Newsy

Resort finansów będzie integrować systemy e-Cło i e-Podatki. W tym roku pierwsze ułatwienia dla przedsiębiorców

2015-02-02  |  06:55

Ministerstwo Finansów przyspiesza e-ofensywę w urzędach celnych i skarbowych. W tym roku będą widoczne pierwsze efekty wdrażanych programów e-Cło i e-Podatki. Pojawi się jedno okienko do rozliczeń celnych i podatkowych, przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z Platformy Usług Elektronicznych Służby Celnej. W ramach nowej perspektywy unijnej resort chce integrować oba systemy. Nowe e-rozwiązania mają zmniejszyć kolejki w urzędach oraz zastąpić papierowy obieg dokumentów elektronicznym.

W tym roku najistotniejsze w programie e-Cło jest oddawanie kolejnych usług dla klienta – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jacek Kapica, wiceminister finansów i szef Służby Celnej. – W 2015 roku będziemy widzieli pierwsze efekty wdrożenia programu.

Program e-Cło jest realizowany od 2008 roku. Składa się z 22 projektów i zakłada wprowadzenie szeregu ułatwień w postaci m.in. jednego okienka dla rozliczeń celno-podatkowych, które będzie działać od 1 lipca.

To przede wszystkim lepszy i sprawniejszy system obsługi zgłoszeń w eksporcie i imporcie, obsługa elektronicznych deklaracji akcyzowych i potwierdzenie zapłaty akcyzy z tytułu akcyzy od samochodu poprzez urzędowe potwierdzenie odbioru, czyli bez konieczności zgłaszania się do urzędu – tłumaczy Jacek Kapica.

Wszystkie należności celne, podatkowe i inne będą rozliczane przez jedną Izbę Celną – wybór padł na krakowską. Do tej pory zadanie to było podzielone między 16 placówek wojewódzkich. Nowe rozwiązanie ma zdecydowanie uprościć rozliczenia, a także poprawić komunikację pomiędzy przedsiębiorcami oraz Służbą Celną.

W marcu zostanie uruchomiona Platforma Usług Elektronicznych Służby Celnej (PUESC), stanowiąca wspólny punkt dostępu do wszystkich e-usług Służby Celnej, a od 1 czerwca zacznie działać tzw. zintegrowana obsługa w tranzycie.

Myślimy o tym, jak efektywnie wykorzystać możliwości programu operacyjnego Polska Cyfrowa w kolejnej perspektywie finansowej UE. Istotnym elementem jest stworzenie systemu informacyjnego, który zintegruje usługi celne i podatkowe, czyli to, co dziś jest tworzone w ramach programów e-Cło i e-Podatki. Wszystko po to, by klient, niezależnie od tego, czy jest klientem urzędu skarbowego, czy urzędu celnego, był identyfikowany i by wiedza o nim łatwiej przechodziła między urzędami – wyjaśnia Kapica.

Zamysłem resortu finansów jest większa integracja i przyspieszenie wymiany informacji o kliencie między urzędem celnym i skarbowym. Jacek Kapica podkreśla, że w tym roku skorzystamy z ułatwienia nie tylko w kwestiach celnych, lecz także w kwestiach podatku dochodowego od osób fizycznych (w ramach rozwoju programu e-Podatki).

W kolejnych latach będą oddawane kolejne produkty programu e-Podatki, obsługującego podatek CIT i VAT, a integracja będzie następowała stopniowo w kolejnej perspektywie w ramach Polski Cyfrowej, czyli do roku 2020 – tłumaczy wiceminister finansów.

Jak zaznacza, to oczekiwania klienta powinny determinować dążenie do podnoszenia jakości świadczonych usług dla biznesu i usprawniania obrotu towarowego z zagranicą.

Wiceminister finansów jest świadomy trudności związanych z wprowadzeniem nowych rozwiązań, ale wierzy w ich powodzenie.

Każde wprowadzenie zmiany musi uwzględniać ryzyko i możliwe kłopoty w tym zakresie. Dlatego blisko współpracujemy z kilkoma podmiotami, aby testować nowe rozwiązania w formie pilotażu, by potem płynnie zamieniać jeden system na drugi – podsumowuje Jacek Kapica. – Wierzę, że nie będziemy mieli żadnych problemów przy wdrażaniu. Zabezpieczamy się na takie okoliczności i amortyzujemy wszysktkie zmiany.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Trzynaście państw UE wytwarza już więcej energii z OZE niż z paliw kopalnych. Polska jeszcze nie, ale też bije rekordy w zielonej energii

30 do 27 proc. – tak wyglądał w UE w I połowie br. udział energii z odnawialnych źródeł versus z paliw kopalnych. To oznacza, że po raz pierwszy w historii mieliśmy na Starym Kontynencie więcej zielonej energii. Takim osiągnięciem może się już pochwalić prawie połowa państw członkowskich. W Polsce – po bardzo dynamicznym wzroście produkcji energii słonecznej – udział OZE sięga już ok. 30 proc., a węgla spada poniżej 60 proc. Mimo znaczących postępów w ostatnich dwóch latach wciąż wiele aspektów zielonej transformacji w kraju wymaga poprawy. Motywacją do przyspieszenia zmian są korzyści finansowe – na rachunkach za prąd – oraz środowiskowe.

Sport

Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby

Polska liga siatkówki jest jednym z chętniej oglądanych w Polsce wydarzeń sportowych. W ubiegłym sezonie spotkania w fazie zasadniczej przyciągnęły do hal ponad pół miliona osób, a średnia oglądalność meczów ligowych wzrosła do ponad 84 tys. Sukcesy sportowe i zainteresowanie widzów przekładają się na coraz większe zaangażowanie sponsorów, także w siatkówkę ligową. Stołeczny zespół siatkarzy Projekt Warszawa pozyskał nowego sponsora tytularnego – została nim PGE Polska Grupa Energetyczna.

Infrastruktura

Na budowę sieci światłowodowych w Polsce trafi z UE niespełna 7 mld zł. Inwestycje może jednak zahamować biurokracja

W Polsce światłowód ma już blisko połowa z 9,5 mln użytkowników internetu stacjonarnego, a ta technologia szybko zyskuje na popularności – w ubiegłym roku zwiększyła swój udział w rynku o 10 proc. – Środki unijne przeznaczone na dobudowanie sieci światłowodowych w Polsce to w tej chwili w sumie 6–7 mld zł – zauważa Jacek Wiśniewski, prezes zarządu Nexery. Jak wskazuje, w praktyce zagospodarowanie tych pieniędzy może być jednak problematyczne ze względu na biurokrację, brak koordynacji między różnymi urzędami i resortami oraz krótki czas, jaki pozostał na ich wydatkowanie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.