Mówi: | Irena Pichola, prezeska zarządu Forum Odpowiedzialnego Biznesu Janusz Komurkiewicz, członek zarządu ds. marketingu FAKRO Katarzyna Stasińska, dyrektorka marketingu Medicover Polska Grzegorz Skrzypczak, prezes zarządu ElektroEko – Organizacji Odzysku Sprzętu Elektronicznego i Elektronicznego |
Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem strategii biznesowych firm. Podmioty wdrażające długofalową strategię ESG mogą liczyć na korzyści finansowe, większe zainteresowanie inwestorów oraz poprawę klimatu i społecznej akceptacji. Spółki i przedsiębiorcy, którzy realizują inwestycje zgodnie z najwyższymi standardami środowiskowymi i społecznymi otrzymali Diamenty Zrównoważonej Gospodarki podczas konferencji Sustainable Economy Summit.
– Biznes musi być zaangażowany w działania z zakresu ESG, które pomagają zarządzać ryzykami, zidentyfikować szanse, które są istotne, aby działania biznesowe szły w zgodzie z celami redukującymi naszą negatywną działalność i wpływ na środowisko, na społeczeństwo, a jednocześnie wprowadzają innowacje, które przyczyniają się do rozwiązania problemów społecznych i środowiskowych. To dla nas ogromna szansa rozwojowa, żebyśmy poprzez innowacje w technologie osiągali przewagę konkurencyjną, budowali gospodarkę w oparciu o działania z zakresu zrównoważonego rozwoju – mówi agencji Newseria Irena Pichola, prezeska zarządu Forum Odpowiedzialnego Biznesu, laureatka Diamentów Zrównoważonej Gospodarki w kategorii „Osobowość zrównoważonego biznesu”.
Biorąc pod uwagę rosnącą rolę raportowania ESG w biznesie, z czasem coraz więcej firm będzie musiało uwzględnić zrównoważony rozwój w swoich strategiach. Od 2025 roku do publikacji raportu zobowiązane są największe przedsiębiorstwa, ale obowiązek ten będzie stopniowo rozszerzany na kolejne grupy. Raportowanie ESG to z jednej strony obowiązek, ale z drugiej strony duża szansa dla firm.
Irena Pichola została nagrodzona za wieloletnie i wieloaspektowe zaangażowanie w promowanie, edukację oraz wdrażanie idei zrównoważonego rozwoju. Aktywnie uczestniczy w inicjatywach edukacyjnych mających na celu zwiększenie świadomości na temat znaczenia zrównoważonego rozwoju w biznesie.
– Na rynku potrzebujemy dobrych przykładów, silnych liderów. Potrzebujemy pokazania, że działania, które podejmujemy w zakresie zrównoważonego rozwoju, nie tylko przyczyniają się do ochrony planety, do redukcji emisji, ale także mają bardzo duży sens biznesowy, a wręcz prowadząc je, ograniczamy ryzyka działalności operacyjnej – podkreśla prezeska FOB.
Działania na rzecz zrównoważonego rozwoju przyczyniają się do poprawy klimatu i zadbania o przyszłe pokolenia, ale – jak pokazują badania – przekładają się na większe zainteresowanie ze strony konsumentów. PwC podaje, że 76 proc. konsumentów zrezygnowałoby z zakupów w firmach, które zaniedbują kwestie związane ze środowiskiem, pracownikami lub społecznością.
– Polityka ESG pozwala nam konkurować na rynkach zagranicznych. Doceniana jest przez konsumenta polskiego, ale zwracamy uwagę na atuty, które przekonują klientów poza granicami Polski. Zrównoważony rozwój, zielone produkty, przyjazne dla środowiska są coraz bardziej doceniane i coraz chętniej wybierane przez konsumentów na całym świecie – ocenia Janusz Komurkiewicz, członek zarządu ds. marketingu w FAKRO, firmy nagrodzonej w kategorii „Lider neutralności klimatycznej”.
FAKRO to jeden z czołowych producentów rozwiązań dla budownictwa energooszczędnego, obecny w ponad 60 krajach. Firma została doceniona za konsekwentne modernizowanie swoich zakładów i procesów, ograniczanie emisji zanieczyszczeń, zużycia wody i wdrażanie zasad gospodarki o obiegu zamkniętym.
– Budownictwo odpowiada aż za 38 proc. emisji dwutlenku węgla, ważne więc, żeby produkty związane z tym przemysłem były zeroemisyjne. Związane jest to oczywiście z oszczędzaniem energii na ogrzewanie, ale też i pozyskiwaniem energii słonecznej w okresie zimowym. Chodzi o to, żeby bilans energetyczny rzeczywiście był zerowy – wyjaśnia Janusz Komurkiewicz. – Nagroda, która docenia tę działalność, wyznacza, w jakim kierunku powinniśmy się dalej rozwijać, pokazuje, że te działania są doceniane przez kapitułę, a docelowo też przez naszych klientów.
Kolejny ważny aspekt w działalności na rzecz ochrony środowiska ma związek z budowaniem gospodarki obiegu zamkniętego, pozwalającej oszczędzać zasoby, a jednocześnie zmniejszyć ilość wytwarzanych odpadów.
