Mówi: | Zbigniew Jagiełło |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | PKO BP |
Prezes PKO BP: Polacy mają w genach przedsiębiorczość. Teraz musi się ona przełożyć na naszą gospodarkę
W rozwoju biznesu najważniejszy jest innowacyjny pomysł i umiejętność przekucia go w zyski. Jak podkreśla Zbigniew Jagiełło, prezes PKO BP, Polacy są przedsiębiorczy i pomysłów im nie brakuje. Świadczy o tym chociażby stale rosnąca liczba powstających start-upów. Do pełni sukcesu potrzeba im tylko nieco instytucjonalnej pomocy. Takim wsparciem ma być inicjatywa MIT Enterprise Forum Poland, która ma ułatwić start-upowcom rozwój w Polsce i wdrażanie ich innowacji do gospodarki.
– Polacy mają w genach przedsiębiorczość, ona się w różny sposób pokazywała w naszej historii. Teraz jest czas, aby przełożyła się na gospodarkę. W tej chwili szukamy modelu innowacji, który byłby dobry dla Polski, dla całej polskiej gospodarki – mówi agencji Newseria Biznes Zbigniew Jagiełło, prezes zarządu PKO BP, który jest głównym partnerem MIT Enterprise Forum Poland.
Polaków wyróżnia także upór w dążeniu do celu oraz indywidualizm, który czasem – jak podkreśla Jagiełło – mógłby być zastąpiony większą kulturą współpracy. Te cechy sprawiają, że w Polsce dynamicznie przybywa start-upów. Dziś na rynku funkcjonuje ok. 2,4 tys. takich firm. Co więcej, charakteryzuje je szybkie tempo rozwoju. Przychody co trzeciego polskiego start-upu rosną w tempie 50 proc. rocznie, a kolejne 20 proc. notuje dynamikę wzrostu na poziomie 100 proc. Co drugi badany spodziewa się co najmniej pięciokrotnego wzrostu wyceny przedsięwzięcia w kolejnych dwóch latach – wynika z badania „Polskie startupy. Raport 2015”.
– Każda wielka firma kiedyś była mała. My mówimy o tym, co we współczesnym świecie jest niezwykle ważne, czyli szybkiej transformacji małej firmy w firmę średnią i dużą. Mówimy o promocji przedsiębiorczości – podkreśla Jagiełło.
Wsparciu start-upów ze szczególnym naciskiem na komercjalizację wypracowanych przez nie technologii służyć na program MIT Enterprise Forum Poland. Inicjatorom chodzi o rozwój takiego otoczenia rynkowego, dzięki któremu start-upy przy współpracy z naukowcami będą mogły sprawnie przekształcać się w większe firmy, a wdrażane przez nie produkty będą wpływać na poprawę jakości życia społeczeństwa, a tym samym – na rozwój gospodarczy kraju.
Program MIT, który potrwa do 23 stycznia 2016 roku, skierowany jest do młodych naukowców z branży technologicznej i przedsiębiorców technologicznych we wczesnej fazie rozwoju. Prowadzony jest w dwóch ścieżkach. Pierwsza dotyczy zespołów badawczych złożonych minimum z dwóch osób, które dopiero planują założenie start-upu. Natomiast druga ścieżka dotyczy firm, które już funkcjonują na rynku, ale ich staż działalności nie jest dłuższy niż 3 lata i nie pozyskały finansowania kapitałowego w wysokości powyżej 1 mln zł. Zespoły te będą mogły liczyć m.in. na wsparcie międzynarodowych mentorów i ekspertów oraz pomoc w pozyskiwaniu kontaktów.
– Najważniejszą rzeczą jest pomysł, przekucie go w działanie, pieniądze i rynek. Przez program współpracy z amerykańskim instytutem MIT w zakresie promocji start-upów i innowacji wkraczamy na nową, ciekawą ścieżkę. Mam nadzieję, że ona się przekuje w nowe firmy, w idee, które będą miały wielu klientów i miliardy złotych obrotu – podkreśla prezes PKO BP.
Jak podkreśla, nad innowacjami muszą pracować nie tylko start-upy, lecz także duże firmy. PKO BP angażuje się w wiele tego typu inicjatyw. Jedną z wdrażanych innowacji jest standard płatności mobilnych BLIK, z którego korzysta ponad 1 mln użytkowników urządzeń mobilnych. Bank pracuje także z polskimi naukowcami nad rozwiązaniami biometrycznymi.
Eksperci podkreślają, że bez innowacji trudno mówić o uruchomieniu potencjału polskiej gospodarki. Jak podkreśla Paweł Bochniarz, prezes Fundacji Przedsiębiorczości Technologicznej MIT Enterprise Forum Poland, Polska jest bardzo wysoko w europejskich rankingach pod względem potencjału intelektualnego i twórczego, natomiast w zakresie komercjalizacji technologii zajmujemy – według Eurostatu – trzecią lokatę od końca.
Czytaj także
- 2025-01-08: Strach przed porażką i brak wiary we własne siły blokują rozwój przedsiębiorczości kobiet. Częściej zakładają za to firmy z misją
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-11-19: Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
- 2024-07-25: Polki są przedsiębiorcze. Wciąż mają jednak mniej wiary w swoje kompetencje i pewności siebie niż kobiety biznesu na świecie
- 2024-06-25: Grupa LUX MED szuka medycznych innowatorów. Najlepsi mogą liczyć na potężny zastrzyk finansowania
- 2024-06-11: Młodzi przed trzydziestką odnoszą sukcesy w polskiej nauce. Setka najzdolniejszych otrzymała właśnie stypendia
- 2024-05-17: Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
- 2024-04-19: Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
- 2024-03-01: Mały wybór mieszkań na rynku zwraca inwestorów w kierunku domów. Ceny materiałów budowlanych przestały drożeć w szybkim tempie
- 2024-01-16: Rok 2024 może w końcu przynieść stabilizację na rynku nieruchomości. Wiele zależy od tego, jak zaprojektowany będzie nowy rządowy program
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.