Mówi: | Agnieszka Zawistowska |
Funkcja: | dyrektor |
Firma: | UPC Biznes |
Co 10. firma w UE pochodzi z Polski. Na zagranicznych rynkach dobrze sobie radzą również małe przedsiębiorstwa
Na unijnym rynku prawie co 10. firma pochodzi z Polski. Na zagraniczne rynki wchodzą już nie tylko duże koncerny, lecz także coraz chętniej małe firmy. Pomysłów na międzynarodowy biznes nie brakuje. Kluczem do osiągnięcia sukcesu jest innowacyjność, dobry plan i środki na ekspansję.
– Trzeba mieć dobry pomysł, od tego się zaczyna. 90 proc. patentów nie ujrzało światła dziennego. To powinna być przestroga dla przedsiębiorców, którzy chcą zaistnieć w skali globalnej. Należy pamiętać o tym, że oprócz pomysłu trzeba mieć dobry plan, wsparty twardymi liczbami i całą historią biznesu, tego, jak on ma wyglądać, do kogo ma być adresowany, jak wygląda jego otoczenie konkurencyjne. Te wszystkie elementy są bardzo ważne po to, by nie zatrzymać się na pomyśle, ale by pójść krok dalej i ten pomysł zrealizować – mówi agencji informacyjnej Newseria Agnieszka Zawistowska, dyrektor UPC Biznes.
Mimo tych wyzwań polskie firmy coraz śmielej wchodzą na zagraniczne rynki. Dotyczy to już nie tylko dużych przedsiębiorstw, lecz także średnich i małych. Tym najmniejszym w ekspansji pomagają takie inicjatywy, jak konkurs „Think Big”, organizowany przez UPC Biznes.
– Świadczymy usługi telekomunikacyjne dla przedsiębiorców. Pomyśleliśmy sobie, że powinniśmy pójść krok dalej, czyli stworzyć coś, co będzie wspierać przedsiębiorców w ich rozwoju, w myśleniu o rozwoju biznesu, co będzie inspiracją dla nich. Tak powstał program „Think Big” – wyjaśnia Zawistowska. – Istotnym elementem programu jest innowacja.
Jak podkreśla, nie musi być to innowacyjny produkt czy usługa. O wsparcie mogą się ubiegać również firmy, które funkcjonują w innowacyjnym modelu lub wdrażają nowoczesne procesy. W ubiegłym roku odbyła się pierwsza edycja konkursu. Teraz przyjmowane są zgłoszenia do drugiej. Zgłoszenia od uczestników zbierane są do 7 listopada. Na stronie thinkbig.upc.pl należy wypełnić formularz i przesłać do UPC. Spośród zgłaszających zostanie wyłonionych trzech laureatów, którzy mogą liczyć na wsparcie swoich przedsięwzięć biznesowych. Pierwsza nagroda to 40 tys. zł, dwie kolejne są po 20 tys. zł.
– Zachęcamy przedsiębiorców do tego, aby myśleli „big”, czyli by myśleli globalnie, żeby nie zamykali się w swoim lokalnym środowisku, bo dzięki temu mogą pozyskiwać znacznie większe rynki. Nasze wsparcie – oprócz nagrody finansowej – to również możliwość spotkania z mentorami, osobami doświadczonymi w biznesie – wyjaśnia Agnieszka Zawistowska.
Ekspansję zagraniczną ułatwiają firmom nowe technologie, głównie internet. Podstawowym narzędziem przedsiębiorców staje się prezentacja w internecie, czyli dobrze przygotowana strona, najlepiej w kilku językach.
– Firmy, które już dziś działają w skali globalnej, a pochodzą z Polski, podkreślają, że to była trudna droga, że wielokrotnie doznawali upadków, wzlotów, ale dzisiejsza pozycja jest niejako nagrodą za to, co przeszli, za determinację, jaką wykazali – mówi Agnieszka Zawistowska.
Czytaj także
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-04-22: Rynek agencji PR staje się coraz bardziej rozproszony. Zdecydowanie rośnie liczba jednoosobowych działalności gospodarczych
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-11: Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne
- 2025-04-11: Niektóre państwa członkowskie mają dużą skłonność do nadregulacji prawa unijnego. Bariery wewnątrz Unii mają efekt podobny do wysokich ceł
- 2025-04-01: Europa zapowiada walkę o bezpieczeństwo lekowe. Wsparcie dla tych inwestycji ma się znaleźć w przyszłym budżecie UE
- 2025-03-21: Zakup używanego samochodu może być stresujący. Mimo profesjonalizacji rynku wciąż zdarzają się oszustwa
- 2025-03-18: Model przewagi gospodarczej polskich firm oparty na taniej sile roboczej się wyczerpuje. Pora na konkurowanie marką i innowacją
- 2025-02-28: Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
– Polska prezydencja skierowała oczy Europy na obronność – przekonuje Magdalena Sobkowiak-Czarnecka z KPRM. Większość europejskich państw jest zgodna, że najważniejszą kwestią jest obecnie finansowanie bezpieczeństwa i obronności. Jednym z priorytetów białej księgi w sprawie obronności europejskiej będzie Tarcza Wschód, która obejmuje umocnienia wzdłuż wschodniej i północnej granicy Polski.
Problemy społeczne
Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.
Motoryzacja
Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.