Newsy

GIODO: prawo o ochronie danych osobowych się nie zmieniło, a liczba skarg wzrosła czterokrotnie

2013-09-27  |  06:50
Mówi:Wojciech Wiewiórowski
Funkcja:Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych
  • MP4
  • Polacy są coraz bardziej świadomi swoich praw do ochrony danych osobowych. Liczba skarg wzrosła w ostatnich czterech latach prawie czterokrotnie, choć samo prawo się nie zmieniło. Rosnącą świadomość klientów mogą wykorzystywać firmy do budowania swojej pozycji na rynku – zapewniając klientów, że ich dane są dobrze chronione, zdobywają ich zaufanie, a tym samym przewagę nad konkurencją.

    Polacy coraz większą wagę przywiązują do zasad prywatności i zdają sobie sprawę z zagrożeń, jakie niesie nieprawidłowe wykorzystanie ich danych.

     – Osoby fizyczne mają coraz większą świadomość zasad ochrony danych osobowych. Świadczy o tym również liczba skarg, które wpływają do GIODO – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Wojciech Wiewiórowski, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych. – Nic dramatycznego w polskim prawie się nie stało, a liczba skarg i pytań z prośbą o interpelacje w ciągu ostatnich 4 lat wzrosła prawie czterokrotnie.

    Świadomość Polaków w zakresie ochrony ich danych osobowych sprawia, że klient zawsze chętniej wybierze firmę, która potrafi mu zagwarantować ochronę jego danych w serwisie czy chmurze obliczeniowej.

     – Firmy, które są w stanie zapewnić swojego klienta, że jego dane przetwarzane są tylko w  tym celu, w którym zostały dostarczone, na który się zgodził, że dostęp do nich mają tylko uprawnione przez niego i administratora osoby, że nie wykonywane są na nich żadne dodatkowe operacje, to firmy, którym możemy bardziej zaufać – mówi Wojciech Wiewiórowski, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych. – A słowo ‘zaufanie’ jest najważniejsze.

    Bezpieczeństwo naszych danych zależy w dużym stopniu od obowiązującego prawa, a to pochodzi jeszcze z lat 90-tych. Dlatego Inspektor podkreśla konieczność przyspieszenia prac nad nowymi przepisami, które będą uwzględniały nowe technologie i związane z nimi zagrożenia. Taka też była konkluzja 35. Międzynarodowej Konferencji Rzeczników Ochrony Danych i Prywatności, która odbyła się w Warszawie. Zakończyła się przyjęciem ośmiu rezolucji, m.in. dotyczącej profilowania, czyli zbieraniu informacji o użytkownikach i budowanie ich profili na podstawie danych z różnych źródeł, oraz web trackingu, czyli śledzenia ruchów użytkowników w sieci.

     – Rezolucje nie są prawem powszechnie wiążącym, bo rzecznicy ochrony danych nie mają prawa wydawania takich decyzji – mówi Wiewiórowski. – One po pierwsze wskazują nam drogę, w jaki sposób interpretować istniejące w naszych krajach przepisy prawne np. przy wydawaniu decyzji administracyjnych. Po drugie wskazują nam drogę, którą powinniśmy iść przy opiniowaniu aktów prawnych, które są tworzone w naszym kraju. Na tej zasadzie rezolucja dotycząca profilowania będzie wykorzystywana przy pracach dotyczących zmiany przepisów o promocji i zatrudnienia.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Handel

    Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem

    Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.

    Finanse

    Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń

    Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.