Newsy

Eksporterzy czekają na zmiany w prawie

2012-04-02  |  06:35
Mówi:Zygmunt Kostkiewicz
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych
  • MP4

    Eksporterzy chcą nowych regulacji dotyczących ubezpieczeń przedsiębiorców zależnych i nowelizację rozporządzenia o polskim pochodzeniu towarów i usług. Zdaniem Zygmunta Kostkiewicza, prezesa Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych zmiany są raczej drobne, ale ułatwią eksporterom dostęp do dofinansowania inwestycji oraz ubezpieczeń. - W tej kadencji klimat do zmian jest dobry - dodaje.

     - Spodziewamy się pewnych zmian legislacyjnych. Pozwoliłyby one nam uczynić bardziej operacyjnymi niektóre istniejące już rozwiązania, np. ubezpieczenie przedsiębiorców zależnych, które dzisiaj jest praktycznie martwe, ponieważ rozwiązanie przyjęte abstrahuje nieco od rzeczywistości prawnej krajów, w których miałoby być stosowane - wyjaśnia Zygmunt Kostkiewicz, prezes Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.

    Do wprowadzenia takich zmian wymagana jest jednak nowelizacja ustawy. W Ministerstwie Gospodarki rozpoczynają się również prace nad zmianą treści rozporządzenia o "polskości" eksportowanych towarów i usług. Zgodnie z dokumentem z 2001 roku warunkiem skorzystania z ubezpieczeń gwarantowanych przez Skarb Państwa jest spełnienie wymogu polskiego pochodzenia produktu eksportowanego.

     - Zmiana w rozporządzeniu pozwoli pewne rzeczy wyprostować i ułatwić polskim eksporterom korzystanie z naszych usług w takich przypadkach, które w tej chwili z powodu różnych wątpliwości nie mogą być objęte ubezpieczeniem ze względu na brzmienie tego rozporządzenia o polskości towarów - mówi Zygmunt Kostkiewicz.

    Zdaniem prezesa KUKE, dzięki nowelizacji pewnych przepisów polscy eksporterzy zyskają łatwiejszy dostęp do ubezpieczeń eksportowych.

     - Dotyczy to eliminacji pewnych barier i wyjaśnienia sytuacji, które utrudniają polskim eksporterom objęcie danej transakcji naszym ubezpieczeniem albo utrudniają bankom sfinansowanie takiej transakcji. Mówimy tu raczej o drobnych zmianach regulacyjnych, ale wbrew pozorom mogą się przyłożyć na łatwiejszą dostępność dofinansowania eksportu oraz ubezpieczeń - wyjaśnia prezes KUKE.

    Zarówno eksporterzy, jak i Korporacja mają nadzieje, że nowe przepisy zostaną przyjęte jeszcze w tej kadencji.

     - W poprzedniej kadencji nie bardzo był klimat do tych zmian. Wydaje się, że w tej kadencji ten klimat jest. Zarówno Ministerstwo Gospodarki i Ministerstwo Finansów jest coraz bliższe decyzji, żeby tego typu prace nad zmianą ustawy rozpocząć - podkreśla Zygmunt Kostkiewicz.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Handel

    Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież

    Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.

    Problemy społeczne

    Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi

    Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.