Newsy

Do końca roku w Polsce będzie 23 tys. e-sklepów. Dla 87 proc. właścicieli jest to opłacalny biznes

2016-06-13  |  06:40

W tym roku wartość rynku e-commerce w Polsce może wzrosnąć o 15 proc. i sięgnąć 35,8 mld zł, a w 2020 roku – 63 mld zł. Eksperci szacują, że w ciągu najbliższych miesięcy liczba e-sklepów przekroczy 23 tys. Zdecydowana większość ich właścicieli przyznaje, że jest to opłacalny biznes – wynika z badania Eniro Polska. Dla ponad połowy jest to podstawowa działalność i jedyne źródło dochodów. Żeby zwiększać sprzedaż, przedsiębiorcy stosują obniżki cen i inne promocje dla klientów, promują się także w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych. Często korzystają przy tym z pomocy firm zewnętrznych.

Z badań TNS przeprowadzonych na zlecenie serwisu Ceneo wynika, że Polacy coraz chętniej kupują w sieci. 84 proc. osób lubi zakupy online, a 82 proc. badanych deklaruje, że przegląda oferty e-sklepów dla przyjemności. Klienci, którzy często robią zakupy w internecie, szukają tanich produktów oraz darmowej i szybkiej dostawy.

Zgodnie z opracowaniem „Barometr e-commerce 2016” w tym roku wartość rynku wzrośnie o 15 proc. i osiągnie 36 mld zł. Prognozuje się też, że do 2020 roku podwoi się i przekroczy 63 mld zł. Oszczędność czasu i wygoda sprawiają, że Polacy robiąc zakupy, chętnie korzystają z internetu. Zakupy w sieci ułatwiają szybkie porównanie cen, znalezienie najatrakcyjniejszej oferty i dokonanie zakupu bez wychodzenia z domu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Agata Wartak, kierownik ds. produktów www i wideo, Eniro Polska.

Korzyści z rozwoju e-handlu odczuwają także przedsiębiorcy. Prowadzenie sklepu internetowego to dla 87 proc. właścicieli e-sklepów opłacalny biznes – wynika z badania agencji badawczej PBS przeprowadzonego na zlecenie Eniro Polska.

Równocześnie dla ponad połowy firm założenie sklepu internetowego to pomysł na zupełnie nową działalność i jedyne źródło przychodów. Natomiast dla 38 proc. założenie e-sklepu to rozszerzenie obecnej działalności o nowy kanał dystrybucji oraz możliwość zwiększenia przychodu poprzez dodatkowe źródło zarobków. Warto zauważyć, że 97 proc. respondentów, którzy wzięli udział w badaniu, prowadzi e-działalność od ponad dwóch lat – mówi Agata Wartak.

Z badania wynika także, że 63 proc. właścicieli zarządza swoim sklepem internetowym samodzielnie.

– 1/3 respondentów przyznaje jednak, że chętnie skorzystałaby z pomocy przy założeniu sklepu internetowego. Z tego 13 proc. jest gotowych zatrudnić dodatkową osobę, a aż 22 proc. zleciłoby to zadanie firmie zewnętrznej, ponieważ natrafili na trudności. Respondenci zgłaszali, że najwięcej trudności sprawiała im integracja z systemami płatności, serwisami aukcyjnymi czy porównywarkami cen – podkreśla Agata Wartak.

Na rynku są dostępne oferty firm, które pomagają w utworzeniu sklepu internetowego, zintegrowaniu go z polskimi dostawcami usług, np. serwisami aukcyjnymi, porównywarkami cen i systemami płatności.

Przedsiębiorcom oferujemy także pomoc w innych obszarach, np. wykonaniu sesji zdjęciowej albo przygotowaniu profesjonalnych opisów produktów przez copywriterów. Często przygotowanie dobrego opisu i dobrych jakościowo zdjęć jest czynnikiem decydującym o zakupie produktu i ma bezpośredni wpływ na wzrost sprzedaży w sklepie internetowym – tłumaczy Agata Wartak.

52 proc. badanych deklaruje, że wykonuje zdjęcia samodzielnie, zaś 1/4 otrzymuje je od producentów i dostawców. Umiejętne reklamowanie sklepu i pozyskiwanie nowych klientów decyduje o sukcesie tego biznesu.

Nasi respondenci najczęściej reklamują sklep przez pozycjonowanie w wyszukiwarkach (66 proc. e-sklepów), dodatkowo poprzez obecność w mediach społecznościowych (52 proc.), serwisach aukcyjnych (47 proc.), porównywarkach cen (35 proc.) czy lokalnych wyszukiwarkach firm takich jak PanoramaFirm.pl (24 proc.) – mówi Agata Wartak.

