Mówi: | Emilia Bartosiewicz-Brożyna |
Funkcja: | prezeska |
Firma: | Fundacja LBC Business Women Foundation |
Polki są przedsiębiorcze. Wciąż mają jednak mniej wiary w swoje kompetencje i pewności siebie niż kobiety biznesu na świecie
Według danych PIE na koniec 2023 roku do kobiet należało 34 proc. jednoosobowych działalności gospodarczych w Polsce. To więcej niż średnio w skali całej UE, ale i tak kobiety wciąż rzadziej niż mężczyźni decydują się na prowadzenie własnej firmy. Powstrzymuje je przed tym głównie strach przed porażką, brak wiary w swoje umiejętności i wiedzy na temat narzędzi niezbędnych w prowadzeniu biznesu. Według danych przytaczanych przez Fundację LBC Business Women Foundation tylko 11 proc. przedsiębiorczych Polek uważa się za ekspertki w technologiach, a aż 60 proc. kobiet biznesu ocenia, że poziom ich kompetencji w tym zakresie jest niewystarczający. Kampania społeczna GO digital – realizowana przez Fundację LBC przy wsparciu Mastercard Strive, globalnej inicjatywy Caribou Digital i Mastercard Center for Inclusive Growth – ma zachęcić do sprawdzenia poziomu cyfryzacji firmy oraz testowania i wdrażania narzędzi cyfrowych, niezbędnych do rozwoju własnego przedsiębiorstwa.
– Czym wyróżniają się Polki przedsiębiorczynie na tle kobiet prowadzących biznesy na świecie? W ramach projektu GO digital miałam niedawno możliwość udziału w spotkaniach z przedsiębiorczymi kobietami w Waszyngtonie. Okazuje się, że jest wiele bardzo podobnych elementów, wiele punktów styku, czyli m.in. obawy o finansowanie czy szukanie inwestora. Natomiast z mojej perspektywy największą różnicą jest to, że Polki nie do końca wierzą w swoje kompetencje i umiejętności – słynny syndrom oszusta – zrobię jeszcze jeden certyfikat, jeszcze jeden kurs, to wtedy będę mogła powiedzieć o sobie „ekspertka”. Wydaje mi się, że w innych krajach wygląda to zupełnie inaczej. Dlatego życzyłabym przedsiębiorczym kobietom trochę więcej odwagi, żeby bardziej uwierzyły w siebie i w swoje kompetencje – mówi agencji Newseria Biznes Emilia Bartosiewicz-Brożyna, redaktor naczelna LadyBusiness.pl, założycielka społeczności LBC i prezeska Fundacji LBC.
Spośród ok. 3 mln przedsiębiorców w Polsce średnio co trzecia firma jest założona i prowadzona przez kobietę. Tym samym Polska zajmuje pod tym względem jedno z najwyższych miejsc w Unii Europejskiej. Z analizy danych z KRS, przeprowadzonej przez wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet, wynika, że na koniec 2021 roku do kobiet należało 32,5 proc. wszystkich firm w Polsce. Kobiety są właścicielkami 31 proc. mikroprzedsiębiorstw zatrudniających do dziewięciu pracowników, 25,5 proc. małych firm (od 10 do 50 pracowników), 15,7 proc. średnich (od 51 do 250 pracowników), a w sektorze dużych firm (powyżej 250 pracowników) – zaledwie 13,3 proc. Statystyki pokazują też, że przez kobiety zdominowany jest głównie rynek usług – do Polek należy aż 2/3 firm z branży usługowej.
– Kobiety motywuje do prowadzenia własnego biznesu przede wszystkim niezależność finansowa i poczucie, że mogą zarządzać swoim czasem. Co z drugiej strony czasem bywa też zgubne, jeśli angażujemy całą swoją uwagę, a swój czas, rodzinę i znajomych poświęcamy na rzecz prowadzenia biznesu – zwraca uwagę Emilia Bartosiewicz-Brożyna.
Według danych przytaczanych przez Fundację LBC Business Women Foundation tylko 11 proc. przedsiębiorczych Polek uważa się za ekspertki w technologiach. Z kolei 60 proc. kobiet biznesu uważa, że poziom ich kompetencji w tym obszarze jest niewystarczający. Program GO digital – realizowana przez Fundację LBC przy wsparciu Mastercard Strive, globalnej inicjatywy Caribou Digital i Mastercard Center for Inclusive Growth oraz wsparciu merytorycznym Polskiego Funduszu Rozwoju – ma dać im cyfrowe know-how i wspierać kobiety otwarte na cyfryzację, którym brakuje pewności siebie.
