Newsy

H.Bochniarz: Ustawa deregulacyjna to dla przedsiębiorców na razie tylko obietnice

2012-06-25  |  06:17
Mówi:Henryka Bochniarz
Funkcja:Prezydent
Firma:PKKP Lewiatan
  • MP4

    Choć przedsiębiorcy chwalą propozycje zawarte w ustawie deregulacyjnej, ostrożnie oceniają szansę na ich przyjęcie. – Nawet jeśli z Ministerstwa Gospodarki wychodziły ciekawe propozycje, to po uzgodnieniach międzyresortowych zostawało z nich prawie nic. Poprzednie dwa pakiety deregulacyjne są tego najlepszym dowodem: było 70 pozycji, zostało 12 – ocenia Henryka Bochniarz, prezydent PKKP Lewiatan. 

    Zdaniem Henryki Bochniarz, resort gospodarki proponuje kilka ważnych rozwiązań. Wśród nich wymienia zmiany dotyczące obowiązku składowania dokumentów, czyli skrócenie czasu trzymania kopii paragonów. Obecnie przedsiębiorcy muszą trzymać je przez 5 lat. Minister gospodarki Waldemar Pawlak chce, żeby obowiązek ten trwał najwyżej 2 lata. Ważne mają być również zmiany dotyczące skrócenia czasu oczekiwania na zwrot VAT z 60 do 30 dni.

     – Dzisiaj to jest dla małych firm ogromne obciążenie, duże jakoś sobie z tym radzą. Zdarza się, że zwłaszcza te mniejsze upadają, zanim doczekają się zwrotu – mówi Henryka Bochniarz.

    Tych regulacji, zdaniem prezydent PKPP Lewiatan, byłoby przedsiębiorcom szczególnie szkoda, gdyby ostatecznie nie znalazły się w ustawie deregulacyjnej. A doświadczenia poprzednich dwóch pakietów deregulacyjnych pokazują, że resort gospodarki może wycofać się z niektórych deklaracji zmian.

     – Te zmiany były też w poprzednich wydaniach. To nie jest tak, że to jest coś kompletnie nowego – wyjaśnia Henryka Bochniarz.  – I zawsze te najważniejsze zmiany, okazywało się, że nie pasowały któremuś ministerstwu.

    Według zapewnień przedstawicieli Ministerstwa Gospodarki tym razem propozycje były wcześniej omawiane z innymi resortami. 

     – Dopóki nie wiemy, jak te rozporządzenia i ustawy wyglądają, to chwilę jeszcze poczekajmy. Niech to przejdzie przez tę całą maszynkę legislacyjną i zobaczymy, co tam na końcu będzie. Czy to będzie rzeczywiście zmiana jakościowa, czy kolejne 3-4 poprawki, które gdzieś tam na boku urzędnicy uzupełnią czymś innym – mówi Bochniarz.

    Jednocześnie zapewnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria: – Będziemy pilnować tego projektu i poprawiać, ale kilka razy już mieliśmy pełne optymizmu oczekiwania, po czym się okazywało, że kończyło się na zupełnie kosmetycznych zmianach.

    Tak zwana trzecia ustawa deregulacyjna ma poprawić płynność przedsiębiorstw i zmniejszyć zatory płatnicze utrudniające ich rozwój. W połowie czerwca projekt został skierowany do konsultacji międzyresortowych.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Transport

    Czeski ubezpieczyciel wchodzi na polski rynek. Oferował będzie na początek ubezpieczenia komunikacyjne

    W 2024 roku liczba aktywnych polis OC w Polsce przekroczyła 29,7 mln, a ubezpieczeni zgłosili ponad 1 mln szkód – wynika z danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Dane KNF wskazują, że składka przypisana brutto z ubezpieczeń komunikacyjnych trafiła w ubiegłym roku do 17 zakładów ubezpieczeń. Na tym rynku pojawił się właśnie kolejny gracz – Direct pojišťovna, czeska firma ubezpieczeniowa przejęła całość portfela ubezpieczeń od wefox insurance AG i rozpoczyna działalność w Polsce.

    Handel

    Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie

    Ogłoszone przez Donalda Trumpa 2 kwietnia cła na towary z licznych krajów z całego świata zatrzęsły rynkami finansowymi. Indeksy akcyjne ruszyły w dół, zyskiwać za to zaczęły bezpieczniejsze obligacje. Niektóre branże ucierpią bardziej niż inne, np. motoryzacyjna. Skorzystać może za to sektor logistyczny. Paradoksalnie to na obywatelach USA cła mogą się odbić najmocniej, zaś na wzmocnienie swojej pozycji szansę mają Chińczycy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.