Mówi: | Adam Parfiniewicz |
Funkcja: | członek zarządu, dyrektor Obszaru Obsługi Małych Przedsiębiorstw i Klientów Indywidualnych |
Firma: | BNP Paribas Bank Polska |
Polskie firmy mogą usprawnić swoją działalność, wykorzystując w pełni możliwości internetu
Małe i średnie przedsiębiorstwa nie wykorzystują w pełni swojego potencjału, bo korzystają z internetu jedynie w podstawowym zakresie. Jak wynika z danych Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową, ponad połowa przedsiębiorców nie traktuje sieci jako narzędzia docierania do międzynarodowych klientów oraz nie zdaje sobie sprawy z tego, jak duże możliwości promocji daje internet.
– Bardzo ważne jest, żeby umieć spojrzeć na swój biznes z większej odległości, ocenić strategicznie, co się dzieje w firmie, co się dzieje na rynku, jak najlepiej wykorzystać szanse, które się pojawiają i reagować na zagrożenia – mówi Adam Parfiniewicz, dyrektor obsługi małych i średnich przedsiębiorstw, członek zarządu BNP Paribas Banku Polska.
Zdaniem Adama Parfiniewicza, firmy tracą przez to wiele rynkowych szans. Podkreśla przy tym, że zmiany zachodzące dziś na rynkach są coraz częstsze, a czas na reakcję przedsiębiorców – coraz krótszy. To z kolei wymaga coraz większej dyscypliny w planowaniu rozwoju firmy i umiejętności wykorzystywania internetu zarówno jako środka komunikacji z klientami, jak i narzędzia do pozyskiwania zamówień, partnerów handlowych czy przeprowadzania analizy rynku.
– Przy pomocy tych narzędzi szukamy ważnych informacji, a potem na ich podstawie domykamy sprzedaż, ale jest też wiele innych funkcjonalności, przy pomocy których można swoją działalność optymalizować. Można szukać innych partnerów w internecie, można zbierać referencje na temat partnerów, można się posługiwać wiedzą i opracowaniami, które na temat poszczególnych partnerów czy rozwiązań produktowych różnych rynków są w sieci dostępne – tłumaczy.
Tylko 31 proc. firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw ma swoją stronę internetową, a zaledwie 6 proc. – sklep internetowy w zagranicznej wersji językowej. Jeszcze gorzej wypadają w statystykach dotyczących promocji zagranicznej. W językach obcych reklamuje się jedynie 13 proc. firm, a co dziesiąty podmiot ma w planach podjęcie takich działań w przyszłości. Jednocześnie tylko co druga firma korzysta z tłumaczy internetowych, mimo że większość o nich słyszała (85 proc.).
Zdaniem Adama Parfiniewicza to właśnie umiejętność oceny sytuacji firmy i otoczenia oraz odpowiednie wykorzystanie nowych narzędzi są największymi wyzwaniami stojącymi dziś przed sektorem małych i średnich firm. Temu, jak im sprostać, będzie poświęcony cykl wykładów i spotkań w ramach Akademii Biznesu BNP Paribas. To pierwszy w Polsce program adresowany do właścicieli i kadry zarządzającej firm z sektora MŚP. Jak podkreśla członek zarządu banku, celem jest pomoc firmom w budowaniu ich przewagi konkurencyjnej, przy użyciu takich narzędzi, jak m.in. internet, optymalizacja podatkowa czy restrukturyzacja.
– Chcemy pomóc wykorzystać narzędzia, które być może nie zawsze są oczywiste, nie zawsze są intuicyjne, a jednak zgromadzone i pokazane w pewnej zamkniętej całości powinny dać przedsiębiorcom szansę na jeszcze lepsze prowadzenie swojego biznesu – wyjaśnia Adam Parfiniewicz. – Kolejny obszar to zarządzanie kosztami – skupiliśmy się na uniwersalnym dla każdej z branż temacie podatków. Chcemy pomóc przedsiębiorcom optymalizować ich koszty podatkowe.
W Biznes Akademii weźmie udział około 100 przedsiębiorców. Jej gospodarzem będzie Frederic Amoudru, prezes zarządu BNP Paribas Banku Polska, a w spotkaniach z przedsiębiorcami będzie uczestniczył Wiesław Rozłucki, prezes Rady Giełdy. Wykłady i warsztaty poprowadzą eksperci firmy audytorsko-doradczej Grant Thornton. Uczestnictwo jest bezpłatne.
