Newsy

Eksporterzy czekają na zmiany w prawie

2012-04-02  |  06:35
Mówi:Zygmunt Kostkiewicz
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych
  • MP4

    Eksporterzy chcą nowych regulacji dotyczących ubezpieczeń przedsiębiorców zależnych i nowelizację rozporządzenia o polskim pochodzeniu towarów i usług. Zdaniem Zygmunta Kostkiewicza, prezesa Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych zmiany są raczej drobne, ale ułatwią eksporterom dostęp do dofinansowania inwestycji oraz ubezpieczeń. - W tej kadencji klimat do zmian jest dobry - dodaje.

     - Spodziewamy się pewnych zmian legislacyjnych. Pozwoliłyby one nam uczynić bardziej operacyjnymi niektóre istniejące już rozwiązania, np. ubezpieczenie przedsiębiorców zależnych, które dzisiaj jest praktycznie martwe, ponieważ rozwiązanie przyjęte abstrahuje nieco od rzeczywistości prawnej krajów, w których miałoby być stosowane - wyjaśnia Zygmunt Kostkiewicz, prezes Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych.

    Do wprowadzenia takich zmian wymagana jest jednak nowelizacja ustawy. W Ministerstwie Gospodarki rozpoczynają się również prace nad zmianą treści rozporządzenia o "polskości" eksportowanych towarów i usług. Zgodnie z dokumentem z 2001 roku warunkiem skorzystania z ubezpieczeń gwarantowanych przez Skarb Państwa jest spełnienie wymogu polskiego pochodzenia produktu eksportowanego.

     - Zmiana w rozporządzeniu pozwoli pewne rzeczy wyprostować i ułatwić polskim eksporterom korzystanie z naszych usług w takich przypadkach, które w tej chwili z powodu różnych wątpliwości nie mogą być objęte ubezpieczeniem ze względu na brzmienie tego rozporządzenia o polskości towarów - mówi Zygmunt Kostkiewicz.

    Zdaniem prezesa KUKE, dzięki nowelizacji pewnych przepisów polscy eksporterzy zyskają łatwiejszy dostęp do ubezpieczeń eksportowych.

     - Dotyczy to eliminacji pewnych barier i wyjaśnienia sytuacji, które utrudniają polskim eksporterom objęcie danej transakcji naszym ubezpieczeniem albo utrudniają bankom sfinansowanie takiej transakcji. Mówimy tu raczej o drobnych zmianach regulacyjnych, ale wbrew pozorom mogą się przyłożyć na łatwiejszą dostępność dofinansowania eksportu oraz ubezpieczeń - wyjaśnia prezes KUKE.

    Zarówno eksporterzy, jak i Korporacja mają nadzieje, że nowe przepisy zostaną przyjęte jeszcze w tej kadencji.

     - W poprzedniej kadencji nie bardzo był klimat do tych zmian. Wydaje się, że w tej kadencji ten klimat jest. Zarówno Ministerstwo Gospodarki i Ministerstwo Finansów jest coraz bliższe decyzji, żeby tego typu prace nad zmianą ustawy rozpocząć - podkreśla Zygmunt Kostkiewicz.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prawo

    W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

    W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

    Problemy społeczne

    Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

    Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.