Newsy

Co 10. firma w UE pochodzi z Polski. Na zagranicznych rynkach dobrze sobie radzą również małe przedsiębiorstwa

2014-11-03  |  06:45

Na unijnym rynku prawie co 10. firma pochodzi z Polski. Na zagraniczne rynki wchodzą już nie tylko duże koncerny, lecz także coraz chętniej małe firmy. Pomysłów na międzynarodowy biznes nie brakuje. Kluczem do osiągnięcia sukcesu jest innowacyjność, dobry plan i środki na ekspansję.

Trzeba mieć dobry pomysł, od tego się zaczyna. 90 proc. patentów nie ujrzało światła dziennego. To powinna być przestroga dla przedsiębiorców, którzy chcą zaistnieć w skali globalnej. Należy pamiętać o tym, że oprócz pomysłu trzeba mieć dobry plan, wsparty twardymi liczbami i całą historią biznesu, tego, jak on ma wyglądać, do kogo ma być adresowany, jak wygląda jego otoczenie konkurencyjne. Te wszystkie elementy są bardzo ważne po to, by nie zatrzymać się na pomyśle, ale by pójść krok dalej i ten pomysł zrealizować – mówi agencji informacyjnej Newseria Agnieszka Zawistowska, dyrektor UPC Biznes.

Mimo tych wyzwań polskie firmy coraz śmielej wchodzą na zagraniczne rynki. Dotyczy to już nie tylko dużych przedsiębiorstw, lecz także średnich i małych. Tym najmniejszym w ekspansji pomagają takie inicjatywy, jak konkurs „Think Big”, organizowany przez UPC Biznes.

Świadczymy usługi telekomunikacyjne dla przedsiębiorców. Pomyśleliśmy sobie, że powinniśmy pójść krok dalej, czyli stworzyć coś, co będzie wspierać przedsiębiorców w ich rozwoju, w myśleniu o rozwoju biznesu, co będzie inspiracją dla nich. Tak powstał program „Think Big” – wyjaśnia Zawistowska. – Istotnym elementem programu jest innowacja.

Jak podkreśla, nie musi być to innowacyjny produkt czy usługa. O wsparcie mogą się ubiegać również firmy, które funkcjonują w innowacyjnym modelu lub wdrażają nowoczesne procesy. W ubiegłym roku odbyła się pierwsza edycja konkursu. Teraz przyjmowane są zgłoszenia do drugiej. Zgłoszenia od uczestników zbierane są do 7 listopada. Na stronie thinkbig.upc.pl należy wypełnić formularz i przesłać do UPC. Spośród zgłaszających zostanie wyłonionych trzech laureatów, którzy mogą liczyć na wsparcie swoich przedsięwzięć biznesowych. Pierwsza nagroda to 40 tys. zł, dwie kolejne są po 20 tys. zł.

Zachęcamy przedsiębiorców do tego, aby myśleli „big”, czyli by myśleli globalnie, żeby nie zamykali się w swoim lokalnym środowisku, bo dzięki temu mogą pozyskiwać znacznie większe rynki. Nasze wsparcie – oprócz nagrody finansowej – to również możliwość spotkania z mentorami, osobami doświadczonymi w biznesie – wyjaśnia Agnieszka Zawistowska.

Ekspansję zagraniczną ułatwiają firmom nowe technologie, głównie internet. Podstawowym narzędziem przedsiębiorców staje się prezentacja w internecie, czyli dobrze przygotowana strona, najlepiej w kilku językach.

Firmy, które już dziś działają w skali globalnej, a pochodzą z Polski, podkreślają, że to była trudna droga, że wielokrotnie doznawali upadków, wzlotów, ale dzisiejsza pozycja jest niejako nagrodą za to, co przeszli, za determinację, jaką wykazali – mówi Agnieszka Zawistowska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.