– Wykorzystanie narzędzi cyfrowych przez właścicielki firm to jest temat, nad którym pochylamy się właśnie w kampanii GO digital, ponieważ tych narzędzi jest bardzo wiele, mamy do tej technologii szeroki dostęp, ale go nie wykorzystujemy – mówi ekspertka.
GO digital rozpoczyna się od bezpłatnego testu poziomującego rozwój cyfrowy, na podstawie którego przedsiębiorczynie otrzymują spersonalizowane rekomendacje i wskazówki dotyczące dalszych kroków. W kolejnym etapie właścicielki firm zyskują dostęp do wybranych, bezpłatnych usług wspierających ich biznes, takich jak np. bezpłatne konsultacje czy warsztaty oraz moduły szkoleniowe online i offline pomagające w skutecznej integracji odpowiednich narzędzi cyfrowych.
– Chciałabym zachęcić do tego, żeby mądrze wybierać aplikacje czy narzędzia technologiczne. Największy błąd, który dziś często obserwuję, to jest logowanie się, testowanie bardzo wielu narzędzi, ale wdrażanie niewielu z nich. Otaczamy się bardzo dużą liczbą aplikacji, ale koniec końców nie zawsze potrafimy i chcemy z nich skorzystać – zauważa Emilia Bartosiewicz-Brożyna.
Czytaj także
- 2025-02-17: Rośnie wymiana handlowa Polski z Hiszpanią. Są perspektywy na dalszą współpracę w wielu branżach
- 2025-02-25: Wzrost udziału kobiet we władzach spółek z WIG140 rozczarowująco niski. Co piąta firma ma zarząd i radę nadzorczą w męskim składzie
- 2025-01-17: Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
- 2025-01-14: Producenci drobiu obawiają się liberalizacji handlu z Mercosurem i Ukrainą. Ostrzegają przed zagrożeniem dla bezpieczeństwa żywnościowego w UE
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2025-01-08: Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
- 2024-12-18: Rolnictwo czekają znaczące inwestycje. Bez nich trudno będzie zapewnić żywność 10 mld ludzi
- 2024-12-02: Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-28: Jedna na trzy kobiety w UE doznała w życiu przemocy. Apele o bardziej zdecydowaną walkę z tym zjawiskiem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Polska uzależniona od leków z importu. To zagrożenie dla bezpieczeństwa lekowego kraju
Niespełna jedna trzecia sprzedawanych w Polsce leków jest produkowana w naszym kraju, podczas gdy średnia europejska to około 70 proc. Uzależnienie od importu jest poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa lekowego. Wzmocnieniu tego obszaru ma służyć jeden z konkursów w ramach KPO, który niedawno rozstrzygnęła Agencja Badań Medycznych. 112 mln zł trafi na wsparcie 22 projektów z obszaru innowacyjnych technologii biomedycznych. Jeden z nich dotyczy opracowania leków generycznych stosowanych w leczeniu POChP i astmy.
Robotyka i SI
Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji

– Decyzja o zainwestowaniu 200 mld euro w sztuczną inteligencję została podjęta zbyt późno – ocenia dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema. Jak podkreśla, Europa pozostaje w tyle za Stanami Zjednoczonymi i Chinami w zakresie innowacji. Kluczowe znaczenie ma teraz tempo i sposób dystrybucji środków – jeśli zostaną przekazane zbyt późno, efekty inwestycji mogą się stać nieaktualne w dynamicznie rozwijającym się świecie AI. Kolejne postulaty dotyczą zaprzestania regulacji i skupienia się na technologicznych niszach, w których jesteśmy liderami.
Sport
Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]

1 marca wystartował nowy sezon rowerów publicznych Nextbike. W tym roku mieszkańcy 80 polskich miast będą mieli do dyspozycji około 18 tys. rowerów. Szczególnym projektem będzie integracja działającego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Metroroweru z Kolejami Śląskimi, co stworzy jeden z pierwszych w Polsce systemów transportowych w modelu mobility as a service. – Miasta konsekwentnie rozwijają infrastrukturę rowerową, dostrzegając jej kluczową rolę w budowaniu zrównoważonego transportu – ocenia Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Grupy Nextbike.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.