Mówi: | Piotr Soroczyński |
Funkcja: | główny ekonomista |
Firma: | Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) |
W tym roku upadnie o 1/3 więcej firm niż w ubiegłym
Rośnie fala bankructw polskich przedsiębiorstw. W drugim kwartale tego roku upadłość ogłosiło blisko 230 podmiotów, czyli o 6,5 proc. więcej niż przed rokiem i aż o 26,7 proc. więcej niż w tym samym okresie roku 2011 – wynika z danych z Monitora Sądowego i Gospodarczego. Z problemami na rynku nie radzą sobie przede wszystkim firmy budowlane, papiernicze, meblarskie oraz działające w obszarze rozrywki, kultury i rekreacji.
Trudności z pozyskiwaniem nowych zamówień i zachowaniem płynności finansowej, a co za tym idzie, z utrzymaniem się na rynku ma coraz więcej polskich przedsiębiorców.
– Problem upadłości narasta bardzo poważnie od końcówki zeszłego roku – zauważa w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Piotr Soroczyński, główny ekonomista Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych. – Słabnie koniunktura, więc firmom trudniej jest gospodarować.
Szczególnie trudna była końcówka ubiegłego roku oraz początek bieżącego. Od stycznia do końca marca zbankrutowało 235 firm. W drugim kwartale ich los podzieliło kolejnych 228 podmiotów. Tylko w czerwcu z gospodarczej mapy Polski zniknęło 85 firm, czyli prawie o połowę więcej niż w maju. Mimo że sytuacja gospodarcza powoli się stabilizuje, to przedsiębiorstwom, które wcześniej znalazły się w dołku trudno jest się z niego wydostać.
– Prognozy dla roku bieżącego mówią o tym, że upadnie blisko 1200 firm – mówi Soroczyński.
Najbardziej narażone są dzisiaj firmy, operujące w branży rozrywkowej, szeroko pojętej branży kulturalnej oraz w turystyce. Tam natężenie upadłości jest dzisiaj największe.
– Kiedy mamy problemy z dochodami, kiedy gospodarstwa domowe i firmy starają się ograniczać koszty, to w naturalny sposób rezygnujemy z części usług, z których łatwiej zrezygnować, czyli z kultury i rozrywki – wyjaśnia ekonomista KUKE.
Z problemami nie radzą sobie producenci mebli oraz wyrobów z papieru. Systematycznie rośnie liczba bankrutujących przedsiębiorstw operujących w branży budowlanej. Chodzi tu o zarówno o dystrybutorów materiałów wykorzystywanych przy budowie, wykonawców, jak i samych deweloperów.
Ma to swoje przełożenie na rynek pracy, a co za tym idzie na inne działy gospodarki.
– Jeżeli mówimy o około tysiącu firm, które upadły bądź upadną, gdzie przeciętnie mogło być zatrudnionych od około 50 do 100 pracowników, to w sumie są to dziesiątki tysięcy miejsc pracy – mówi Piotr Soroczyński. – To jest bardzo poważny problem dla tych ludzi, którzy utracili pracę i nie mają środków do życia, ale to się potem efektem domina odbija na gospodarce. Polska gospodarka po raz pierwszy od 20 lat, od czasów transformacji, nie może liczyć na swój własny popyt krajowy – zauważa ekonomista.
Czytaj także
- 2025-04-09: Wzrost wydatków na obronność ma być priorytetem nowego wieloletniego budżetu UE. Nie będzie jednak cięć w polityce spójności
- 2025-04-07: Duże zmiany w globalnym handlu. Polska może stracić nawet 0,43 proc. PKB
- 2025-03-20: Piotr Zelt: Planuję wziąć udział w wyścigach kolarskich Gran Fondo. Trenuję cztery razy w tygodniu
- 2025-03-21: Ukraińska kultura cierpi na wstrzymaniu pomocy z USA. Wiele projektów potrzebuje wsparcia UE
- 2025-03-17: Małgorzata Potocka: Nigdy nie przejmowałam się złą opinią, bo na ogół jest ona złośliwa, podła i pełna zazdrości. Moje spektakle są na światowym poziomie
- 2025-03-10: Sylwia Bomba: Przez 10 lat odchudzałam się bezskutecznie. Potrafiłam codziennie biegać 15 km albo w ogóle nie jeść
- 2025-03-11: Konkurencyjność przemysłu priorytetem dla Europy. Konieczne jest zwiększenie poziomu inwestycji firm w innowacje
- 2025-03-05: Nawet 35 proc. Polaków może się zmagać z insulinoopornością. Sygnałami alarmowymi są nagły wzrost wagi ciała, senność i napady głodu
- 2025-02-10: Dwie trzecie polskich przedsiębiorców znalazło się na celowniku cyberoszustów. Niewielki odsetek zgłasza to do odpowiednich służb
- 2025-02-11: Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców chciałby zyskać nowe kompetencje. Wśród nich mediacje między przedsiębiorcami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.