Mówi: | Leszek Wieciech |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego |
Branża paliwowa: solidarna odpowiedzialność w VAT mogłaby rozwiązać problem szarej strefy
Skuteczna walka z szarą strefą w branży paliwowej wymaga uszczelnienia systemu – postulują przedstawiciele branży. Pierwszym krokiem na tej drodze było przyjęcie przepisów o solidarnej odpowiedzialności nabywcy za zobowiązania podatkowe sprzedawcy m.in. w handlu paliwem. Prezes Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego liczy, że podobnych inicjatyw będzie więcej i podkreśla, że od kilku miesięcy widać intensywne działania kontrolne ze strony resortu finansów i służb mu podległych.
Szara strefa ma nie ma bezpośredniego przełożenia na ceny paliw, jednak jej efektem są bardzo niskie marże przedsiębiorców działających w branży.
– Jedna z naszych firm członkowskich, firma Neste zdecydowała się wycofać z Polski, ponieważ marże na paliwach są u nas naprawdę bardzo niskie. Przy obecnych marżach stacje nie mogą się utrzymać wyłącznie ze sprzedaży paliw. Dlatego placówki bezobsługowe, czyli np. firmy NESTE, znikają z polskiego krajobrazu – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Leszek Wieciech, prezes Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.
Nielegalna działalność to przede wszystkim strata dla przedsiębiorców, którzy muszą działać na marżach, które nie są wystarczające, by utrzymać się na rynku. Z drugiej strony to również ubytki w budżecie państwa. Leszek Wieciech przyznaje, że ten efekt w końcu został zauważony, ponieważ widać intensyfikację działań kontrolnych ze strony służb podległych ministrowi finansów.
– Działania kontrole sprawiają, że coraz więcej pieniędzy pozostaje w kieszeniach nas wszystkich, tzn. nie tylko w kieszeniach przedsiębiorców, którzy mają lepsze warunki konkurowania, ale też w budżecie państwa. Mam tu na myśli walkę z dużymi nieuczciwymi grupami, które wykorzystują luki i nieścisłości w prawie, łamią przepisy i omijają płacenie podatków – dodaje ekspert.
Dobrym krokiem, w ocenie Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, jest także przyjęta w ubiegłym tygodniu przez Senat nowelizacja ustawy o VAT oraz Ordynacji podatkowej, która przewiduje mechanizm odwróconego VAT w handlu towarami wrażliwymi (wyrobami stalowymi, odpadami zawierającymi metal, odpadami z papieru, tektury i innymi surowcami wtórnymi).
Ponadto zmienione przepisy wprowadzają solidarną odpowiedzialność nabywcy za zobowiązania podatkowe sprzedawcy wyrobów stalowych oraz paliw, jeżeli wartość kupionych od jednego podmiotu towarów przekroczy w danym miesiącu 50 000 zł. Uczciwi podatnicy będą mogli uwolnić się od odpowiedzialności poprzez złożenie np. kaucji gwarancyjnej.
– Szkoda tylko, że kaucje będą fakultatywne, nie obowiązkowe. Ten, który wpłaca kaucję, zyska status zaufanego sprzedawcy. Jeżeli będzie można sprawdzić w rejestrze, że sprzedawca wpłacił kaucję, to znaczy, że można domniemywać, że jest uczciwym sprzedawcą i można u niego kupić paliwo – podsumowuje Wieciech.
Liczy na to, że to dopiero dobry początek działań rządu w walce z nieuczciwymi firmami z branży.
– Możliwych rozwiązań jest mnóstwo, w różnych państwach są stosowane różne rozwiązania. Mam nadzieję, że to był dopiero pierwszy krok, że nastąpią kolejne kroki uszczelniające system – mówi Leszek Wieciech.
Z szacunków POPiHN wynika, że w pierwszym półroczu szara strefa w handlu olejem napędowym to 10-12 proc. rynku.
Czytaj także
- 2024-10-21: Przyszłość motoryzacji to niekoniecznie auta bateryjne. Zainteresowanie kierowców mniejsze niż oczekiwane
- 2024-10-08: Do 2050 roku transport morski ma być zeroemisyjny. W dekarbonizacji pomagają nowe technologie, ale przyszłością są zielone paliwa
- 2024-07-30: Trzynaście państw UE wytwarza już więcej energii z OZE niż z paliw kopalnych. Polska jeszcze nie, ale też bije rekordy w zielonej energii
- 2024-05-21: Jedynie 20 proc. zużywanych w kraju surowców mineralnych pochodzi z Polski. Rozwiązaniem może być recykling części metali
- 2024-04-29: Trwają prace nad kolejnym pakietem sankcji UE wobec Rosji. Od determinacji Zachodu zależy uszczelnienie dotychczasowych restrykcji
- 2024-04-22: Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-10: Producenci owoców i warzyw pełni obaw po przywróceniu 5-proc. VAT-u na żywność. Spodziewają się większej presji sieci handlowych na obniżkę cen
- 2024-04-09: Inflacja spadła do najniższego od pięciu lat poziomu. Spowolnić może także wzrost płac
- 2024-04-02: Wiedza Polaków o wodorze zatrzymała się na etapie podstawówki. Większość nie zna zastosowań tego pierwiastka w energetyce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.