Newsy

IBM: Polskie młode firmy mają szansę na zdobycie globalnej pozycji

2013-10-08  |  06:35
Tagi: Start-up, IBM, ICT
Mówi:Marek Majewski
Funkcja:dyrektor Działu Oprogramowania
Firma:IBM Polska
  • MP4
  • Początkujące firmy na rynku technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT) najczęściej rozwijają znane już rozwiązania, rzadko realizują zupełnie nowe pomysły. Według IBM, który organizuje programy wspierające takie firmy, zgłaszane pomysły dotyczą różnych dziedzin życia, a łączy je możliwość działania w dowolnym miejscu globu i na światową skalę.

     – Wiele z naszych firm, które współpracują na rynku polskim, jest rozpoznawalna wszędzie. Nowe technologie są nośnikiem rozwiązań, które pomagają im rozwinąć biznes – mówi Marek Majewski, dyrektor Działu Oprogramowania IBM Polska. – Firmy te starają się wymyślać jakieś nowe pomysły, rzeczy, których do tej pory duże firmy nie robiły i na tym budować swoją przewagę rynkową. Wiele z tych firm, które możemy widzieć w Polsce, rozpoczynało swój biznes od razu zakładając, że będzie to firma globalna.

    Jak tłumaczy, obecnie firmy zaczynające działalność specjalizują się zwykle w jednym z czterech obszarów – rozwiązania chmurowe (cloud computing), rozwiązania mobilne, big data oraz business analytics.

     – To nie są firmy, które koncentrują się tylko na bankowości, na zarządzaniu miastami, na rynku telekomunikacyjnym czy energetycznym. Pomysły, które firmy mają, dotykają wszystkich możliwych dziedzin życia – mówi agencji informacyjnej Newseria Majewski. – Zarządzanie flotą transportową, analiza danych, wspomaganie firmy w zarządzaniu biznesem, czy pomoc we wdrażaniu wirtualnych rozwiązań, które wspomagają pracę urzędników w urzędach publicznych – to są tego typu rozwiązania.

    IBM organizuje program SmartCamp, który jest częścią IBM Global Entrepreneur. W jego ramach młode przedsiębiorstwa uzyskują wsparcie przy wprowadzaniu produktu na rynek. Wszyscy uczestnicy programu otrzymują bezpłatny dostęp do oprogramowania IBM, jak również możliwość spotkania z ekspertami reprezentującymi fundusze venture capital.

     – Firmy, które tutaj się prezentują, mają możliwość rozwinąć swoje pomysły – wyjaśnia Majewski. – Dostają też od nas porady, jak prowadzić biznes, jakie technologie na dzień dzisiejszy na rynku światowym są rozpoznawalne. Dzięki współpracy z naszym działem IBM Venture Capital Group mają też możliwość zaprezentowania się szerszej grupie inwestorów, którzy potencjalnie mogą zainwestować w ich biznes.

    W tym roku po raz pierwszy zorganizowano polską edycję konkursu. Zwyciężyła w niej firma Lab4motion z Poznania, która zajmuje się badaniami behawioralnymi w przestrzeniach komercyjnych. W ofercie firmy są m.in. narzędzia analityczne oraz systemy pomiarowe, które dostarczają danych i zwiększają wiedzę na temat klientów.

     – Nisze, które firmy wybierają, to uzupełnianie gotowych rozwiązań , które na rynku występują. Czyli nie wymyślanie nowych rozwiązań od początku, tylko raczej uzupełnianie technologii, które pozwolą, żeby były one jeszcze lepiej, jeszcze mądrzej używane przez przedsiębiorców – mówi dyrektor działu oprogramowania IBM Polska.

    Finał konkursu SmartCamp na region Azji, Europy Centralnej i Wschodniej, Bliski Wschód i Afrykę odbędzie się 30 i 31 października w Stambule. Globalny finał – na początku lutego 2014 roku w San Francisco.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

    Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

    Przemysł spożywczy

    Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

    Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

    Transport

    Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

    Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.