Mówi: | Adrian Migoń |
Funkcja: | prezes Youth Business Poland |
Crowdfunding wraca do łask inwestorów. Zyskuje jako konkurencja dla venture capital, sprzyjają mu też zmiany w prawie
Rynek crowdfundingu ponownie rośnie po spadku w 2022 roku. Sprzyjają mu także zmiany w prawie, zwiększające limit możliwych zbiórek do 5 mln euro z 4 mln zł. Wzrasta zarówno liczba inwestorów, jak i start-upów, które z tej formy inwestowania chcą korzystać. Poza finansowaniem zyskują darmową kampanię marketingową, ponieważ crowdfunding narzuca potrzebę promocji firmy.
− To jest też szczególnie dobry czas na finansowanie jak crowdfunding, ponieważ spadły trochę wyceny inwestorów i zmniejszona jest liczba inwestycji venture capital w start-upy. Jest to trochę związane z dużą inflacją, trochę z kończącymi się środkami publicznymi na rynku polskim, zasilającymi fundusze venture capital, i sytuacją w Stanach Zjednoczonych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Adrian Migoń, prezes zarządu Youth Business Poland. – Jest zarówno duża liczba inwestorów, którzy chcą gdzieś ulokować pieniądze, z drugiej strony dużo start-upów szuka tego typu finansowania, bo oddaje dosyć mały procent udziałów w swojej firmie, a może jednak pozyskać konkretne pieniądze na start projektu.
Ekspert podkreśla też, że istotne jest, że nowo powstające firmy otrzymują w ten sposób darmową kampanię marketingową, bo crowdfunding zapewnia także promocję przedsiębiorstwa, więc zyskuje ono jednocześnie i finansowanie, i klientów już do późniejszej sprzedaży. Rok 2022 był trudny dla całego sektora społecznościowego finansowania spółek. Złożyło się na to wiele negatywnych czynników, w tym obawy o kondycję gospodarczą, wojnę w Ukrainie czy rekordowo wysoką inflację i stopy procentowe, z których referencyjna sięgnęła we wrześniu 2022 roku 6,75 proc., najwyżej od końca listopada 2002 roku.
W efekcie w ubiegłym roku spółki w ramach tego typu finansowania pozyskały 25 mln zł w 47 emisjach papierów wartościowych, a liczba inwestorów spadła według raportu przygotowanego przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) we współpracy z Uniwersytetem Ekonomicznym we Wrocławiu o 80 proc. wobec 2021 roku. Jeszcze w 2021 roku w nowych emisjach prowadzonych w tym trybie wzięło udział ok. 19 tys. inwestorów, podczas gdy w 2022 roku ich liczba zmniejszyła się do 3,5 tys. Ten trend zaczyna się jednak odwracać. Sprzyja temu wzrost możliwej do zebrania kwoty.
− Rynek crowdfundingu rośnie z roku na rok, sama suma zbiórki na crowdfundingu się zwiększa; do tej pory mogliśmy zebrać do 4 mln zł, natomiast w tym momencie przechodzą zmiany, które pozwolą zebrać do 5 mln euro, więc jest to znacznie większe finansowanie, które pomoże rozwijać firmę, ale też lepiej będzie promować crowdfunding do firm, które już potrzebują kolejnych rund finansowania – zaznacza Adrian Migoń. – Jest to zdecydowanie forma, która rośnie i cieszy się coraz większym zainteresowaniem, a są znane przykłady start-upów czy firm, które zebrały np. 4 mln zł w 4 min. Oczywiście potrzeba wcześniej dużo przygotowań, żeby taki wynik osiągnąć, ale jednak myślę, że ta statystyka robi wrażenie.
W październiku 2020 roku Parlament Europejski przyjął nowe przepisy w sprawie platform finansowania społecznościowego i ochrony inwestorów z nich korzystających. Po zmianie przepisów platformy mogą od 29 lipca 2022 roku prowadzić zbiórki do kwoty 2,5 mln euro, a od 9 listopada 2023 roku będą mogły zebrać nawet do 5 mln euro bez prospektu. Regulacja ta implementuje i uzupełnia rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z 7 października 2020 roku. Wcześniej maksymalna kwota wynosiła 4 mln zł.
Crowdfunding to alternatywna forma finansowania wobec np. funduszy venture capital, inwestujących w start-upy. Jak wynika z danych Polskiego Funduszu Rozwoju, w I kwartale 2023 roku wartość inwestycji, w porównaniu z analogicznym okresem 2022 roku (z wyłączeniem tzw. megarund o wartości powyżej 100 mln dol.), spadła o 27 proc., do 446 mln zł. W kwietniu i maju fundusze zaangażowały w młode podmioty zaledwie 56 mln zł, podczas gdy w całym II kwartale ubiegłego roku było to 916 mln zł.
− Zwiększenie sumy finansowania do 5 mln euro, jeśli chodzi o możliwość zbiórki na crowdfundingu, ewidentnie pomaga. Oczywiście rodzi się pytanie, czy to nie mogło zadziać się wcześniej, może mogło, ale jednak jest to wolne wchodzenie w rynek, testowanie, sprawdzanie, czy nie ma jakichś nadużyć na crowdfundingu przy zbiórkach finansowych, bo jednak jest to dosyć mimo wszystko nowa, świeża forma finansowania – rozważa prezes Youth Business Poland. – Więc, jak to z prawem, może zaszkodzić, może działać, istotne jest to, żeby środowisko się wypowiadało, żeby ludzie korzystali i też w jakiś sposób miał miejsce lobbing tych rozwiązań, żeby były coraz lepsze.
Czytaj także
- 2025-06-16: Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje
- 2025-06-26: Branża opakowań nie traktuje unijnych regulacji jako zagrożenia. Widzi w nich impuls do rozwoju
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-06-02: Wciąż dużo do poprawy w zakresie zwalczania nadużyć finansowych w UE. Chodzi m.in. o korupcję urzędników
- 2025-05-06: Przed Europą wiele lat zwiększonych wydatków na zbrojenia. To obciąży krajowe budżety
- 2025-04-24: Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
- 2025-04-28: Wiktor Dyduła: Produkcja płyt i nagrywanie teledysków są niezwykle kosztowne. Jeśli nie ma pomocy wytwórni fonograficznej, można założyć zbiórkę na ten cel
- 2025-02-12: Młodzi naukowcy przez niskie płace odchodzą z uczelni. To duże zagrożenie dla rozwoju polskiej gospodarki i technologii
- 2025-02-28: Dziennie policjanci zatrzymują średnio 69 osób z zakazem prowadzenia pojazdów. Trwają prace nad zaostrzeniem przepisów dla kierowców
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.