Mówi: | Edyta Szymczak |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | ERIF Biuro Informacji Gospodarczej SA |
Rośnie znaczenie pozytywnych informacji finansowych o Polakach. Pomagają one bankom i firmom usługowym weryfikować wiarygodność płatniczą konsumentów
Większość przedsiębiorstw finansowych równolegle z danymi o zadłużeniu firm lub osób sprawdza m.in. w biurach informacji gospodarczej informacje pozytywne o swoich klientach. Dla dostawców usług i produktów liczą się bowiem dane kompleksowe, przejrzyste, wiarygodne, udostępnione online. Dzięki nim mogą lepiej ocenić ryzyko współpracy i zdecydować, na jakich warunkach sprzedadzą swój produkt konkretnemu odbiorcy.
– Informacja pozytywna to rodzaj karty przetargowej, którą ma każda firma bądź konsument, gdy udaje się na rynek usług po kredyt, pożyczkę czy jakąkolwiek formę finansowania – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Edyta Szymczak, prezes zarządu firmy ERIF Biuro Informacji Gospodarczej SA. – Uwiarygadnia ona konsumenta nie tylko w oczach instytucji dostarczającej produkt finansowy, lecz także w trakcie zwykłych, codziennych transakcji takich jak usługi internetowe, kupno telefonu czy produktu na raty.
W 2012 roku ERIF BIG SA rozpoczął projekt poświęcony budowaniu pozytywnej historii płatniczej infoPozytywni. Trzy lata później spółka wprowadziła do kalendarza nowe święto – Dzień Informacji Pozytywnej, który jest obchodzony 21 maja. Jest on jednym z elementów działań edukacyjnych, które mają uzmysłowić społeczeństwu wartość tego typu informacji. Na dzień 4 lipca tego roku w bazie danych ERIF, jak informuje Edyta Szymczak, znajdowało się ponad 5 mln spraw o łącznej wartości prawie 25 mld zł, z czego 2,1 mln spraw, czyli niemal połowę, stanowiły informacje pozytywne.
– Kompleksowe dane dotyczące zwyczajów płatniczych decydują o tym, jaka jest tożsamość finansowa konsumenta na rynku, czyli innymi słowy jak jest on widziany przez kredytodawców, pożyczkodawców i innych dostawców usług, jak wygląda jego wiarygodność płatnicza – wyjaśnia Edyta Szymczak. – To informacje, które są obecnie niezbędne do tego, by skutecznie działać na rynku. Historię kredytową może budować każdy klient indywidualny czy firma. Będzie ona udostępniana odbiorcom – od banków, firm pożyczkowych, po telekomy, firmy leasingowe czy ubezpieczeniowe – w biurze informacji gospodarczej, jakim jest ERIF Biuro Informacji Gospodarczej. Już nie, jak dotychczas, Rejestr Dłużników.
Badania takich podmiotów jak na przykład ACCIS, organizacji non-profit zrzeszającej kilkadziesiąt podobnych do ERIF biur informacji kredytowej w Europie, a także kilka innych tego typu instytucji na świecie pokazują, że zdecydowana większość z nich równolegle z danymi o zadłużeniu przetwarza również informacje pozytywne.
– Taki konglomerat danych daje pełniejszy obraz wiarygodności klienta – uważa Edyta Szymczak. – Badania wielu organizacji zrzeszających agencje referencyjne czy kredytowe dowodzą, że informacja pozytywna jest już przetwarzana i udostępniana w takim samym stopniu jak negatywna. Dla oceny ryzyka dostawców różnych usług oraz produktów finansowych i niefinansowych, liczą się bowiem dane kompleksowe, przejrzyste, wiarygodne, udostępnione online. Firmy mogą wtedy lepiej decydować o warunkach, na jakich sprzedadzą dany produkt.
ERIF BIG współpracuje z bankami, innymi instytucjami finansowymi, firmami telekomunikacyjnymi, leasingowymi, ubezpieczeniowymi oraz dużymi przedsiębiorstwami i firmami z sektora MŚP ze wszystkich branż gospodarki. W gronie klientów spółki są również fundusze sekurytyzacyjne, jednostki samorządu terytorialnego i spółki prawa handlowego działające na rzecz gmin oraz po ostatniej nowelizacji ustawy Kodeksu Karnego także sądy powszechne.
Od 16 września tego roku wcześniejszy Rejestr Dłużników ERIF BIG SA działa pod nową nazwą ERIF Biuro Informacji Gospodarczej SA (w skrócie ERIF BIG). Jak wynika z informacji przedsiębiorstwa zmiana ta ma na celu podkreślenie, że w bazach spółki znajdują się różnego rodzaju informacje gospodarcze, zarówno negatywne o zadłużeniu, jak i pozytywne o rzetelnym opłacaniu zobowiązań finansowych.
– Ze zmianą nazwy wiąże się także wprowadzenie nowego logotypu, który ma symbolizować energię, ruch, dynamizm, atrybuty aktywnej wymiany danych – mówi Edyta Szymczak. – Chcemy by był to znak firmy zdecydowanej, ale jednocześnie nastawionej na dialog. To wartości, które towarzyszyły rozwojowi naszego przedsiębiorstwa od samego początku, ale teraz postanowiliśmy je szczególnie wyeksponować.
ERIF Biuro Informacji Gospodarczej SA to jednym z pięciu działających w Polsce biur informacji gospodarczej, które zajmują się przyjmowaniem, przechowywaniem oraz ujawnianiem informacji gospodarczych o dłużnikach oraz o podmiotach terminowo regulujących zobowiązania. Od końca 2011 roku baza spółki jest cyklicznie, w odstępach kwartalnych, weryfikowana pod kątem wielkości i struktury danych przez niezależnego biegłego rewidenta.
Czytaj także
- 2025-06-12: Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-13: Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku
- 2025-05-07: Prace nad unijnym budżetem po 2027 roku nabierają tempa. Projekt ma być gotowy w lipcu
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-06-03: Wiedza Polaków o gospodarce i finansach niewystarczająca. To może się przekładać na błędne decyzje inwestycyjne
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
- 2025-04-25: Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-04: Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
Branża recyklingu stoi przed wyzwaniami związanymi z wdrożeniem systemu kaucyjnego, systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta i rozporządzenia PPWR. Brakuje jednak odpowiednich przepisów dostosowujących polskie prawo i realia do unijnych regulacji. W efekcie utrzymującej się niepewności prawnej między 2018 a 2023 rokiem co trzeci zakład recyklingu zamknął działalność. Wiele firm odkłada inwestycje, czekając na uregulowanie rynku. Podobna niepewność dotyczy też producentów opakowań.
Transport
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców

Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, którzy wskazywali na potrzebę pilnej zmiany przepisów w zakresie testowania pojazdów autonomicznych. Obecne regulacje nie sprzyjają postępowi technologicznemu i rozwoju autonomiczności pojazdów, o czym świadczy bardzo niewielka liczba wydanych uprawnień do ich prowadzenia.
Firma
Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje

Polscy przedsiębiorcy często negatywnie oceniają jakość przepisów podatkowych – wynika z raportu „Przedsiębiorcy pod lupą fiskusa 2025” przygotowanego przez firmę doradztwa podatkowego MDDP we współpracy z Konfederacją Lewiatan. Ich niepokój budzą niejednolite interpretacje przepisów i niepewność prawa podatkowego, które cały czas jest modyfikowane. Wśród kluczowych zmian w obszarze podatków, które będą dotyczyć praktycznie wszystkich przedsiębiorców, są m.in. wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur czy zmiany w podatku od nieruchomości.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.