Mówi: | Bożena Lublińska-Kasprzak |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości |
Przedsiębiorcy muszą nauczyć się zarządzać firmą
– Trzeba usprawnić działanie polskich firm, szczególnie poprzez wzmocnienie procesów zarządzania – uważa Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Jej zdaniem znacznie poprawiłoby to wyniki osiągane przez przedsiębiorców. Dlatego PARP ogłosił ten rok Rokiem Dobrego Zarządzania. Zagadnienie to jest jednym z tematów trwającego obecnie II Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Katowicach.
Przeprowadzone przez PARP badania i analizy jednoznacznie wskazują na braki w planowaniu i zarządzaniu strategicznym wśród mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw. Tylko 12 proc. z nich posiada strategię w formie dokumentu.
– Często jest tak, że ci mali przedsiębiorcy nie analizują nawet swojej konkurencji, najbliższego otoczenia czy sytuacji, w jakiej im przyjdzie funkcjonować – zwraca uwagę w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria prezes PARP, Bożena Lublińska-Kasprzak.
Otoczenia rynkowego, w którym funkcjonuje, na przykład konkurencji nie zna co piąta z firm. Jak wyjaśnia prezes PARP, powody są dwa. Pierwszym jest brak czasu, a drugim – często brak świadomości.
– W takich firmach właściciel jest szefem, specjalistą od marketingu, PR, finansów i zarządzania kadrami – tłumaczy Lublińska-Kasprzak.
Jej zdaniem, trzeba zrobić wszystko, by zmienić te praktyki. Dlatego PARP chce podpowiedzieć przedsiębiorcom, gdzie należy szukać klucza do rozwiązania ich problemów.
– Przygotowaliśmy specjalnie e-book „Dobre zarządzanie”, gdzie wskazujemy możliwości poszukiwania różnego rodzaju programów wsparcia edukacyjnego, szkoleniowego czy finansowego, które jest związane z poprawą umiejętności dobrego zarządzania w firmie przez właściciela, szefa, ale również przez pracowników firmy – mówi przez PARP.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach podejmowanych działań organizuje i dofinansowuje kursy oraz szkolenia, które mają znacząco zmienić obszary kluczowe dla sprawnego działania polskich firm.
– Statystyka i nasze badania, a na tym się głównie opieramy, pokazują, że firmy, gdzie zarządzanie jest dobre, które nastawiają się na szkolenia, na edukację swoich pracowników i ludzi, którzy zarządzają firmą, osiągają lepsze wyniki niż te firmy, które nie zwracają na to uwagi – podkreśla szefowa PARP.
Jednym z działań, jakie podejmuje PARP jest projekt systemowy "Planowanie strategiczne dla MMSP", który ma na celu promowanie idei planowania strategicznego wśród właścicieli i kadry zarządzającej z mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw.
Przeszkolonych już zostało prawie 700 osób. Wolnych jest jeszcze ponad 500 miejsc. Chętni mogą zgłaszać się przez stronę www.planowaniestrategiczne.pl.
Olgierd Dziekoński (Kancelaria Prezydenta RP): przedsiębiorcy nie korzystają z ułatwień, bo nie wiedzą o ich istnieniu
PARP: Planowanie receptą na kryzys. Robi to tylko co 8. firma
KIG: państwo za mało wspiera małe i średnie firmy w czasie kryzysu
Czytaj także
- 2024-03-26: Fundusze Norweskie wspierają polskie firmy. Dzięki nim powstało już wiele innowacyjnych technologii
- 2024-03-07: Polki należą do najbardziej przedsiębiorczych kobiet w UE. Jednak wciąż jest ich zbyt mało w zarządach i radach nadzorczych firm
- 2024-03-01: Krystyna Sokołowska (Miss Polonia 2022): Może po konkursie Miss World otworzą się perspektywy na pracę w telewizji. Chciałabym poprowadzić jakiś program
- 2023-12-07: Programy mentoringowe pomagają start-upom pokonać początkowe bariery w działalności. PARP szuka operatorów mogących zapewnić innowatorom takie wsparcie
- 2023-11-24: Polskie firmy wdrażają innowacyjne rozwiązania związane z ponownym wykorzystaniem odpadów. Takie działania wciąż jednak wymagają promocji
- 2023-12-08: O pracownikach 50+ krąży wiele szkodliwych stereotypów. Ta grupa wiekowa wymaga dostrzeżenia i docenienia na rynku pracy
- 2023-10-11: Małe i średnie firmy wciąż na początku drogi do zrównoważonego rozwoju. Napotykają znacznie więcej barier niż duże podmioty
- 2023-10-18: Polskie firmy zbyt wolno się cyfryzują. Wiele z nich wciąż nie zna korzyści, jakie płyną z tego procesu
- 2023-07-26: Firmy mogą wiele zyskać dzięki inwestycjom ułatwiającym życie osób ze szczególnymi potrzebami. PARP ma do rozdysponowania 222 mln zł na takie projekty
- 2023-07-11: Dla co piątego start-upu brak wiedzy i doświadczenia jest barierą w rozwoju. 90 mln zł trafi do podmiotów, które będą wspierać młode spółki mentorsko i finansowo
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.