Drugim ważnym elementem marketingu są działania podejmowane już w samej witrynie. 79 proc. badanych firm przyznaje, że reklamuje swój sklep i zachęca do zakupów, stosując obniżki cen albo bezpłatną wysyłkę. Zaskakuje jednak fakt, że przedsiębiorcy mimo podejmowania różnych działań promocyjnych nie analizują ich efektów i przełożenia na sprzedaż. Prawie połowa badanych (48 proc.) nie potrafiła określić, ile osób spośród wszystkich odwiedzających faktycznie dokonuje zakupu w ich sklepie.

Platforma e-sklepowa przygotowana przez firmę Eniro Polska zbiera i prezentuje statystyki dotyczące ruchu na stronie oraz liczby i wartości transakcji dokonanych w e-sklepie. To jest ważne, ponieważ pozwala nam zweryfikować efektywność działań marketingowych i wybrać te, które faktycznie mają wpływ na wzrost sprzedaży w e-sklepie – mówi Agata Wartak.

Właściciele sklepów internetowych muszą podążać za obowiązującymi trendami, czyli coraz bardziej rosnącym segmentem m-commerce. Z badania wynika jednak, że 35 proc. przedsiębiorców wciąż nie ma mobilnej wersji swojego sklepu. 60 proc. z nich deklaruje jednak, że chciałoby taką wersję uruchomić, żeby zwiększyć atrakcyjność e-sklepu w oczach użytkowników.

Ponad połowa użytkowników, wyszukując produkty czy usługi w internecie, korzysta z urządzeń mobilnych, dlatego ważne jest, aby strona e-sklepu był w technologii RWD. To oznacza, że układ strony sklepu dostosowuje się do rozdzielczości urządzenia, z którego korzysta użytkownik. Dzięki temu poruszanie się po sklepie jest proste i intuicyjne – podkreśla Agata Wartak.

Prowadzenie sklepu to czasochłonne zajęcie, które wymaga dużego zaangażowania, dlatego blisko 40 proc. właścicieli powierza je dodatkowym osobom. 53 proc. przedsiębiorców deklaruje, że zatrudnia od 1–3 osób, natomiast 45 proc. zatrudnia od 3–10 osób.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii

– W całym kraju jest już 1,5 tys. stacji 5G obsługujących pasmo C, ale cały czas pracujemy nad zwiększeniem zasięgu i włączamy kolejne. Do końca roku klienci Orange Polska będą korzystać łącznie z 3 tys. stacji, które włączamy zarówno w dużych aglomeracjach, jak i w mniejszych miejscowościach – zapowiada Jolanta Dudek, wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego. Jak podkreśla, ta technologia, która na dobre ruszyła w Polsce z początkiem tego roku, jest dla konsumentów rewolucją w korzystaniu z mobilnego internetu. Wraz z jej upowszechnianiem Polacy kupują też coraz więcej telefonów obsługujących sieć 5G – łącznie w ich rękach jest już 3,25 mln takich smartfonów, a dostępność takiego sprzętu poprawiają coraz bardziej przystępne ceny.

Finanse

Trwają prace nad reformą finansowania samorządów. Mają zyskać większą autonomię i niezależność budżetu od zmian w podatkach

Ministerstwo Finansów przedstawiło założenia reformy finansowania jednostek samorządu terytorialnego. Resort przekonuje, że po jej wprowadzeniu dochody samorządów będą wyższe i niezależne od decyzji podatkowych podejmowanych na szczeblu centralnym. Dochody JST mają być określane poprzez wskazanie procentowego udziału danej jednostki w dochodach podatkowych na jej terenie, nie tylko w przypadku PIT-u i CIT-u, ale też podatku zryczałtowanego. Ministerstwa do końca maja mają też dokonać przeglądu zadań zlecanych samorządom, co będzie służyć ich wystandaryzowaniu.

Transport

Nadchodzi kumulacja inwestycji finansowanych ze środków UE. Wykonawcy muszą się przygotować na problemy z dostępnością kadr i zasobów

W związku z odblokowaniem środków unijnych firmy – zwłaszcza z sektora budowlanego – spodziewają się w tym roku boomu w inwestycjach infrastrukturalnych. Barierą dla ich realizacji może się jednak okazać dostępność rąk do pracy. Przedsiębiorcy obawiają się też, że kumulacja inwestycji w krótkim czasie może pociągnąć za sobą wzrost popytu nie tylko na kadry, ale i materiały czy specjalistyczne usługi podwykonawcze, co z kolei może się przełożyć na wzrost cen. – Od strony formalnej jesteśmy przygotowani do poradzenia sobie z tą kumulacją. Jest możliwość punktowych zmian w prawie zamówień publicznych i tego nie wykluczam – mówi Hubert Nowak, prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.