Mówi: | Michał Guzek |
Funkcja: | CEO |
Firma: | Hicron Sp. z o. o. |
Ilość danych o użytkownikach internetu rośnie w tempie 40 proc. rocznie. Coraz więcej firm je zbiera i analizuje
Liczba danych udostępnianych w internecie rośnie w szybkim tempie. Coraz więcej firm zbiera informacje o użytkownikach. Choć z jednej strony boimy się „wielkiego brata”, to często chętnie korzystamy np. z bezpłatnych aplikacji, które żądają dostępu do naszych danych. Te stają się wówczas walutą. Gromadzone o konsumentach informacje pozwalają poprawić produkty i lepiej dopasować je do ich potrzeb.
– Niemal wszystko rozwinęło się do granic możliwości. Żeby pójść o krok dalej trzeba znaleźć nowe źródła informacji, które pozwolą na dalszy rozwój. To moment, kiedy firmy poszukują informacji, które dotychczas nawet ich nie interesowały, ale na dzisiaj są jedyną możliwością wykonania kolejnego kroku – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Michał Guzek, prezes zarządu w Hicron.
Ilość danych w sieci rośnie w tempie 40 proc. rocznie. Do końca 2016 roku internet przekroczy 10 zettabajtów danych, do 2020 r. ma liczyć ponad 45 zettabajtów (dane Oracle). Sektor analityki danych rośnie kilkukrotnie szybciej, niż cała branża IT. Coraz więcej oprogramowania i aplikacji zbiera informacje o użytkownikach.
– Klienci obawiają się dzielenia intymnością, śledzenia, poznania szczegółów życia prywatnego. Wszyscy chcielibyśmy pewną sferę pozostawić tylko dla siebie, a jednocześnie jednak posiadamy profile na portalach społecznościowych, które są otwarte, gdzie publikujemy różne informacje. Wykorzystujemy narzędzia typu Endomondo, Facebook czy Instagram, które nie zamykają grona odbiorców i przesyłają informacje, np. mapy naszych treningów, które, o ile nie zadbamy o ustawienia prywatności, pokazują gdzie dokładnie mieszkamy, pracujemy i np. kiedy nie ma nas w domu bo idziemy pobiegać. Dzielimy się informacją nawet o tym nie wiedząc – wskazuje Guzek.
Obowiązki anonimizacji i sposobów przechowywania danych są na tyle restrykcyjne, że ryzyko ujawnienia wrażliwych danych (adres zamieszkania, dane karty płatniczej) jest minimalne. Zdaniem eksperta, rozsądne dzielenie się informacjami na swój temat nie niesie ze sobą zagrożeń, ale pozwala poprawić działanie aplikacji i produktów. Dane coraz częściej stają się walutą, rodzajem transakcji wymiennej, w takich aplikacjach jak np. Google Maps, czy Janosik. W zamian za informacje na swój temat , np. o bieżącym położeniu, użytkownik zyskuje dostęp do wysokiej jakości produktu, który umożliwia dokładne oszacowanie czasu podróży w oparciu o natężenie ruchu.
– Wartością nie są dane osobiste jako takie, które można by było uznać za poufne. Tak naprawdę zbierana jest masa informacji przyporządkowana do charakterystyki człowieka. Statystyka jest magią wielkich liczb. Potęga informacji płynących z danych to jest potęga informacji płynącej z jej dużych wolumenów i szukania prawidłowości, wzorców. To nie jest informacja płynąca z konkretnego Kowalskiego, ale z cech, grup, uwspólniania, wyszukiwania wzorca i sposobu zastosowania – przekonuje ekspert Hicron.
W przetwarzanych danych poszukiwane są wzorce. Jak analizuje Guzek, można mówić o trzech obszarach zastosowań.
– Jednym z nich jest poszukiwanie informacji o już istniejących produktach. Przykładem jest branża motoryzacyjna, gdzie możemy zbierać dane z samochodów, część pojazdów już posiada moduły wymiany danych, które za pomocą infrastruktury GSM przekazują informacje online – mówi ekspert.
Informacje zbierane są, by móc zoptymalizować dany produkt, lepiej dostosować go do potrzeb klientów.
– Inną sferą jest poszukiwanie nowych możliwości zastosowania usług. Przykładem może być aplikacja Google Maps. Tej usługi bez wymiany danych nie byłoby, nie mogłaby istnieć, nie miałaby wartości dodanej i „silnika” opartego właśnie na danych – przekonuje Guzek.
