Newsy

Trwa boom inwestycyjny w małych i średnich firmach. Zakup samochodów lub maszyn najchętniej finansują leasingiem

2017-10-26  |  06:55

Branża leasingu rośnie w siłę – po trzech kwartałach tego roku wzrost wyniósł prawie 13 proc. Zdecydowana większość umów leasingowych dotyczy samochodów osobowych i lekkich dostawczych oraz maszyn i urządzeń. 70 proc. sięgających po tego rodzaju finansowanie to mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa. Eksperci nie mają wątpliwości, że rozwojowi usługi sprzyja dobra koniunktura gospodarcza.

– Na dobry wynik sektora wpływa przede wszystkim dobra sytuacja gospodarcza, mierzona bardzo wysokim wykorzystaniem mocy produkcyjnych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Andrzej Krzemiński, prezes zarządu PKO Leasing. – Za każdym razem, kiedy ten wskaźnik przekracza 80 proc., jest to czas, gdy zbliżamy się niemal do boomu inwestycyjnego, a teraz jest on grubo powyżej 80 proc. Widać więc, że polska gospodarka, mając duży popyt na produkty w kraju i za granicą, potrzebuje mocy produkcyjnych, czyli maszyn, urządzeń, środków transportu, samochodów, sprzętu IT po to, aby wypełnić ten rosnący popyt.

Jak wynika z danych Związku Polskiego Leasingu, od stycznia do września 2017 roku polskie firmy zakupiły w formie leasingu aktywa o wartości 47,9 mld zł. To o 12,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Dla porównania cała gospodarka urosła w dwóch pierwszych kwartałach (wstępne dane za III kwartał GUS opublikuje w połowie listopada) o 3,9–4,0 proc. Natomiast podawany przez Narodowy Bank Polski wspomniany wskaźnik wykorzystania mocy produkcyjnych, świadczący o dużej liczbie zamówień, a więc wysokim popycie, w III kwartale 2017 roku przekroczył 83 proc. po raz pierwszy od 2008 roku.

Większość klientów firm leasingowych – tak jak większość firm w Polsce w ogóle – to podmioty mikro- (zatrudniające do 9 osób i o obrotach do 5 mln zł) oraz małe (10–49 pracowników, obroty 5–20 mln zł).

– Małe i średnie przedsiębiorstwa dla całej branży leasingowej to ponad 50 proc. portfela – mówi prezes PKO Leasing. – Firmy, które mają obroty do 20 mln zł, to ponad 70 proc., więc branża leasingowa przede wszystkim obsługuje małe firmy, które mają odbiorców na swoje produkty czy usługi. Leasing jest rozdrobnionym biznesem – funkcjonuje głównie dlatego, że mamy dobry popyt wewnętrzny i nasi klienci oferują swoje produkty i usługi na rynkach lokalnych dla popytu wewnętrznego.

Widać to po strukturze finansowania leasingiem. W pierwszych dziewięciu miesiącach roku najbardziej dynamicznie rozwijał się leasing maszyn i urządzeń, czyli właśnie wyposażenia zwiększającego moce produkcyjne – o 19,4 proc. Wartość umów w tym sektorze sięgnęła 13,3 mld zł, co dało mu drugie miejsce po najbardziej wciąż popularnych samochodach osobowych, dostawczych i ciężarowych do 3,5 t (21,1 mld zł, wzrost o 18,5 proc.). Transport ciężki, czyli ciągniki siodłowe, naczepy i przyczepy, pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 tony, autobusy, samoloty, statki i środki transportu kolejowego odpowiadają za 12,8 mld zł, czyli 26,7 proc. rynku. Wartość finansowania w tym segmencie w porównaniu z rokiem ubiegłym nie uległa zmianie.

– Tempo wzrostu w segmencie transportu ciężkiego to niecały 1 proc. za trzy kwartały, a były w ciągu roku momenty, że tempo wzrostu było lekko ujemne – komentuje Andrzej Krzemiński. – Jest kilka elementów sektorowych, strukturalnych, które powodują, że tempo tego segmentu nie jest najwyższe w tym roku, ale trzeba też wziąć pod uwagę to, że w zeszłym roku mieliśmy bardzo duży wzrost, w związku z tym mamy efekt bazy. Myślę jednak, że przedsiębiorstwa transportowe w Polsce ciągle mają się dobrze.

