Mówi: | Adrian Migoń |
Funkcja: | prezes Youth Business Poland |
Crowdfunding wraca do łask inwestorów. Zyskuje jako konkurencja dla venture capital, sprzyjają mu też zmiany w prawie
Rynek crowdfundingu ponownie rośnie po spadku w 2022 roku. Sprzyjają mu także zmiany w prawie, zwiększające limit możliwych zbiórek do 5 mln euro z 4 mln zł. Wzrasta zarówno liczba inwestorów, jak i start-upów, które z tej formy inwestowania chcą korzystać. Poza finansowaniem zyskują darmową kampanię marketingową, ponieważ crowdfunding narzuca potrzebę promocji firmy.
− To jest też szczególnie dobry czas na finansowanie jak crowdfunding, ponieważ spadły trochę wyceny inwestorów i zmniejszona jest liczba inwestycji venture capital w start-upy. Jest to trochę związane z dużą inflacją, trochę z kończącymi się środkami publicznymi na rynku polskim, zasilającymi fundusze venture capital, i sytuacją w Stanach Zjednoczonych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Adrian Migoń, prezes zarządu Youth Business Poland. – Jest zarówno duża liczba inwestorów, którzy chcą gdzieś ulokować pieniądze, z drugiej strony dużo start-upów szuka tego typu finansowania, bo oddaje dosyć mały procent udziałów w swojej firmie, a może jednak pozyskać konkretne pieniądze na start projektu.
Ekspert podkreśla też, że istotne jest, że nowo powstające firmy otrzymują w ten sposób darmową kampanię marketingową, bo crowdfunding zapewnia także promocję przedsiębiorstwa, więc zyskuje ono jednocześnie i finansowanie, i klientów już do późniejszej sprzedaży. Rok 2022 był trudny dla całego sektora społecznościowego finansowania spółek. Złożyło się na to wiele negatywnych czynników, w tym obawy o kondycję gospodarczą, wojnę w Ukrainie czy rekordowo wysoką inflację i stopy procentowe, z których referencyjna sięgnęła we wrześniu 2022 roku 6,75 proc., najwyżej od końca listopada 2002 roku.
W efekcie w ubiegłym roku spółki w ramach tego typu finansowania pozyskały 25 mln zł w 47 emisjach papierów wartościowych, a liczba inwestorów spadła według raportu przygotowanego przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) we współpracy z Uniwersytetem Ekonomicznym we Wrocławiu o 80 proc. wobec 2021 roku. Jeszcze w 2021 roku w nowych emisjach prowadzonych w tym trybie wzięło udział ok. 19 tys. inwestorów, podczas gdy w 2022 roku ich liczba zmniejszyła się do 3,5 tys. Ten trend zaczyna się jednak odwracać. Sprzyja temu wzrost możliwej do zebrania kwoty.
− Rynek crowdfundingu rośnie z roku na rok, sama suma zbiórki na crowdfundingu się zwiększa; do tej pory mogliśmy zebrać do 4 mln zł, natomiast w tym momencie przechodzą zmiany, które pozwolą zebrać do 5 mln euro, więc jest to znacznie większe finansowanie, które pomoże rozwijać firmę, ale też lepiej będzie promować crowdfunding do firm, które już potrzebują kolejnych rund finansowania – zaznacza Adrian Migoń. – Jest to zdecydowanie forma, która rośnie i cieszy się coraz większym zainteresowaniem, a są znane przykłady start-upów czy firm, które zebrały np. 4 mln zł w 4 min. Oczywiście potrzeba wcześniej dużo przygotowań, żeby taki wynik osiągnąć, ale jednak myślę, że ta statystyka robi wrażenie.
W październiku 2020 roku Parlament Europejski przyjął nowe przepisy w sprawie platform finansowania społecznościowego i ochrony inwestorów z nich korzystających. Po zmianie przepisów platformy mogą od 29 lipca 2022 roku prowadzić zbiórki do kwoty 2,5 mln euro, a od 9 listopada 2023 roku będą mogły zebrać nawet do 5 mln euro bez prospektu. Regulacja ta implementuje i uzupełnia rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z 7 października 2020 roku. Wcześniej maksymalna kwota wynosiła 4 mln zł.
Crowdfunding to alternatywna forma finansowania wobec np. funduszy venture capital, inwestujących w start-upy. Jak wynika z danych Polskiego Funduszu Rozwoju, w I kwartale 2023 roku wartość inwestycji, w porównaniu z analogicznym okresem 2022 roku (z wyłączeniem tzw. megarund o wartości powyżej 100 mln dol.), spadła o 27 proc., do 446 mln zł. W kwietniu i maju fundusze zaangażowały w młode podmioty zaledwie 56 mln zł, podczas gdy w całym II kwartale ubiegłego roku było to 916 mln zł.
− Zwiększenie sumy finansowania do 5 mln euro, jeśli chodzi o możliwość zbiórki na crowdfundingu, ewidentnie pomaga. Oczywiście rodzi się pytanie, czy to nie mogło zadziać się wcześniej, może mogło, ale jednak jest to wolne wchodzenie w rynek, testowanie, sprawdzanie, czy nie ma jakichś nadużyć na crowdfundingu przy zbiórkach finansowych, bo jednak jest to dosyć mimo wszystko nowa, świeża forma finansowania – rozważa prezes Youth Business Poland. – Więc, jak to z prawem, może zaszkodzić, może działać, istotne jest to, żeby środowisko się wypowiadało, żeby ludzie korzystali i też w jakiś sposób miał miejsce lobbing tych rozwiązań, żeby były coraz lepsze.
Czytaj także
- 2024-12-27: Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
- 2024-12-17: W Parlamencie Europejskim ważne przepisy dla państw dotkniętych przez klęski żywiołowe. Na odbudowę będą mogły przeznaczyć więcej pieniędzy
- 2024-12-03: W rządowym planie na rzecz energii i klimatu zabrakło konkretów o finansowaniu transformacji. Bez tego trudno będzie ją przeprowadzić
- 2024-11-19: Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
- 2024-10-10: Niewystarczające finansowanie polskiej nauki. Badacze rezygnują albo wyjeżdżają za granicę
- 2024-10-11: David Gaboriaud: Polscy kucharze uwielbiają kuchnię znad Loary. Francuskimi technikami mocno inspirował się Modest Amaro
- 2024-09-19: Muzycy zespołu Enej: Technika i budżety od wielkiej powodzi sprzed 27 lat poszły w górę. A jednak nadal nie jesteśmy w stanie sobie poradzić z żywiołem i go przewidzieć
- 2024-09-16: Ligowe mecze siatkarek w poprzednim sezonie obejrzało na trybunach ponad 210 tys. widzów. Sukcesy polskiej ligi przyciągają sponsorów
- 2024-09-10: Prezes PAN: Akademia wymaga reformy i usprawnienia. Nie będzie ona skuteczna przy obecnym poziomie finansowania
- 2024-09-10: Polska biotechnologia mierzy się z ogromnym niedofinansowaniem. Mimo to ma duży potencjał rozwoju, w szczególności segment badań klinicznych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.