Newsy

Polacy coraz częściej jedzą posiłki w restauracjach. Rynek gastronomiczny rozrasta się

2013-11-22  |  06:30
Mówi:Grzegorz Kazubski, szef kuchni MAKRO Centrum Rozwoju Firm HoReCa; Karol Mikołaj Karpiak, laureat konkursu "Zgotuj Sobie Sukces"
  • MP4
  • Gotowanie jest dla Polaków coraz ważniejsze. Częściej jedzą poza domem, a dzięki temu rynek hotelarsko-gastronomiczny – tzw. HoReCa rozwija się. Za sprawą programów telewizyjnych i konkursów kulinarnych coraz więcej osób, także młodych, nie tylko interesuje się gotowaniem, lecz również wiąże z nim swoją zawodową przyszłość.

     – Polacy lubią chodzić do restauracji i bardzo mocno wspierają ten biznes – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Grzegorz Kazubski, szef kuchni z MAKRO Centrum Rozwoju Firm HoReCa. 

    Na rozwój lokali gastronomicznych w Polsce wpływa coraz szybsze tempo życia, a także moda na zdrowe jedzenie i chęć upodobnienia się do zachodniego stylu życia. Z tego wynika wzrost liczby takich lokali jak bary sałatkowo-kanapkowe i kawiarnie, a także miejsc oferujących menu śniadaniowe. Impulsem do rozwoju rynku gastronomicznego było też Euro 2012. W ubiegłym roku według danych GUS w Polsce przybyło niemal półtora tysiąca restauracji, barów i innych lokali gastronomicznych, a wartość całego rynku zbliżyła się do 24 mld złotych.

     – Myślę, że efekt po Euro zaczyna działać – mówi szef kuchni z MAKRO Centrum Rozwoju Firm HoReCa. – Przyjeżdża spora grupa turystów, którym Polska się pokazała z dobrej strony, także tej kulinarnej. Więc ten rynek na pewno ma bardzo duże szanse i perspektywy na to, żeby się szybko rozwijać.

    Popularności gastronomii sprzyjają także programy telewizyjne i konkursy kulinarne, takie jak np. „Zgotuj sobie sukces” organizowany przez MAKRO Cash & Carry wraz z Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Szefów Kuchni i Cukierników. 15 listopada odbył się finał konkursu, w którym rywalizowało 12 zespołów złożonych z młodych kucharzy. Uczestnicy mieli ugotować w ciągu 1,5 godziny 6 porcji dania głównego oraz przystawki z otrzymanych składników. Zwycięzcami zostali Karolina Węgrzyn i Karol Karpiak, uczniowie Zespołu Szkół Ekonomiczno-Usługowych w Rybniku. 

     – Piąta edycja konkursu „Zgotuj sobie sukces” pozwala nam stwierdzić, że jego zwycięzcy mają szansę na zrobienie kariery zawodowej. Tak było w przypadku poprzednich edycji – mówi Grzegorz Kazubski. – Naszym zadaniem jest im w tym pomóc.

    Jak podkreślali uczestnicy konkursu, dla nich sukces oznaczałby otworzenie własnej restauracji, choć zdają sobie sprawę, że do tego jeszcze daleka droga. 

     – Pomarzyć zawsze można – mówi Karol Mikołaj Karpiak, laureat konkursu "Zgotuj Sobie Sukces". – Własna restauracja to byłoby to, ale nie można otwierać restauracji będąc laikiem. Na razie muszę jeszcze się szkolić, bo kuchnia cały czas się zmienia. A praca w restauracji to co innego niż gotowanie dla rodziny. Tu jest presja, ponieważ podajemy jedzenie ludziom, którzy za nie płacą i powinniśmy je wykonywać jak najbardziej starannie. 

    Polacy najczęściej decydują się na polskie potrawy. Popularnością cieszy się też jedzenie włoskie, chińskie i fast foody. Stopniowo zwiększa się liczba osób lubiących dania orientalne. Według raportu INSE Research opublikowanego w I kwartale 2013 r., Polacy wydają na usługi hotelarsko-gastronomiczne 3,5 proc. domowego budżetu. To nadal mniej niż przeciętny mieszkaniec UE, który na te cele przeznacza średnio 9,5 proc.

    Więcej na temat

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Szkolenie Online IMM

    Prawo

    UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

    Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.

    Prawo

    Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

    Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.

    Handel

    Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

    Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.