Mówi: | Natalia Kupsik |
Funkcja: | specjalistka, Departament Rozwoju Innowacji |
Firma: | Polski Fundusz Rozwoju |
Polacy słabo oceniają swoje przygotowanie do prowadzenia biznesu. Programy mentoringowe pomagają im pokonać część barier
Luki w wiedzy biznesowej, brak doświadczenia i dopracowanego pomysłu na biznes, trudności w nawiązywaniu pierwszych kontaktów i pozyskiwaniu kapitału – to jedne z najczęstszych problemów, z jakimi muszą się zmierzyć na starcie początkujący przedsiębiorcy. – Jest wiele narzędzi radzenia sobie z tymi trudnościami. Można uzupełniać wiedzę na własną rękę, korzystając z wiedzy książkowej, albo testować swoje umiejętności w boju, ale bardzo cenne są wszystkie informacje i doświadczenie nabywane od osób, które wcześniej przeszły podobną ścieżkę – mówi Natalia Kupsik z Polskiego Funduszu Rozwoju. Jak wskazuje, temu właśnie służy program Szkoła Pionierów PFR, którego szósta edycja startuje we wrześniu br. Umożliwia on uczestnikom zdobycie najwyższych kompetencji biznesowych i zbudowanie innowacyjnego start-upu od zera.
Jak pokazuje ubiegłoroczny raport PARP („Global Entrepreneurship Monitor 2022”), 55 proc. Polaków uważa, że własna firma jest dobrym sposobem na karierę, a zdaniem 64 proc. założenie jej w Polsce jest proste, co jest wynikiem wyższym niż europejska średnia na poziomie 50 proc. Zbliżony odsetek (60 proc.) ocenia też, że ma dobre przygotowanie do prowadzenia biznesu i posiada w tym celu wystarczające umiejętności i wiedzę. Z drugiej strony aż 43 proc. Polaków przyznaje, że ryzyko porażki zniechęca ich do założenia własnej firmy.
– Początkujący przedsiębiorcy mierzą się z wieloma różnymi problemami. Często się zdarza, że jest to po prostu brak wiedzy i doświadczenia, a niepotrzebne porażki biorą się z nieznajomości środowiska, z trudności w nawiązaniu pierwszych kontaktów – mówi agencji Newseria Biznes Natalia Kupsik, specjalistka w Departamencie Rozwoju Innowacji Polskiego Funduszu Rozwoju. – W Szkole Pionierów PFR staramy się na te luki odpowiedzieć, staramy się zaopiekować początkującymi przedsiębiorcami. Zapraszamy do współpracy ekspertów, którzy przekazują im bezpośrednio swoją wiedzę, a jednocześnie przedstawiają im cały ekosystem. Wspierają ich w początkowych krokach tak, aby nie popełnili na początku prostych błędów, które mogłyby ich wiele kosztować.
Szkoła Pionierów to międzynarodowy program organizowany przez Polski Fundusz Rozwoju we współpracy z Allegro. Jest przeznaczony dla początkujących przedsiębiorców, pasjonatów technologicznych i osób, które chcą pozyskać lub usystematyzować wiedzę biznesową i zmienić swoją ścieżkę kariery. Program zapewnia im dostęp do wiedzy oraz wsparcie polskich i zagranicznych ekspertów, umożliwiając zdobycie najwyższych kompetencji biznesowych i zbudowanie od zera innowacyjnego start-upu, z myślą o jego rozwoju na rynku międzynarodowym.
– Jest wiele narzędzi radzenia sobie z trudnościami, które napotykają początkujący przedsiębiorcy. Można uzupełniać wiedzę na własną rękę, korzystając z wiedzy książkowej czy już bezpośrednio w boju, testując swoje umiejętności. Bardzo cenne są jednak wszystkie informacje i doświadczenie nabywane od osób, które wcześniej przeszły podobną ścieżkę. Dlatego naszym zadaniem w Szkole Pionierów jest stworzenie bezpiecznej przestrzeni dla osób, które dopiero się uczą, jak zostać start-upowcem. To środowisko pozwala im lepiej się odnaleźć w nowych wyzwaniach, które je czekają – mówi ekspertka.
Szkoła Pionierów PFR składa się z 11 tygodni intensywnych warsztatów i sesji mentoringowych z polskimi i zagranicznymi ekspertami (w tym trzech tygodni intensywnych warsztatów w języku angielskim, odbywających się częściowo w czeskiej Pradze), w trakcie których uczestnicy poznają zagadnienia związane m.in. z rozwojem osobistym, zarządzaniem projektami, analizą finansową i prowadzeniem biznesu oraz zdobywają praktyczne kompetencje z kilkunastu dziedzin.