Czytaj także
- 2024-07-30: Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby
- 2024-07-26: Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace
- 2024-07-25: Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność
- 2024-07-11: Farmaceuci z coraz większą rolą w opiece zdrowotnej. Apteki zasilają budżet olbrzymią kwotą [DEPESZA]
- 2024-07-15: Rynek znów wierzy w obniżki stóp w USA po wakacjach, w Polsce się na nie nie zanosi. To zwiastuje umocnienie złotego, osłabienie dolara i wzrost cen złota
- 2024-07-19: Investors TFI: Hossa na giełdach nie skończy się przed 2026 rokiem. Wszystko będzie zależeć od trendu na Wall Street
- 2024-07-18: Większość małych i średnich firm przez całą swoją działalność nie zmienia banku. Wysoko oceniają dostępność do usług bankowych
- 2024-07-09: Poprawa dostępu do finansowania może napędzić innowacje w firmach. Banki będą miały do odegrania ważną rolę w transformacji cyfrowej i energetycznej gospodarki
- 2024-07-12: Małe firmy mają utrudniony dostęp do finansowania działalności innowacyjnej. Fundusze unijne pomogą odblokować środki na takie inwestycje
- 2024-07-10: Banki mogą nie być w stanie sfinansować wielkich inwestycji w gospodarce. Sektor apeluje o zmiany w formule opodatkowania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Zbiory czereśni zakończyły się o miesiąc wcześniej niż zazwyczaj. Z powodu szybszej wegetacji owoce przypominają te z południa Europy
Zmiany klimatyczne wpływają na uprawy i zbiory owoców. Drzewa czereśni zakwitły w tym roku o kilka tygodni wcześniej niż zazwyczaj. Ciepła i słoneczna pogoda już w marcu przyspieszyła kwitnienie. W efekcie, o ile w poprzednich latach czereśnie można było kupić jeszcze w sierpniu, w tym roku już w lipcu zbierano późne odmiany. – Sezon wegetacyjny był o wiele dłuższy, a temperatura była wysoka w trakcie dojrzewania owoców. To warunki porównywalne z włoskim klimatem, a owoce, które udało nam się wyprodukować, są doskonałej jakości – mówi Krzysztof Czarnecki, wiceprezes Związku Sadowników RP. Część upraw zniszczyły jednak kwietniowe przymrozki.
Prawo
Osoby z niepełnosprawnością i ich opiekunowie czekają na ustawę o asystencji osobistej. Dzięki niej może wzrosnąć zainteresowanie pracą w tym zawodzie
Polska jest jednym z ostatnich europejskich krajów bez ustawy o asystencji osobistej. Tymczasem wspieranie osób z niepełnosprawnościami w różnych aspektach życia może mieć kluczowe znaczenie dla rynku pracy. Zatrudnienie będzie mogła znaleźć część osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunowie. Stworzy to też duże zapotrzebowanie na pracę asystentów. Dziś część z nich nie chce podejmować niepewnego zatrudnienia, nieuregulowanego w przepisach. – Jest przestrzeń dla tego nowego, bardzo prestiżowego w Europie zawodu asystenta osobistego osoby z niepełnosprawnością, który wesprze system ochrony zdrowia – przekonuje Małgorzata Szumowska, prezeska Fundacji Centrum Edukacji Niewidzialna.
Bankowość
Małe i średnie firmy czeka szereg wyzwań związanych ze zrównoważonym rozwojem. Banki chcą im w tym pomagać
Hasła takie jak zrównoważony rozwój, ESG, taksonomia czy dekarbonizacja będą w nadchodzącym czasie dotyczyć nie tylko korporacji, ale też małych i średnich firm. Chcąc pozostać konkurencyjnymi uczestnikami łańcucha dostaw, także mniejsze podmioty będą musiały wypełnić unijne wymogi i realizować proekologiczne projekty. To jednak oznacza dla nich szereg wyzwań, związanych chociażby z poznaniem wymogów unijnych, terminów ich realizacji i całym aspektem ich wdrożenia. Wydany właśnie przez Bank Ochrony Środowiska przewodnik, podsumowujący najważniejsze wyzwania legislacyjne, ma pomóc przedsiębiorcom się odnaleźć w gąszczu regulacji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.