Newsy

Dolny Śląsk napędza rozwój gospodarczy. To zasługa głównie dużych firm tam zlokalizowanych

2013-10-25  |  06:45
Mówi:Herbert Wirth, prezes zarządu KGHM Polska Miedź S.A.

Grzegorz Dzik, przewodniczący Rady Zachodniej Izby Gospodarczej, prezes i współzałożyciel Impela

  • MP4
  • Stworzenie przyjaznych warunków dla firm i przyciąganie nowych inwestorów to jeden z najważniejszych punktów strategii rozwoju Dolnego Śląska do 2020 roku. Prezes KGHM, największej spółki regionu, podkreśla, że ze względu na swój potencjał wydobywczy i turystyczny Dolny Śląsk jest lokomotywą rozwoju gospodarczego Polski.

     Uważam, że Dolny Śląsk jest na mapie, nawet Europy, bardzo szczególny. To tutaj jest naturalny potencjał do wykorzystania, związany z surowcami mineralnymi, z turystyką – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes prezes KGHM Polska Miedź Herbert Wirth.

    Jednym ze źródeł kreatywności Dolnego Śląska jest, zdaniem przedsiębiorców, jego różnorodność kulturowa.

     – Dolny Śląsk to różne kultury, ale i przedsiębiorczość. Tu zrodziło się kilka banków, kilka spółek od zera, które potem weszły na giełdę, są znaczącymi podmiotami w Polsce. Dolny Śląsk tworzy nowe idee, nowy biznes. To nas mocno wyróżniamówi Grzegorz Dzik, przewodniczący Rady Zachodniej Izby Gospodarczej i prezes Impela.

    Na Dolnym Śląsku działa obecnie ponad 300 tysięcy podmiotów gospodarczych, a statystycznie co 5 minut powstaje tam nowa firma. Na sukces gospodarczy regionu przekłada się również jego lokalizacja. 

     – Dolny Śląsk jest dobrym miejscem na biznes. Nie tylko ze względu na ludzi, na swoją historię, ale też ze względu na komunikację i geografię, czyli położenie na styku granic z Niemcami i Czechami – podkreśla Grzegorz Dzik.

    Z punktu widzenia rozwoju gospodarczego Dolnego Śląska, najważniejsze są inwestycje. Jak wynika z danych regionu – przedsiębiorcy rocznie inwestują tam około 10 mld złotych. O konkurencyjności dolnośląskiej gospodarki decydują też innowacje. Tamtejsze firmy wydały na ten cel w ostatnim roku ponad 2 mld złotych.

    W strategii rozwoju województwa do 2020 roku (przygotowanej w tym roku), jednym z priorytetów jest stworzenie dobrych warunków rozwojowych dla działających w regionie przedsiębiorców i przyciąganie nowych.

    Duże znaczenie dla rozwoju przedsiębiorczości w regionie ma spółka KGHM Polska Miedź. To nie tylko największy płatnik podatku CIT w kraju, ale również największy pracodawca w regionie, który wdraża nowe technologie, współpracuje z ośrodkami naukowo–badawczymi oraz angażuje się w realizację nowo opracowanej strategii dla województwa dolnośląskiego.

     – To jest firma, która zatrudnia 18 tysięcy w biznesie bezpośrednim, a jeżeli policzymy to z 40–ma spółkami, to około 100 tysięcy ludzi żyje pośrednio lub bezpośrednio w KGHM – wyjaśnia prezes Wirth.

    Prezes KGHM jest zeszłorocznym laureatem nagrody gospodarczej Dolnośląskie Gryfy przyznanej mu w kategorii Osobowość Dolnego Śląska. W tym roku uhonorowano nią prof. Alicję Chybicką – senatora RP oraz kierownika Katedry i Kliniki Transplantologii Szpiku, Onkologii i Hematologii Dziecięcej Akademii Medycznej we Wrocławiu.

    Dolnośląskie Gryfy to nagroda od 10 lat przyznawana firmom i samorządom za wkład w rozwój regionu, innowacyjność i najlepszy samorządowy program rozwoju. 

     – Wyróżniamy  instytucje samorządu terytorialnego za osiągnięcia związane z pozyskiwaniem i wykorzystywaniem środków unijnych, ambitne i nowatorskie plany rozwoju gospodarczego i działania na rzecz mieszkańców. To nagroda promująca osoby, firmy i instytucje, które tworzą dobrobyt naszego regionu – podkreśla Grzegorz Dzik.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa

    Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.

    Infrastruktura

    Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego

    21-hektarowy Terminal 5, który powstanie na wodach zewnętrznej części gdańskiego portu Baltic Hub, ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych. To duży projekt, którego realizacja może się rozpocząć w drugiej połowie tego roku. Tego typu infrastruktura jest konieczna dla przyspieszenia inwestycji offshore w polskiej części Bałtyku. Pierwsze morskie farmy wiatrowe zaczną produkować zieloną energię w 2026 roku.

    Prawo

    Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem

    W Polsce zawiązało się już i rozpoczyna działalność kilkanaście społecznych agencji najmu, kolejnych kilkanaście jest w trakcie powstawania. To niewiele jak na niemal 2,5 tys. gmin w kraju, jednak eksperci widzą w tym rozwiązaniu duży potencjał. Jak podkreślają, może to być szansa zwłaszcza dla miast średniej wielkości, by walczyć ze zjawiskiem wyludniania. Społeczne agencje najmu we współpracy z gminami pośredniczą w wynajmie mieszkań – gminnych bądź należących do prywatnych właścicieli­ – osobom, których zarobki nie pozwalają na rynkowy najem, ale nie kwalifikują ich też do otrzymania mieszkania socjalnego.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.