Leasing jest jedną z chętniej wybieranych form finansowania zakupu niezbędnego do prowadzenia działalności sprzętu, urządzeń, wyposażenia, a nawet nieruchomości. Z cytowanego przez Związek Polskiego Leasingu raportu NFG „Finansowanie działalności przez MŚP w Polsce” przygotowanego przez Keralla Research wynika, że przedsiębiorstwa tego formatu najczęściej w celu sfinansowania inwestycji sięgają po leasing oraz kredyt bankowy Z faktoringu korzysta 4 proc., z dotacji 3,8 proc., a 1,8 proc. posiłkuje się pożyczkami od innych spółek.

Zdaniem Andrzeja Krzemińskiego cała branża wzrośnie w tym roku o 14–15 proc., nieco skromniej niż prognozowano na początku roku.

– Pierwotna prognoza Związku Polskiego Leasingu na 2017 rok mówiła o blisko 17 proc. wzrostu, teraz po trzech kwartałach widzimy, że jest to 13 proc. – uzasadnia prezes PKO Leasing. – Musimy pamiętać, że IV kwartał zawsze jest najlepszy. To okres żniw dla branży leasingowej, więc niewykluczone, że z tych 13 proc. zrobi się 14 proc., ale myślę, że jednak nie będzie tak wysoko jak pierwotnie zakładaliśmy.

PKO Leasing jest firmą powstałą z połączenia aktywów działalności leasingowej PKO Banku Polskiego oraz zakupionego przez największy polski bank przed rokiem za 850 mln zł Raiffeisen-Leasing Polska. Według własnych danych podmiot ma 12,5 proc. polskiego rynku, co daje mu pozycję lidera. Powoduje też, że struktura finansowania w podziale na rodzaj dóbr jest zbliżona do tej panującej na całym rynku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Postępowania sądowe w Polsce trwają coraz dłużej. Wydłuża się zwłaszcza czas w sprawach gospodarczych

Czas trwania postępowań sądowych, zamiast maleć, w ostatnich latach wzrósł. W przypadku spraw gospodarczych przewlekłość procesów może oznaczać paraliż działalności firmy, a w konsekwencji nawet jej upadłość. Zdaniem prezesa Naczelnej Rady Adwokackiej receptą na ten stan rzeczy powinna być informatyzacja systemu sądowego, zwiększenie jego finansowania oraz ograniczenia zakresu przypadających do rozstrzygnięcia spraw, w których orzeczenia nie wymagają kompetencji sądów. Niepotrzebna jest też procedura gospodarcza.

Transport

Mazowieckie lotniska będą mogły wkrótce obsłużyć 40 mln pasażerów rocznie. Trwają przygotowania do modernizacji na Okęciu i w Modlinie

Lotnisko Chopina, które właśnie obchodziło 90. urodziny, może w tym roku obsłużyć nawet 20 mln pasażerów. To o 10 proc. więcej niż rok  temu. Aby sprostać rosnącemu ruchowi turystycznemu w kolejnych latach, potrzebne jest jednak zwiększenie przepustowości. Planowana rozbudowa do 2028 roku pozwoli obsługiwać rocznie nawet 30 mln pasażerów. Łącznie z możliwościami lotnisk w Modlinie i Radomiu ma to być ok. 10 mln pasażerów więcej.

Ochrona środowiska

Stworzenie cyfrowego bliźniaka Ziemi coraz bliżej. Pomoże precyzyjniej przewidywać klęski żywiołowe

Na początku czerwca mają zostać uruchomione dwa pierwsze komponenty cyfrowej repliki Ziemi. To inicjatywa Komisji Europejskiej, w ramach której powstaje superzaawansowana symulacja zjawisk, m.in. atmosferycznych i klimatycznych, do jakich dochodzi na Ziemi. Oparte na bogatych zbiorach danych, m.in. ze zdjęć satelitarnych, i ich zaawansowanej analizie narzędzia pozwolą z dwutygodniowym wyprzedzeniem przewidywać zdarzenia pogodowe, precyzując prognozę do obszarów podzielonych na kwadraty o boku zaledwie kilku kilometrów. Będą mogły być wykorzystywane także w planowaniu miast, farm wiatrowych czy w rolnictwie. W tworzeniu rozwiązania bierze udział polski dostawca rozwiązań chmurowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.