Newsy

Branża paliwowa: solidarna odpowiedzialność w VAT mogłaby rozwiązać problem szarej strefy

2013-08-12  |  06:50
Tagi: paliwa, VAT
Mówi:Leszek Wieciech
Funkcja:prezes
Firma:Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego
  • MP4
  • Skuteczna walka z szarą strefą w branży paliwowej wymaga uszczelnienia systemu – postulują przedstawiciele branży. Pierwszym krokiem na tej drodze było przyjęcie przepisów o solidarnej odpowiedzialności nabywcy za zobowiązania podatkowe sprzedawcy m.in. w handlu paliwem. Prezes Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego liczy, że podobnych inicjatyw będzie więcej i podkreśla, że od kilku miesięcy widać intensywne działania kontrolne ze strony resortu finansów i służb mu podległych.

    Szara strefa ma nie ma bezpośredniego przełożenia na ceny paliw, jednak jej efektem są bardzo niskie marże przedsiębiorców działających w branży.

     – Jedna z naszych firm członkowskich, firma Neste zdecydowała się wycofać z Polski, ponieważ marże na paliwach są u nas naprawdę bardzo niskie. Przy obecnych marżach stacje nie mogą się utrzymać wyłącznie ze sprzedaży paliw. Dlatego placówki bezobsługowe, czyli np. firmy NESTE, znikają z polskiego krajobrazu – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Leszek Wieciech, prezes Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

    Nielegalna działalność to przede wszystkim strata dla przedsiębiorców, którzy muszą działać na marżach, które nie są wystarczające, by utrzymać się na rynku. Z drugiej strony to również ubytki w budżecie państwa. Leszek Wieciech przyznaje, że ten efekt w końcu został zauważony, ponieważ widać intensyfikację działań kontrolnych ze strony służb podległych ministrowi finansów.

     – Działania kontrole sprawiają, że coraz więcej pieniędzy pozostaje w kieszeniach nas wszystkich, tzn. nie tylko w kieszeniach przedsiębiorców, którzy mają lepsze warunki konkurowania, ale też w budżecie państwa. Mam tu na myśli walkę z dużymi nieuczciwymi grupami, które wykorzystują luki i nieścisłości w prawie, łamią przepisy i omijają płacenie podatków – dodaje ekspert.

    Dobrym krokiem, w ocenie Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, jest także przyjęta w ubiegłym tygodniu przez Senat nowelizacja ustawy o VAT oraz Ordynacji podatkowej, która przewiduje mechanizm odwróconego VAT w handlu towarami wrażliwymi (wyrobami stalowymi, odpadami zawierającymi metal, odpadami z papieru, tektury i innymi surowcami wtórnymi).

    Ponadto zmienione przepisy wprowadzają solidarną odpowiedzialność nabywcy za zobowiązania podatkowe sprzedawcy wyrobów stalowych oraz paliw, jeżeli wartość kupionych od jednego podmiotu towarów przekroczy w danym miesiącu 50 000 zł. Uczciwi podatnicy będą mogli uwolnić się od odpowiedzialności poprzez złożenie np. kaucji gwarancyjnej.

     Szkoda tylko, że kaucje będą fakultatywne, nie obowiązkowe. Ten, który wpłaca kaucję, zyska status zaufanego sprzedawcy. Jeżeli będzie można sprawdzić w rejestrze, że sprzedawca wpłacił kaucję, to znaczy, że można domniemywać, że jest uczciwym sprzedawcą i można u niego kupić paliwo – podsumowuje Wieciech.

    Liczy na to, że to dopiero dobry początek działań rządu w walce z nieuczciwymi firmami z branży.

     – Możliwych rozwiązań jest mnóstwo, w różnych państwach są stosowane różne rozwiązania. Mam nadzieję, że to był dopiero pierwszy krok, że nastąpią kolejne kroki uszczelniające system – mówi Leszek Wieciech.

    Z szacunków POPiHN wynika, że w pierwszym półroczu szara strefa w handlu olejem napędowym to 10-12 proc. rynku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

    Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

    Przemysł spożywczy

    Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

    Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

    Transport

    Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

    Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.