Co istotne, decydując się na udział w programie, nie trzeba mieć od razu pomysłu na biznes. Szkoła Pionierów łączy bowiem osoby o zróżnicowanych kompetencjach, wiedzy i doświadczeniu, które tworzą zespoły, a następnie wypracowują w nich pomysł biznesowy podczas warsztatów. Następnie program prowadzi je przez cały proces – od generowania pomysłu, przez walidację i prototypowanie, aż do prezentacji przed inwestorami.
W tegorocznej edycji uczestnicy będą pracowali nad projektami z takich obszarów jak np. climatech, edutech, fintech, healthtech czy Big Data. Efektem ich pracy będzie Demo Day, w trakcie którego zostaną zaprezentowane wszystkie pomysły, a najlepsze zespoły zakwalifikują się na Galę Finałową. Tam będą mieć szansę na nagrody finansowe z puli 110 tys. zł oraz spotkanie z przedstawicielami akceleratorów i funduszy VC.
– W tegorocznej edycji Szkoły Pionierów bardzo skupiamy się na tym, żeby zapewnić uczestnikom międzynarodowy networking. Nawiązywanie sieci kontaktów jest tym, co wyróżnia nasz program, i uczestnicy poprzednich edycji to podkreślają – mówi Natalia Kupsik. – Tym razem koncentrujemy się również na tym, aby w środowisku międzynarodowym tworzyły się zaczątki relacji, które potem pozwalają wypływać na szerokie wody. Dlatego warsztaty będą w tym roku organizowane nie tylko w Warszawie, ale też w czeskiej Pradze. Będzie przestrzeń do korzystania z wiedzy lokalnych praktyków i ekspertów, dzięki czemu program będzie miał jak najwyższą wartość merytoryczną, a uczestnicy na pewno na tym skorzystają.
Od początku istnienia Szkoły Pionierów PFR program ukończyło 250 osób. Większość z nich nadal rozwija swoje projekty. Przedsiębiorcy – absolwenci programu – przeprowadzili jak dotąd kilkanaście rund finansowania, zdobywając łącznie ponad 200 mln zł kapitału na dalszy rozwój swoich biznesów.
– Uczestnicy poprzednich edycji przekonują i potwierdzają swoim przykładem, że warto się w ten program zaangażować. Niemal 70 proc. z nich realizuje się później w ekosystemie start-upowym, więc myślę, że to mówi samo za siebie – zauważa specjalistka w Departamencie Rozwoju Innowacji Polskiego Funduszu Rozwoju.
Aby się zgłosić do programu, trzeba do 18 czerwca br. wypełnić elektroniczny formularz aplikacyjny, dostępny na stronie internetowej. Niezbędne będzie również dołączenie kwestionariusza osobowego, CV, personalnego planu rozwoju – prezentacji o sobie oraz uiszczenie opłaty administracyjnej. Otwarcie Szkoły Pionierów PFR odbędzie się z początkiem września br., a uczestnicy muszą być gotowi do udziału w warsztatach (online lub zdalnie), które od 4 do 8 września br. oraz 18 i 19 września br. będą się odbywać w Warszawie, a 21–23 września br. przeniosą się do czeskiej Pragi. Gala Finałowa programu jest zaplanowana na listopad br.
O szczegółach programu i wyzwaniach stojących przed początkującymi start-upowcami eksperci rozmawiali podczas jednego z ostatnich Thursday Gathering, cyklicznych spotkań społeczności innowatorów, organizowanych przez Fundację Venture Café Warsaw w Varso.
Czytaj także
- 2024-12-23: W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
- 2024-12-27: Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
- 2024-12-19: Ekonomiści obniżają prognozę wzrostu PKB dla Polski. Szybko rosnący dług publiczny wśród największych zagrożeń
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-11-28: P. Serafin: Potrzebujemy bardziej elastycznego unijnego budżetu. UE musi ponownie stać się synonimem innowacyjności i konkurencyjności
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
- 2024-11-19: Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
- 2024-11-13: Europejscy rolnicy przeciw umowie UE i Mercosur. Obawiają się zalewu taniej żywności z Ameryki Południowej
- 2024-10-31: Rosnące ceny energii i usług podbijają inflację. W pierwszej połowie przyszłego roku będzie się utrzymywać około 5-proc. wzrost cen
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.