Newsy

Rośnie popularność druku cyfrowego. Coraz częściej jego uzupełnieniem są materiały z technologią rozszerzonej rzeczywistości

2017-10-09  |  06:40
Mówi:Mateusz Woźniak, dyrektor ds. sprzedaży systemów produkcyjnych, Konica Minolta Business Solutions Polska

Paweł Grzyb, marketing manager, Konica Minolta Business Solutions Polska

  • MP4
  • W ciągu ostatnich sześciu lat wartość sprzedaży na rynku poligraficznym wzrosła o blisko 30 proc. Na popularności zyskuje przede wszystkim druk cyfrowy. Nowoczesne maszyny do uszlachetniania druku umożliwiają lakierowanie sensoryczne z efektem 3D oraz nakładanie folii metalicznych na wybrane elementy opakowań, wizytówek, książek czy katalogów. Uzupełnieniem drukowanych materiałów są interaktywne treści z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości (AR). Technologia może służyć do tłumaczenia tekstu na papierze oraz do szybkiego rozpoznawania i archiwizowania dokumentów. Takie usługi rozwija Konica Minolta.

     Widzimy bardzo duże zainteresowanie usługami poligraficznymi. Cyfryzacja wspiera poligrafię. Staje się ona bardziej dostępna. Łatwiej jest zdobyć produkty i zbadać ofertę – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Mateusz Woźniak, dyrektor ds. sprzedaży systemów produkcyjnych w Konica Minolta Business Solutions Polska.

    W latach 2010–2016 wartość sprzedaży na rynku poligraficznym wzrosła o ok. 30 proc. W Polsce, jak wynika z raportu KPMG „Rynek poligraficzny i opakowań z nadrukiem”, w 2016 roku produkcja sprzedana całego sektora poligraficznego mogła wynieść 14,7 mld zł (wzrost o blisko 6 proc. względem 2015 roku).

     W gruncie rzeczy idea pozostaje ta sama: zmieniają się sposoby dotarcia klienta i sposoby argumentacji. Ciekawą strategią jest pójście w kierunku wysoko przetworzonej produkcji, szczególnie w druku opakowań, gdzie dobrze zrobione opakowanie daje gwarancję, że klienci będą korzystali z naszych usług –ocenia Woźniak.

    Cyfryzacja, która zwiększa dostępność oferty druku, przyczynia się do wojny cenowej na rynku – klienci mogą bowiem szybko porównać konkurencyjne oferty i wybrać najtańszą lub też wymóc na dostawcy obniżkę cen. Na tak konkurencyjnym rynku drukarnie muszą się wyróżniać innowacjami.

     Innowacje realizowane są na kilku płaszczyznach. Przede wszystkim innowacja technologiczna, umożliwiająca realizowanie procesu dużo sprawniej, co za tym idzie – innowacja procesowa, która pozwala oszczędzać koszty, oraz innowacja produktowa, która pozwala kreować nowe produkty i usługi na rynku poligraficznym – wymienia Mateusz Woźniak.

    Jedną z innowacji jest stosowanie nowoczesnych technologii uszlachetniania druku, np. ozdabiania druku foliami metalicznymi czy uszlachetnianie druku lakierem 3D. Takie możliwości daje m.in. maszyna MGI Jet Varnish 3DS. Z takimi i innymi urządzeniami drukującymi będą mogli się zapoznać odwiedzający Centrum Pokazowe Digital Imaging Square, które Konica Minolta właśnie otworzyła w Warszawie.

    Otwarcie nowego centrum pokazowego wiąże się z kilkoma celami. Przede wszystkim będzie to centrum technologiczne, w którym będziemy promować swoje technologie, ale będzie to również centrum edukacyjne, gdzie będziemy się starali wspólnie z klientem wypracować nowe formuły, nowe produkty, nowe pomysły, które później można zaaplikować na rynku – wyjaśnia Mateusz Woźniak.

    Poligrafia to nie jest jedyna dziedzina, w którą inwestuje koncern. Jednym z głównych obszarów, które rozwijane są w centrach rozwoju firmy Konica Minolta (Business Innovation Center), jest rozszerzona rzeczywistość (AR) i jej wykorzystanie w biznesie. Może ona stanowić uzupełnienie drukowanych materiałów: reklam, opakowań, katalogów handlowych czy instrukcji obsługi.

    – Główne obszary zastosowań technologii to augmented reality dla drukarń cyfrowych. Dzięki niej jesteśmy w stanie doposażyć standardowy wydruk w dodatkowy materiał cyfrowy, np. film z kanału YouTube, link do profilu na social media czy formularz kontaktowy ­– wyjaśnia Paweł Grzyb, Marketing Manager w Konica Minolta Business Solutions Polska.

    Rozszerzona rzeczywistość – dotąd kojarzona głównie z rozrywką – coraz częściej wykorzystywana jest w biznesie.

     Drugim obszarem zastosowania jest tzw. Wearable Communicator, czyli rozwiązanie, które przypomina wyglądem okulary Google. Jest ukierunkowane na klientów B2B i ma pomóc firmom w organizacji pracy np. na liniach produkcyjnych – mówi Paweł Grzyb.

    Okulary Wearable Communicator są wyposażone w miniaturowy ekran LCD i zaawansowany moduł optyczny HOE, który pozwala powiększyć obraz, filtrować długości fal światła, dzięki czemu wyświetlane na ekranie cyfrowe treści są wyraźne. Urządzenie to można wykorzystać m.in. nawigacji wewnątrz budynków, uzupełniania drukowanych treści, archiwizowania dokumentów czy wspomagania pracy kierowców, inżynierów lub lekarzy.

    Zastanawiamy się, aby AR wykorzystać również w systemach nawigacyjnych albo żeby tworzyć aplikacje, które wspomagają pracę poszczególnych branż, np. architektów wnętrz, lekarzy czy pielęgniarek współpracujących z pacjentami w szpitalach. Pracujemy także nad oprogramowaniem, które ma wspierać osoby pracujące na lotnisku, zajmujące się tym, by samoloty kołujące z pasa startowego albo na pas, bezpiecznie się po tych placach przemieszczały –zaznacza Paweł Grzyb.

    Systemy AR można też stosować podczas wizyt w muzeach czy w galeriach handlowych, by uzupełnić doświadczenie zakupowe. Z systemów do nawigacji wewnątrz budynków oferowanych przez firmę Konica Minolta skorzystały m.in. brytyjska poczta UK Mail czy muzeum brytyjskich sił lotniczych RAF.

    Dane IDC wskazują, że dochody z wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości w tym roku mogą wzrosnąć do 13,9 mld dol. z nieco ponad 6 mld dol. w 2016 roku. Wartość rynku do 2020 roku może sięgnąć 160 mld dol.

    Obok AR pracujemy także nad rozwiązaniami do monitoringu we współpracy z firmą Mobotix. Kamery rejestrujące wideo i dźwięki, są w stanie monitorować zanieczyszczenie powietrza czy temperaturę w danym pomieszczeniu – tłumaczy Paweł Grzyb.

    Konica Minolta rozwija także systemy druku 3D oraz nowe urządzenia medyczne.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Media i PR

    Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy

    Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.

    Farmacja

    Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej

    Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią  raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.

    Edukacja

    RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów

    Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.