Newsy

Prezes PKO BP: Polacy mają w genach przedsiębiorczość. Teraz musi się ona przełożyć na naszą gospodarkę

2016-01-15  |  06:55

W rozwoju biznesu najważniejszy jest innowacyjny pomysł i umiejętność przekucia go w zyski. Jak podkreśla Zbigniew Jagiełło, prezes PKO BP, Polacy są przedsiębiorczy i pomysłów im nie brakuje. Świadczy o tym chociażby stale rosnąca liczba powstających start-upów. Do pełni sukcesu potrzeba im tylko nieco instytucjonalnej pomocy. Takim wsparciem ma być inicjatywa MIT Enterprise Forum Poland, która ma ułatwić start-upowcom rozwój w Polsce i wdrażanie ich innowacji do gospodarki.

Polacy mają w genach przedsiębiorczość, ona się w różny sposób pokazywała w naszej historii. Teraz jest czas, aby przełożyła się na gospodarkę. W tej chwili szukamy modelu innowacji, który byłby dobry dla Polski, dla całej polskiej gospodarki – mówi agencji Newseria Biznes Zbigniew Jagiełło, prezes zarządu PKO BP, który jest głównym partnerem MIT Enterprise Forum Poland.

Polaków wyróżnia także upór w dążeniu do celu oraz indywidualizm, który czasem – jak podkreśla Jagiełło – mógłby być zastąpiony większą kulturą współpracy. Te cechy sprawiają, że w Polsce dynamicznie przybywa start-upów. Dziś na rynku funkcjonuje ok. 2,4 tys. takich firm. Co więcej, charakteryzuje je szybkie tempo rozwoju. Przychody co trzeciego polskiego start-upu rosną w tempie 50 proc. rocznie, a kolejne 20 proc. notuje dynamikę wzrostu na poziomie 100 proc. Co drugi badany spodziewa się co najmniej pięciokrotnego wzrostu wyceny przedsięwzięcia w kolejnych dwóch latach – wynika z badania „Polskie startupy. Raport 2015”.

Każda wielka firma kiedyś była mała. My mówimy o tym, co we współczesnym świecie jest niezwykle ważne, czyli szybkiej transformacji małej firmy w firmę średnią i dużą. Mówimy o promocji przedsiębiorczości – podkreśla Jagiełło.

Wsparciu start-upów ze szczególnym naciskiem na komercjalizację wypracowanych przez nie technologii służyć na program MIT Enterprise Forum Poland. Inicjatorom chodzi o rozwój takiego otoczenia rynkowego, dzięki któremu start-upy przy współpracy z naukowcami będą mogły sprawnie przekształcać się w większe firmy, a wdrażane przez nie produkty będą wpływać na poprawę jakości życia społeczeństwa, a tym samym – na rozwój gospodarczy kraju.

Program MIT, który potrwa do 23 stycznia 2016 roku, skierowany jest do młodych naukowców z branży technologicznej i przedsiębiorców technologicznych we wczesnej fazie rozwoju. Prowadzony jest w dwóch ścieżkach. Pierwsza dotyczy zespołów badawczych złożonych minimum z dwóch osób, które dopiero planują założenie start-upu. Natomiast druga ścieżka dotyczy firm, które już funkcjonują na rynku, ale ich staż działalności nie jest dłuższy niż 3 lata i nie pozyskały finansowania kapitałowego w wysokości powyżej 1 mln zł. Zespoły te będą mogły liczyć m.in. na wsparcie międzynarodowych mentorów i ekspertów oraz pomoc w pozyskiwaniu kontaktów.

Najważniejszą rzeczą jest pomysł, przekucie go w działanie, pieniądze i rynek. Przez program współpracy z amerykańskim instytutem MIT w zakresie promocji start-upów i innowacji wkraczamy na nową, ciekawą ścieżkę. Mam nadzieję, że ona się przekuje w nowe firmy, w idee, które będą miały wielu klientów i miliardy złotych obrotu – podkreśla prezes PKO BP.

Jak podkreśla, nad innowacjami muszą pracować nie tylko start-upy, lecz także duże firmy. PKO BP angażuje się w wiele tego typu inicjatyw. Jedną z wdrażanych innowacji jest standard płatności mobilnych BLIK, z którego korzysta ponad 1 mln użytkowników urządzeń mobilnych. Bank pracuje także z polskimi naukowcami nad rozwiązaniami biometrycznymi.

Eksperci podkreślają, że bez innowacji trudno mówić o uruchomieniu potencjału polskiej gospodarki. Jak podkreśla Paweł Bochniarz, prezes Fundacji Przedsiębiorczości Technologicznej MIT Enterprise Forum Poland, Polska jest bardzo wysoko w europejskich rankingach pod względem potencjału intelektualnego i twórczego, natomiast w zakresie komercjalizacji technologii zajmujemy – według Eurostatu – trzecią lokatę od końca.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Grupa nowych biednych emerytów stale się powiększa. Ich świadczenie jest znacznie poniżej minimalnej emerytury

Przybywa osób, które z powodu zbyt krótkiego czasu opłacania składek pobierają emeryturę niższą od minimalnej. Tak zwanych nowych biednych emerytów jest w Polsce ok. 430 tys., a zdecydowaną większość grupy stanowią kobiety – wskazują badania ekspertów Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych. W ich przypadku krótszy okres składkowy zwykle wynika z konieczności opieki nad dziećmi lub innymi osobami w rodzinie. Wśród innych powodów, wymienianych zarówno przez panie, jak i panów, są także praca za granicą lub na czarno oraz zły stan zdrowia.

Media i PR

M. Wawrykiewicz (PO): Postępowanie z art. 7 przeciw Węgrom pokazało iluzoryczność tej sankcji. Unia wywiera naciski poprzez negocjacje nowego budżetu

Przykład Węgier pokazał, że procedura z artykułu 7 traktatu o UE o łamanie praworządności nie ma mocy prawnej z powodu braku większości, nie mówiąc o jednomyślności wśród pozostałych państw członkowskich. Negocjacje nowego budżetu UE to dobry pretekst do zmiany sposobu części finansowania z pominięciem rządu centralnego. Czerwcowy marsz Pride w Budapeszcie pokazał, że część społeczeństwa, głównie stolica, jest przeciwna rządom Viktora Orbána, ale i na prowincji świadomość konsekwencji działań Fideszu staje się coraz większa przed przyszłorocznymi wyborami.

Firma

Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin

Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.