Newsy

Branża ubezpieczeniowa ociąga się z wdrażaniem nowych technologii. Ubezpieczyciele muszą przyspieszyć, żeby wygrać walkę o klientów

2019-11-20  |  06:30

Rosnące oczekiwania klientów, którzy preferują cyfrowe usługi i kanały kontaktu, to główny czynnik napędzający zwrot ku innowacjom w sektorze ubezpieczeń. Do tego dochodzą silna pozycja porównywarek internetowych oraz konkurencja ze strony sektora insurtechów i cyfrowych gigantów typu Amazon. Jak ocenia partner zarządzający Sollers Consulting Michał Trochimczuk, na razie cyfryzacja i wdrażanie nowych technologii idzie ubezpieczycielom zbyt wolno i nie pozwala im realnie konkurować o klientów z bardziej innowacyjnymi podmiotami. Aby utrzymać się na rynku, ubezpieczyciele muszą przyspieszyć proces digitalizacji i radykalnie zmienić dotychczasowe kanały dystrybucji i kontaktu z klientami.

Nowe technologie – jak sztuczna inteligencja i zaawansowane rozwiązania analityczne – będą odgrywać kluczową rolę we wszystkich aspektach świadczenia usług ubezpieczeniowych. Postęp technologiczny nie pozostawia ubezpieczycielom wyboru i ci muszą wprowadzać zmiany. Muszą zaakceptować fakt, że nie ma ucieczki od cyfryzacji, a korzystanie z najnowszych technologii – w tym sztucznej inteligencji i analizy danych – jest koniecznością – mówi agencji Newseria Biznes Michał Trochimczuk, partner zarządzający Sollers Consulting.

Jak ocenia, do grona najważniejszych czynników kształtujących sektor ubezpieczeń należy internet, który zrewolucjonizował sposób świadczenia usług ubezpieczeniowych. Internetowi brokerzy wypracowali sobie na rynku silną pozycję, przez co agenci i towarzystwa ubezpieczeniowe zostali zmuszeni do zapoczątkowania procesu cyfryzacji. Internet sprawił też, że towarzystwa ubezpieczeniowe testują m.in. możliwości związane z udzielaniem wsparcia czy obsługą roszczeń online.

– Trzeba zauważyć, że jak na razie wprowadzanie zmian przez ubezpieczycieli i korzystanie z najnowszych technologii ma charakter połowiczny. Te zmiany nie pozwalają im jeszcze na prowadzenie prawdziwej konkurencji z firmami internetowymi ani wypracowanie lepszego podejścia do klienta – mówi Michał Trochimczuk.

Zwrot ku innowacjom w branży ubezpieczeniowej wymusza przede wszystkim konkurencja. Ubezpieczyciele muszą się nauczyć korzystać z nowych technologii, żeby nie wypaść z rynku i móc konkurować z innowacyjnymi spółkami z sektora insurtech oraz gigantami cyfrowymi pokroju Amazona. Drugi czynnik to rosnące oczekiwania klientów. Jeżeli ubezpieczyciele nie przestaną się ociągać z wdrażaniem nowych technologii, grozi im zniechęcenie do siebie klientów, którzy posługują się nimi coraz chętniej i sprawniej.

Zaznaczenie obecności w cyfrowych ekosystemach jest również ważne dlatego, że w niedalekiej przyszłości to właśnie tam będzie zawierana większość transakcji ubezpieczeniowych. Ubezpieczyciele tacy jak Axa, Zurich czy Basler podjęli już zdecydowane kroki, żeby prowadzić działalność ubezpieczeniową właśnie na bazie ekosystemów cyfrowych. Nawiązali szereg partnerstw usługowych, by umożliwić częstsze kontakty z klientem i poprawić komfort korzystania ze swoich usług – mówi Michał Trochimczuk.

Jak podkreśla, w tej chwili ubezpieczyciele poszukują rozwiązań umożliwiających kontakty z klientami przy użyciu wszystkich kanałów komunikacji – agentów, sprzedawców bezpośrednich i banków. Jednak w tym celu muszą również przeprowadzać restrukturyzację swojej infrastruktury IT. Ta często okazuje się zbyt stara, a koszty jej modernizacji – zbyt wysokie. Dlatego towarzystwa ubezpieczeniowe szukają nowoczesnych rozwiązań IT do budowy elastycznych, cyfrowych ekosystemów.

W tym celu stworzyliśmy rozwiązanie w postaci platformy omnichannelowej o nazwie RIFE. Pomaga ona ubezpieczycielom budować narzędzia do komunikacji wielokanałowej na miarę oczekiwań klientów. O jej możliwościach będziemy rozmawiać podczas konferencji „Innovation in Insurance”, która odbędzie się w styczniu przyszłego roku w Warszawie – mówi Michał Trochimczuk.

Organizowana co roku przez Sollers Consulting konferencja „Innovation in Insurance” jest dla branży platformą do wymiany doświadczeń i wiedzy, umożliwia też prześledzenie najważniejszych zmian i trendów w sektorze ubezpieczeniowym. Jej przyszłoroczna edycja, która rozpocznie się 20 stycznia w warszawskim Centrum Nauki Kopernik, będzie już ósmą z kolei. To jedno z najważniejszych na rynku wydarzeń poświęconych digitalizacji w ubezpieczeniach, które corocznie skupia około 300 profesjonalistów i menadżerów zarządzających firmami ubezpieczeniowymi z całej Europy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Regionalne

Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes

Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.

Transport

Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze

Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.

Polityka

Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii

Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.