Ekspert dodaje, że tylko dzięki użytkownikom można zaktualizować informację, podać dane o korkach, wypadkach na drodze. Na podobnej zasadzie funkcjonuje Janosik, gdzie to użytkownicy tworzą aplikację.
– Kolejnym obszarem jest rynek reklamy. Próbuje się poznać odbiorcę lepiej, przy czym nie rejestruje się danych Jan Kowalski, ale buduje się pewne profile na podstawie zanonimizowanych śladów, które zostawiamy w internecie, czy za pomocą urządzeń mobilnych, komputera, czy innych – tłumaczy przedstawiciel Hicron.
Guzek zaznacza, że reklamy nie znikną, a dzięki lepszemu poznaniu potrzeb konsumenta, jego przyzwyczajeń i zainteresowań, można otrzymać reklamę dopasowaną do określonej grupy docelowej. W ten sposób wygenerowana oferta będzie znacznie mniej drażnić niż tradycyjne ulotki. Tak samo działają choćby sklepy internetowe, które podczas zakupów reklamują te produkty, które ze względu na przeznaczenie, mogą potencjalnie zainteresować klienta.
– Internet of things do 2020 roku będzie generował 10 proc. ruchu w całej sieci. IoT daje możliwość dwustronnej komunikacji tworząc całkowicie nową sferę usług, dając szansę budowy nowych produktów, automatyzacji usług i modelu ich świadczenia. Te dane są zbierane i na ich podstawie wyciągane są pewne wnioski, profiluje się nas i patrzy jak dana osoba jest podatna na jakąś reklamę, czy potencjalnie jest jej odbiorcą – mówi ekspert.
Jak podkreśla, tej tendencji nie da się już zatrzymać. Świat zmierza w kierunku pełnej automatyzacji, zbierania informacji z wszelkich możliwych źródeł. Elektroniczne źródła danych same wymieniają między sobą informację. Już teraz branża motoryzacyjna pracuje nad modelem przyszłości, czyli dostępem czasowym do pojazdu, gdzie ludzie nie będą kupować produktu, a usługę, liczyć będzie się nie posiadanie, a używanie.
– To będzie przenikało wszystkie sfery naszego życia. Lekarz zdalny, monitorowanie naszych parametrów zdrowia, udzielanie porad, zapełnianie lodówek, może sfera funkcjonowania codziennego w takich kwestiach jak pranie, gotowanie, sprzątanie może się diametralnie zmienić. Mamy już autonomiczne odkurzacze, których moja mama nie mogłaby sobie wyobrazić, a minęło 20- 25 lat. Co będzie za kolejnych 5-10, trudno sobie wyobrazić. Wiemy na pewno, że będzie się to opierało na kilku elementach, a jednym z nich będą gigantyczne ilości danych – analizuje Michał Guzek.
Czytaj także
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-06-13: Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
- 2025-05-20: Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-04-10: Na platformach sprzedażowych mogą się znajdować szkodliwe produkty. Dotyczy to całego rynku online
- 2025-04-16: Polscy naukowcy rozwijają technologię hodowania bionicznej trzustki. Może ona rozwiązać problem cukrzycy insulinozależnej
- 2025-03-19: Autostrada A4 może być rozbudowana o trzeci pas ruchu szybciej niż planowano. Jej zarządca proponuje niezwłoczne rozpoczęcie prac
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
- 2025-02-14: Dzieci mają zbyt łatwy dostęp do pornografii i patostreamingu. Rzecznik Praw Dziecka apeluje o zaostrzenie prawa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu
W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.
Bankowość
Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.
Transport
Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]

System ETS2, który zacznie obowiązywać od 2027 roku, nałoży podatek na paliwa kopalne wykorzystywane do ogrzewania budynków czy w transporcie. Koszty w dużej mierze poniosą dostawcy, w tym małe i średnie firmy. – Potencjalny wpływ systemu ETS2 na sektor MŚP w Polsce będzie znacznie mniej drastyczny, niż mogłoby się wydawać. Konieczne jest jednak przygotowanie odpowiednich instrumentów, które wesprą przedsiębiorców w przemianie w kierunku niskoemisyjnym, ale jednocześnie będą unikały podwójnej kompensacji – wskazuje raport WiseEuropa pt. „Wędka czy ryba? Wsparcie dla polskich MŚP w związku z wprowadzeniem ETS2”.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.