Newsy

Co 10. firma w UE pochodzi z Polski. Na zagranicznych rynkach dobrze sobie radzą również małe przedsiębiorstwa

2014-11-03  |  06:45

Na unijnym rynku prawie co 10. firma pochodzi z Polski. Na zagraniczne rynki wchodzą już nie tylko duże koncerny, lecz także coraz chętniej małe firmy. Pomysłów na międzynarodowy biznes nie brakuje. Kluczem do osiągnięcia sukcesu jest innowacyjność, dobry plan i środki na ekspansję.

Trzeba mieć dobry pomysł, od tego się zaczyna. 90 proc. patentów nie ujrzało światła dziennego. To powinna być przestroga dla przedsiębiorców, którzy chcą zaistnieć w skali globalnej. Należy pamiętać o tym, że oprócz pomysłu trzeba mieć dobry plan, wsparty twardymi liczbami i całą historią biznesu, tego, jak on ma wyglądać, do kogo ma być adresowany, jak wygląda jego otoczenie konkurencyjne. Te wszystkie elementy są bardzo ważne po to, by nie zatrzymać się na pomyśle, ale by pójść krok dalej i ten pomysł zrealizować – mówi agencji informacyjnej Newseria Agnieszka Zawistowska, dyrektor UPC Biznes.

Mimo tych wyzwań polskie firmy coraz śmielej wchodzą na zagraniczne rynki. Dotyczy to już nie tylko dużych przedsiębiorstw, lecz także średnich i małych. Tym najmniejszym w ekspansji pomagają takie inicjatywy, jak konkurs „Think Big”, organizowany przez UPC Biznes.

Świadczymy usługi telekomunikacyjne dla przedsiębiorców. Pomyśleliśmy sobie, że powinniśmy pójść krok dalej, czyli stworzyć coś, co będzie wspierać przedsiębiorców w ich rozwoju, w myśleniu o rozwoju biznesu, co będzie inspiracją dla nich. Tak powstał program „Think Big” – wyjaśnia Zawistowska. – Istotnym elementem programu jest innowacja.

Jak podkreśla, nie musi być to innowacyjny produkt czy usługa. O wsparcie mogą się ubiegać również firmy, które funkcjonują w innowacyjnym modelu lub wdrażają nowoczesne procesy. W ubiegłym roku odbyła się pierwsza edycja konkursu. Teraz przyjmowane są zgłoszenia do drugiej. Zgłoszenia od uczestników zbierane są do 7 listopada. Na stronie thinkbig.upc.pl należy wypełnić formularz i przesłać do UPC. Spośród zgłaszających zostanie wyłonionych trzech laureatów, którzy mogą liczyć na wsparcie swoich przedsięwzięć biznesowych. Pierwsza nagroda to 40 tys. zł, dwie kolejne są po 20 tys. zł.

Zachęcamy przedsiębiorców do tego, aby myśleli „big”, czyli by myśleli globalnie, żeby nie zamykali się w swoim lokalnym środowisku, bo dzięki temu mogą pozyskiwać znacznie większe rynki. Nasze wsparcie – oprócz nagrody finansowej – to również możliwość spotkania z mentorami, osobami doświadczonymi w biznesie – wyjaśnia Agnieszka Zawistowska.

Ekspansję zagraniczną ułatwiają firmom nowe technologie, głównie internet. Podstawowym narzędziem przedsiębiorców staje się prezentacja w internecie, czyli dobrze przygotowana strona, najlepiej w kilku językach.

Firmy, które już dziś działają w skali globalnej, a pochodzą z Polski, podkreślają, że to była trudna droga, że wielokrotnie doznawali upadków, wzlotów, ale dzisiejsza pozycja jest niejako nagrodą za to, co przeszli, za determinację, jaką wykazali – mówi Agnieszka Zawistowska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Infrastruktura

Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.