Newsy

Firmy marnują papier za 200 mln zł rocznie

2012-08-30  |  13:00

Nie musisz, nie drukuj zachęcają pomysłodawcy akcji "No printing Day", która odbędzie się w pierwszy piątek października. Inicjatywa ma zachęcić do racjonalnego i świadomego wykorzystywania papieru. Szacuje się, że średnio co ósma strona drukowana w firmie jest marnowana. W przełożeniu na finanse oznacza to stratę w skali roku ok. 200 mln zł wydawanych na papier  mówi Jerzy Kalinowski, partner w firmie doradczej KPMG, która jest inicjatorem Dnia bez drukowania w Polsce.

Skala wykorzystywania papieru w Polsce, przede wszystkim przez przedsiębiorstwa, jest ogromna. Z raportu KPMG wynika, że firmy zużywają ponad 11 milionów ryz papieru A4 miesięcznie. Rocznie daje to około 68 miliardów "zadrukowanych" kartek.

Można więc przyjąć, że przeciętna firma wykorzystuje miesięcznie 1,3 ryzy papieru, czyli ponad 650 kartek. Prym wiodą duże korporacje, zatrudniające ponad 250 pracowników. Każdy z nich, co miesiąc zużywa średnio 200 kartek papieru A4.

 – Ankietowani przedsiębiorcy powiedzieli, że co ósma strona drukowana jest marnowana – zwraca uwagę w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Jerzy Kalinowski z KPMG.  – Gdybyśmy ten papier marnowany w skali roku ułożyli kartka za kartką, to byśmy cztery razy pokonali drogę z Ziemi na Księżyc.

A to przekłada się nie tylko na miliony wycinanych drzew, ale również na określone koszty. 

 – Co najmniej 150-200 mln zł wydawanych na papier jest źle wykorzystywanych – mówi przedstawiciel KPMG.

To niemało, szczególnie w kontekście spowolnienia gospodarczego, z którym będą musieli zmagać się polscy przedsiębiorcy. Jak wynika z raportu KPMG, ponad połowa z nich w ogóle nie monitoruje kosztów wydruku dokumentów.

Ponad połowa ankietowanych przez KPMG firm (54 proc.) drukuje dokumenty jednostronnie. Często wydruki są niepotrzebnie, do czego przyznaje się 45 proc. respondentów. Wymogi administracyjne w 48 proc. są przyczyną marnowania wydruków.

 – Rok temu była dyskusja, czy faktury elektroniczne mają znaczenie podatkowe, czy nie – przypomina Jerzy Kalinowski z KPMG. – Rozwiązanie tej kwestii pozwoli przekonać wszystkich, żeby jak najmniej papieru produkować codziennie.

Adresatem Dnia bez drukowania są zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby prywatne, które na co dzień korzystają z  drukarek.

 – Chcemy zachęcić każdego, żeby w dniu akcji, która będzie zawsze planowana w pierwszy piątek października nie korzystać z drukarek. De facto mówimy: wyłączcie tego dnia drukarki – mówi Jerzy Kalinowski z KPMG.

Pomysłodawcy Dnia bez drukowania proponują, by 5 października każdy z uczestników akcji ograniczył do niezbędnego minimum użycie drukarek. Chodzi przede wszystkim o propagowanie zachowań proekologicznych.

 – Wszyscy mówimy o ekologii, ale jak spojrzymy na takie działania codzienne, to nie wykorzystujemy prostych mechanizmów np. dla oszczędzania papieru: ani nie drukujemy dwustronnie, ani nie zastanawiamy się, czy kopia wydrukowana jest w rzeczywistości potrzebna, ani też nie zostawiamy drukarek w takim trybie, żeby ten papier lepiej wykorzystać. Nie ma takich rozwiązań, które by systemowo skłaniały nas do tego, żeby rzadziej korzystać z drukarki  – mówi Jerzy Kalinowski.

Pomysłodawcy akcji No printing Day zapewniają, że ograniczenie marnotrawstwa papieru w firmach pozwoli uratować ok. 38 tysięcy drzew miesięcznie. Aby zwiększyć wpływ inicjatywy na środowisko, KPMG planuje posadzić drzewa. Będzie ich tym więcej, im więcej osób i przedsiębiorstw zgłosi się do akcji.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Kongres MOVE

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia

Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.

Ochrona środowiska

Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie

Do wyborów samorządowych pozostał nieco ponad tydzień. Jak pokazuje nowy raport Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, na samorządowców nadchodzącej kadencji będzie czekać wiele wyzwań związanych z energetyką i polityką klimatyczną, które wynikają zarówno z regulacji UE, jak i oczekiwań społecznych. Jednak w praktyce możliwości aktywnego działania samorządów w tym obszarze są tak szerokie, jak umożliwiają im to regulacje prawne. – Tutaj pewnych rozwiązań po prostu nie ma albo są w dość dokuczliwy sposób szczegółowe i stwarzają samorządom duże trudności. Dlatego potrzebna jest interwencja rządu, żeby umożliwić samorządom aktywne działania – ocenia dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.

Prawo

Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu

Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.