Mówi: | Herbert Wirth, prezes zarządu KGHM Polska Miedź S.A. Grzegorz Dzik, przewodniczący Rady Zachodniej Izby Gospodarczej, prezes i współzałożyciel Impela |
Dolny Śląsk napędza rozwój gospodarczy. To zasługa głównie dużych firm tam zlokalizowanych
Stworzenie przyjaznych warunków dla firm i przyciąganie nowych inwestorów to jeden z najważniejszych punktów strategii rozwoju Dolnego Śląska do 2020 roku. Prezes KGHM, największej spółki regionu, podkreśla, że ze względu na swój potencjał wydobywczy i turystyczny Dolny Śląsk jest lokomotywą rozwoju gospodarczego Polski.
– Uważam, że Dolny Śląsk jest na mapie, nawet Europy, bardzo szczególny. To tutaj jest naturalny potencjał do wykorzystania, związany z surowcami mineralnymi, z turystyką – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes prezes KGHM Polska Miedź Herbert Wirth.
Jednym ze źródeł kreatywności Dolnego Śląska jest, zdaniem przedsiębiorców, jego różnorodność kulturowa.
– Dolny Śląsk to różne kultury, ale i przedsiębiorczość. Tu zrodziło się kilka banków, kilka spółek od zera, które potem weszły na giełdę, są znaczącymi podmiotami w Polsce. Dolny Śląsk tworzy nowe idee, nowy biznes. To nas mocno wyróżnia – mówi Grzegorz Dzik, przewodniczący Rady Zachodniej Izby Gospodarczej i prezes Impela.
Na Dolnym Śląsku działa obecnie ponad 300 tysięcy podmiotów gospodarczych, a statystycznie co 5 minut powstaje tam nowa firma. Na sukces gospodarczy regionu przekłada się również jego lokalizacja.
– Dolny Śląsk jest dobrym miejscem na biznes. Nie tylko ze względu na ludzi, na swoją historię, ale też ze względu na komunikację i geografię, czyli położenie na styku granic z Niemcami i Czechami – podkreśla Grzegorz Dzik.
Z punktu widzenia rozwoju gospodarczego Dolnego Śląska, najważniejsze są inwestycje. Jak wynika z danych regionu – przedsiębiorcy rocznie inwestują tam około 10 mld złotych. O konkurencyjności dolnośląskiej gospodarki decydują też innowacje. Tamtejsze firmy wydały na ten cel w ostatnim roku ponad 2 mld złotych.
W strategii rozwoju województwa do 2020 roku (przygotowanej w tym roku), jednym z priorytetów jest stworzenie dobrych warunków rozwojowych dla działających w regionie przedsiębiorców i przyciąganie nowych.
Duże znaczenie dla rozwoju przedsiębiorczości w regionie ma spółka KGHM Polska Miedź. To nie tylko największy płatnik podatku CIT w kraju, ale również największy pracodawca w regionie, który wdraża nowe technologie, współpracuje z ośrodkami naukowo–badawczymi oraz angażuje się w realizację nowo opracowanej strategii dla województwa dolnośląskiego.
– To jest firma, która zatrudnia 18 tysięcy w biznesie bezpośrednim, a jeżeli policzymy to z 40–ma spółkami, to około 100 tysięcy ludzi żyje pośrednio lub bezpośrednio w KGHM – wyjaśnia prezes Wirth.
Prezes KGHM jest zeszłorocznym laureatem nagrody gospodarczej Dolnośląskie Gryfy przyznanej mu w kategorii Osobowość Dolnego Śląska. W tym roku uhonorowano nią prof. Alicję Chybicką – senatora RP oraz kierownika Katedry i Kliniki Transplantologii Szpiku, Onkologii i Hematologii Dziecięcej Akademii Medycznej we Wrocławiu.
Dolnośląskie Gryfy to nagroda od 10 lat przyznawana firmom i samorządom za wkład w rozwój regionu, innowacyjność i najlepszy samorządowy program rozwoju.
– Wyróżniamy instytucje samorządu terytorialnego za osiągnięcia związane z pozyskiwaniem i wykorzystywaniem środków unijnych, ambitne i nowatorskie plany rozwoju gospodarczego i działania na rzecz mieszkańców. To nagroda promująca osoby, firmy i instytucje, które tworzą dobrobyt naszego regionu – podkreśla Grzegorz Dzik.
Czytaj także
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-07: Duże zmiany w globalnym handlu. Polska może stracić nawet 0,43 proc. PKB
- 2025-04-04: Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-03-28: Wrocław najczęściej wskazywanym miejscem na ewentualną przeprowadzkę. To przekłada się na potencjał gospodarczy
- 2025-04-08: Eliza Gwiazda: Polskie hotele to już nie są te sprzed 10-15 lat. Nie ma takiej zachcianki, której pięciogwiazdkowe obiekty by nie spełniły
- 2025-03-31: Unia Europejska chce wzmocnić prawa kobiet. Zapowiadane działania będą dotyczyć m.in. równości w zatrudnieniu czy zwalczania przemocy
- 2025-03-24: Europa mierzy się z niedoborem kadr. Konieczne inwestycje w edukację i ograniczenie obciążeń dla firm
- 2025-03-25: Uproszczenie przepisów zwiększy potencjał obronny Europy. Ułatwi współpracę sektora prywatnego i publicznego
- 2025-03-10: Sylwia Bomba: Przez 10 lat odchudzałam się bezskutecznie. Potrafiłam codziennie biegać 15 km albo w ogóle nie jeść
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.