno liczba wydarzeń organizowanych za jej pośrednictwem będzie rosła. Nic jednak nie zastąpi bezpośredniego kontaktu – mówi ekspert.

Kiedy w marcu w Polsce pojawiły się pierwsze przypadki koronawirusa, jednym z pierwszych obostrzeń był zakaz organizowania imprez. W kolejnych miesiącach odwoływanych było prawie 100 proc. eventów: konferencji, kongresów, targów, koncertów.

W efekcie branża eventowa praktycznie z dnia na dzień przestała istnieć – mówi  Jakub Ćwikliński. – Budżety zostały zakręcone, zlecenia zniknęły z rynku, więc wszystkie agencje stanęły przed widmem upadłości.

Klienci agencji eventowych szybko zaczęli jednak szukać innych możliwości organizowania wydarzeń, a branża eventowa na tę potrzebę odpowiedziała, proponując imprezy w sieci. Teraz wszyscy wiedzą, że wiele wydarzeń może odbywać się online, więc agencjom przybywa zleceń.

Imprezy przez internet to dobre rozwiązanie, jeśli nie można organizować wydarzeń na żywo. Część obostrzeń nałożonych w efekcie koronawirusa została zdjęta, ale wciąż nie wiemy, co przyniesie przyszłość, więc imprezy online z nami zostaną – mówi wiceprezes agencji El Padre.

Dodaje, że agencje coraz częściej proponują też swoim klientom organizowanie wydarzeń hybrydowych, czyli takich, gdzie część osób jest zapraszana do udziału na żywo, ale jednocześnie odbywa się transmisja online.

Dzięki temu jesteśmy elastyczni i w sytuacji, kiedy wytyczne odnośnie do organizowania imprez się zmienią, możemy szybko zredukować liczbę osób biorących udział w takim wydarzeniu na żywo albo zrealizować je w 100 proc. online – mówi Jakub Ćwikliński. – Obecnie zaostrzane są obostrzenia na obszarach Polski najbardziej dotkniętych pandemią, więc spodziewamy się, że w przyszłości mogą one dotyczyć całego kraju.

Ministerstwo Zdrowia w związku ze zwiększoną liczbą zachorowań na COVID-19 na początku sierpnia podzieliło Polskę na czerwone, żółte i zielone strefy. Od 8 sierpnia w 19 powiatach z największym przyrostem zakażeń, oznaczonych jako czerwone strefy, wróciła część obostrzeń. Dotyczą one targów i kongresów, wydarzeń sportowych i kulturalnych, gastronomii, sanatoriów, wesel, transportu i obowiązku noszenia maseczek. Poszczególne strefy są co kilka dni aktualizowane.

Stowarzyszenie Branży Eventowej szacuje, że wartość rynku MICE w Polsce sięga 3 mld zł. Branża generuje ok. 10 proc. polskiego PKB. Tylko w 2019 roku w spotkaniach w kraju i za granicą uczestniczyło 16 mln osób. Przy ich obsłudze pracowało około 30 tys. osób. W samej branży targowej zatrudnienie szacowane było na ponad 100 tys. osób.

Branża powołała w marcu sztab kryzysowy, który zajmuje się rozmowami z rządem na temat wsparcia sektorowego. Ustawa w tej sprawie została przyjęta w połowie sierpnia. Obejmuje ona firmy z branży turystycznej, targowej i eventowej, m.in. organizatorów przedstawień artystycznych. Przewidziano dla nich dodatkowe świadczenia postojowe i zwolnienie ze składek ZUS. Ustawa przewiduje także powołanie Turystycznego Funduszu Zwrotów,  który umożliwi zwrot wpłat klientom biur podróży, oraz Turystycznego Funduszu Pomocowego, który będzie uruchamiany w sytuacji klęski żywiołowej czy pandemii.

Więcej na temat
Konsument Pandemia mocno ograniczyła frekwencję w kinach. Możliwe duże zmiany w dystrybucji filmów Wszystkie newsy
2020-08-26 | 06:15

Pandemia mocno ograniczyła frekwencję w kinach. Możliwe duże zmiany w dystrybucji filmów

Branżę filmową czekają zmiany w sposobie dystrybucji produkcji filmowych. W wyniku ograniczeń związanych z pandemią koronawirusa maleje zainteresowanie widzów oglądaniem
Serwis specjalny
#BatalieBiznesu
Niepewna przyszłość teatrów. Coraz większą popularnością cieszą się spektakle plenerowe i online
2020-08-04 | 06:15

Niepewna przyszłość teatrów. Coraz większą popularnością cieszą się spektakle plenerowe i online

Zgodnie z wytycznymi GIS i resortu zdrowia teatry mogą grać przy maksymalnie 50 proc. zajętych miejsc na widowni, a publiczność jest zobowiązana do noszenia maseczek
Kultura Popularność audioformatów wzrosła w ostatnich miesiącach kilkukrotnie. Dominują kryminał i sensacja, ale zyskują komedia i religia
2020-07-24 | 06:15

Popularność audioformatów wzrosła w ostatnich miesiącach kilkukrotnie. Dominują kryminał i sensacja, ale zyskują komedia i religia

Ponad 200 mln przesłuchanych minut w polskiej aplikacji – to czerwcowy wynik serwisu Audioteka.com. Wbrew początkowym obawom w czasie pandemii nie tylko nie spadło

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.