– Od wielu lat próbujemy wdrażać w Polsce taką formułę, w której wszyscy zrozumiemy, jak wielkie znaczenie mają surowce odzyskiwane ze zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Ochrona środowiska to sprawa fundamentalna, natomiast do niedawna chyba nie wszyscy zdawali sobie sprawę, jak wielkie znaczenie ma wartość ekonomiczna tego projektu. Byliśmy prekursorem tego tematu w Polsce, organizacją, która jako jedyna została przyjęta do struktur międzynarodowych organizacji podobnych do nas, więc naszym celem jest też wdrażanie wszystkich standardów, które funkcjonują w Europie. Ale nie zrobilibyśmy tego, gdyby nie zaangażowanie naszych klientów, czyli wszystkich producentów wprowadzających sprzęt, którzy z jednej strony realizują dyrektywę unijną, a z drugiej strony realizują swoje strategiczne cele w zakresie ochrony środowiska – podkreśla Grzegorz Skrzypczak, prezes zarządu ElektroEko – Organizacji Odzysku Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego.
Organizacja od 19 lat reinwestuje swoje przychody w rozwój systemu oraz realizację programów edukacyjnych. Współpracuje z największymi gminami oraz umożliwia bezpłatny odbiór e-odpadów z ponad 500 tys. gospodarstw domowych. Jej partnerami biznesowymi są najwięksi polscy producenci, importerzy i dystrybutorzy urządzeń AGD, RTV i oświetlenia oraz wiodące zakłady przetwarzania. Za te działania kapituła przyznała ElektroEko nagrodę w kategorii „Lider odpowiedzialnego recyklingu”.
– Nie ma ochrony środowiska bez połączenia tego tematu z kwestiami czysto biznesowymi. Nam się to udaje łączyć. To 1,5 mln t zebranego, przetworzonego sprzętu, a co za tym idzie odzyskanych surowców. To bezpośrednia edukacja ponad 10 mln osób w Polsce, to jest wreszcie wydanie bardzo dużych kwot na edukację ogólnospołeczną – wymienia Grzegorz Skrzypczak.
Edukacja w istotnych społecznie sprawach to też element ESG biznesu. Firmy chętnie angażują się w działania na rzecz społeczności lokalnej w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) poprzez wspieranie edukacji, kultury i zdrowia.
– Widzimy swoją rolę jako dostawcy usług medycznych i zdrowotnych właśnie w szeroko rozumianym aspekcie społecznym, wpływania na jakość życia ludzi na świecie – tłumaczy Katarzyna Stasińska, dyrektorka marketingu w Medicover Polska, laureata w kategorii „Lider społecznej odpowiedzialności”.
W 2024 roku powołana przez Medicover fundacja zrealizowała 90 inicjatyw społecznych, docierając do ponad 310 tys. osób. W działania zaangażowały się setki pracowników-wolontariuszy w dziewięciu miastach Polski. Medicover prowadzi m.in. Program FitSchool, promujący zdrowy styl życia wśród dzieci, czy projekt Repower, wspierający ukraińskich medyków wojskowych w rehabilitacji zdrowia psychicznego.
– Core’owym obszarem naszej działalności, który został wyróżniony, była przede wszystkim działalność naszej fundacji, która sprawiła, że tysiące dzieci w Polsce uprawiają aktywność fizyczną, a jednocześnie tysiące pracowników w całej Polsce realizuje fantastyczne akcje wolontariatu pracowniczego. Staramy się również dbać o środowisko i zmniejszać swój ślad węglowy, tworzyć nowe miejsca pracy – w zeszłym roku aż 3 tys. Ale nie należy zapominać o naszej misji, istniejemy po to, żeby poprawiać jakość życia naszych pacjentów, członków naszych klubów i centrów medycznych – mówi Katarzyna Stasińska.
Dwudniowe forum Sustainable Economy Summit było okazją do dyskusji o ważnych trendach w zrównoważonym rozwoju państw – zarówno biznesowym podejściu, jak i regulacjach i wpływie na bezpieczeństwo. Podczas wieczornej gali organizatorzy wręczyli statuetki Diamentów Zrównoważonej Gospodarki. Wśród nagrodzonych znaleźli się także Heidelberg Materials w kategorii „Lider zrównoważonej produkcji”, Archicom – „Lider ESG w nieruchomościach”, Kajima Poland – „Lider ESG w budownictwie”, EDF Renewables Polska – „Lider ekologii w energetyce”, mBank – „Lider zrównoważonego finansowania”, Nowy Styl – „Lider etyki w biznesie”, Henkel Polska – „Lider różnorodności”. Newseria była jednym z patronów medialnych gali.
Czytaj także
- 2025-06-25: Polskie przedsiębiorstwa otwarte na transformację w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Nowa mapa drogowa mogłaby w tym pomóc
- 2025-06-27: Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków
- 2025-06-10: Polska może dołączyć do globalnych liderów sztucznej inteligencji. Jednym z warunków jest wsparcie od sektora publicznego
- 2025-06-03: Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
- 2025-06-02: Nowy parapodatek zamiast proekologicznego systemu ROP. Branża krytykuje sygnały płynące z resortu środowiska
- 2025-06-24: Gospodarowanie odpadami nieodłącznym elementem strategii firm. Brak jasnych przepisów utrudnia ich działania
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-06-12: W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia
- 2025-05-15: Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.