Newsy

Na warszawskim rynku przybywać będzie nawet 300 tys. mkw. nowych biur rocznie. Rosnąć będzie odsetek tych niewynajętych

2014-11-26  |  06:30

W ciągu dwóch lat w Warszawie przybędzie ok. 300 tys. mkw. powierzchni biurowej rocznie. Już dziś wynosi ona ponad 4,3 mln mkw., a nadwyżka powoduje, że rośnie wskaźnik niewynajętych biur, który teraz wynosi 14 proc. Polski Holding Nieruchomości nie obawia się jednak braku popytu na nowo oddawane budynki.

Sądzę, że w następnych kwartałach wskaźnik pustostanów na rynku będzie rósł. W Warszawie wynosi on obecnie ok. 14 proc., jednak duża nadpodaż – około 300 tys. mkw. nowej powierzchni będzie przybywać w latach 2014, 2015 i 2016 – będzie miała przełożenie na wzrost pustostanów – mówi agencji informacyjnej Newseria Artur Lebiedziński, prezes zarządu Polskiego Holdingu Nieruchomości.

Jak wynika z raportu badającej rynek nieruchomości firmy Knight Frank w drugim kwartale br. współczynnik pustostanów biurowych w Warszawie wzrósł o 1,5 proc. Na stołecznym rynku jest obecnie około 600 tys. mkw. niewynajętej lub czekającej na kupca powierzchni biurowej i ciągle jej przybywa. Łącznie powierzchnia biurowa w stolicy wynosi ponad 4,3 mln mkw.

W portfelu PHN wygląda to trochę inaczej. Ma trochę pustostanów, głównie wynika to jednak z ich niewystarczającej jakości. Natomiast nowe projekty, które właśnie wprowadzamy na rynek, będą miały wysoki najem, może nawet stuprocentowy. Zatem nasza sytuacja, jeżeli chodzi o niewynajętą powierzchnię, będzie się poprawiać – zapowiada Lebiedziński.

PHN będzie pracować nad poprawą rentowności, która powinna wzrosnąć z obecnych 4 do 6 proc. Jednym z elementów, który ma się do tego przyczynić, będzie sprzedaż nieruchomości przynoszących niewystarczające zyski.

Środki, które uzyskamy ze sprzedaży, chcemy wykorzystać do tego, żeby nabyć projekty biurowe w Warszawie lub w innych głównych polskich miastach. Innym elementem jest dewelopowanie projektów. Mamy 12 projektów, nad którymi pracujemy. Na przykład Domaniewska 37C jest jednym z projektów, które wejdą z fazy deweloperskiej do fazy zarządzania – mówi prezes Polskiego Holdingu Nieruchomości.

PHN realizuje również projekt biurowy przy ul. Foksal. Przedsiębiorstwo kończy także inwestycje handlowe w stołecznym Lewandowie oraz Retkini w Łodzi.

W strategii firmy zakładamy, że wynajmować będziemy te budynki, które już mamy w naszym portfelu, zostanie on jednak rozbudowywany o ewentualne przejęcia lub nowe projekty deweloperskie – mówi Artur Lebiedziński. – Co do roku 2015 jesteśmy optymistami, ponieważ mamy relatywnie stabilny portfel, a wzbogacimy go jeszcze o nowe projekty deweloperskie, które zostaną oddane do użytku i wynajęte.

Firma przeprowadziła już zmianę struktury zarządzania aktywami. Obecnie każda inwestycja znajduje się w osobnej spółce celowej. Serwisowane są one przez oddzielny podmiot, który też jest częścią grupy.

Holding ma obecnie bardzo klasyczną strukturę deweloperską asset managementową [zarządzania aktywami – red.] – przekonuje Lebiedziński. – To jest już struktura docelowa.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Infrastruktura

Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.

Handel

Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.