Newsy

Branża winiarska stawia na ekologiczną produkcję. Konsumenci zwracają na to coraz większą uwagę

2016-06-28  |  06:35

Koneserzy win kierują się przy wyborze trunku nie tylko szczepem winogron i krajem pochodzenia. Coraz częściej zwracają uwagę na sam proces produkcji – podkreśla właściciel firmy Bodegas Torres. Dlatego firma stawia na produkcję w zgodzie z naturą. Między innymi dzięki wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii, wysokiemu poziomowi recyklingu i zwiększaniu efektywności energetycznej chce do 2020 roku ograniczyć emisję dwutlenku węgla towarzyszącą produkcji jednej butelki wina o 30 proc. względem 2008 roku.

Konsumenci chcą nie tylko dobrego wina, lecz także chcą wiedzieć, jak to wino jest robione. To wielka różnica. Chcą wiedzieć, czy wino jest organiczne, czy jest robione zgodnie z zasadami fair trade. Takie wino nasza firma robi np. w Chile – mówi agencji Newseria Biznes Miguel Torres, właściciel firmy Bodegas Torres.

Firma przywiązuje dużą wagę do ochrony środowiska. Duża część winnic ma charakter organiczny, co oznacza, że nie są tam stosowane sztuczne nawozy czy środki ochrony roślin. Stosuje się natomiast takie metody upraw, jak płodozmian, pozostawianie dzikich roślin między rzędami winorośli czy używanie wrogów naturalnych do zwalczania szkodników, a wina z tych winnic mają relatywnie niski poziom siarczanów.

Naszym celem jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o 30 procent w okresie 2008–2020. Dużo w to inwestujemy – tłumaczy Torres. – Wykorzystujemy przy uprawach i produkcji różne technologie, takie jak panele słoneczne, fotowoltaiczne, spalanie biomasy. Dzięki nim winnice mogą ograniczyć emisję w możliwie największym stopniu.

W procesie produkcji wina dwutlenek węgla jest zużywany w czasie wzrostu winorośli, w trakcie fermentacji jest zaś emitowany do atmosfery. Dzięki użyciu odpowiednich materiałów emisję dwutlenku węgla można znacznie ograniczyć.

Firma Bodegas Torres wdraża także inne projekty, które mogą pozwolić na oszczędności wody i energii. To m.in. wymiana oświetlenia na LED-owe czy budowa magazynów pod ziemią. Dąży również do tego, by same opakowania były bardziej ekologiczne. W tym celu zmniejszono wagę szklanych butelek wina bordeaux. Przedstawiciele firmy podkreślają, że już dziś ponad 99 proc. odpadów trafia do recyklingu.

Rodzina Torresów produkuje wina od 145 lat. Do rodziny należą duże obszary upraw winorośli, zdecydowana większość w Hiszpanii (ok. 1 tys. ha), również w Chile (ponad 400 ha) i Kalifornii. Firma inwestuje w pojedyncze, unikalne winnice i oferuje ok. 60 gatunków wina, w tym takie gatunki jak Mas la Plana czy Grans Muralles.

Zaczynaliśmy od bardzo małej winnicy i krok po kroku wkraczaliśmy do segmentu premium na rynku win. W piątym pokoleniu koncentrujemy się na inwestowaniu w małe, unikalne winnice, w których można produkować wyjątkowe wina. W ubiegłym roku zainwestowaliśmy w piękną, 10-hektarową winnicę w regionie Ribera del Duero, jednym z najlepszych miejsc w Hiszpanii do produkcji wina. Pierwsze wina z tej winnicy powinny trafić na rynek w 2017 roku – zapowiada Torres.

Wina marki Torres są dziś dostępne na blisko 160 rynkach świata. Jak wskazuje Miguel Torres, popyt te produkty wciąż rośnie.

Szczególnie dumny jestem z lokalnego rynku. Hiszpanie piją dużo naszego wina, szczególnie latem białe wina, takie jak Esmeralda, cieszą się dużą popularnością. Popyt na nasze wina rośnie także na rynkach w Azji, również w Wielkiej Brytanii. Sprzedajemy tam coraz więcej naszych czołowych win – ocenia właściciel firmy.

W ubiegłym roku globalne spożycie wina to ok. 250 mln hektolitrów. Pod względem konsumpcji w czołówce są Stany Zjednoczone, Francja i Włochy. Rośnie też pozycja Chin, gdzie tylko w latach 2007–2013 konsumpcja czerwonego wina wzrosła o 175 proc.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Rolnictwo

Dane satelitarne w użyciu urbanistów i samorządowców. Mogą im służyć do przygotowania na zmiany klimatu

Do 2031 roku rynek usług związanych z danymi satelitarnymi ma wzrosnąć ponad czterokrotnie – przewidują analitycy. Na rosnącą podaż wpływ może mieć nałożony na dużą część przedsiębiorców, w tym producentów rolnych, obowiązek raportowania wpływu środowiskowego. Dane satelitarne są jednak cennym narzędziem również w rękach urbanistów i samorządowców. Z dokładnością do milimetrów pokazują zjawiska takie jak np. osiadanie gruntów, co pozwala na wczesne podejmowanie decyzji o kluczowych modernizacjach infrastruktury.

Prawo

Nałóg nikotynowy wśród nieletnich zaczyna się najczęściej od e-papierosów. Przyciągają ich słodkie, owocowe smaki tych produktów

Co czwarty uczeń ma za sobą inicjację nikotynową, a dla większości z nich pierwszym produktem, po jaki sięgnęli, był e-papieros. Zdecydowana większość uczniów używających nikotyny korzysta właśnie z e-papierosów, a prawie połowa nie ma problemu z ich zakupem – wskazują nowe badania przeprowadzone z okazji Światowego Dnia Rzucania Palenia. Eksperci podkreślają, że niebezpiecznym produktem, z uwagi na ryzyko uzależnienia behawioralnego, są także e-papierosy beznikotynowe. Trwają prace nad przepisami, które m.in. zakażą ich sprzedaży nieletnim.

Ochrona środowiska

Futra z negatywnym wpływem na środowisko na każdym etapie produkcji. Wiąże się z 400-krotnie większym zużyciem wody niż poliestru

Biznes futrzarski ma negatywny wpływ na środowisko naturalne – podkreślają eksperci Stowarzyszenia Otwarte Klatki. Hodowle powodują zatrucie wód i gleb oraz są zagrożeniem dla bioróżnorodności. Z kolei produkcja futra z norek, lisów i jenotów generuje znacznie większe niż bawełna czy poliester emisje gazów cieplarnianych, zużycie wody i zanieczyszczenie wody. 25 listopada obchodzimy Dzień bez Futra, który ma zwrócić uwagę na cierpienie zwierząt hodowanych na potrzeby przemysłu futrzarskiego oraz promować etyczne i ekologiczne wybory w modzie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.