Mówi: | Anna Streżyńska, minister cyfryzacji Jean-François Fallacher, prezes zarządu Orange Polska |
W Warszawie powstała pierwsza, profesjonalna pracownia dla majsterkowiczów i konstruktorów. Mogą korzystać z darmowych warsztatów z druku 3D czy stolarki
W Warszawie zadebiutował pierwszy, profesjonalny FabLab – to pracownia wyposażona w elektronikę i narzędzia, w której majsterkowicze, konstruktorzy i entuzjaści „zrób to sam” mogą własnoręcznie realizować swoje pomysły. W przestrzeni zaadaptowanej po studiu telewizyjnym będą się odbywać bezpłatne warsztaty i szkolenia z modelowania 3D, stolarki i obróbki drewna czy krawiectwa. Jest też miejsce przeznaczone dla start-upów. Wspólny projekt Fundacji Orange i Stowarzyszenia Robisz.to organizuje już pierwsze zajęcia.
– Chcemy, aby takie laboratoria popularyzowały cyfryzację, nowe technologie i innowacje we wszystkich miastach i miasteczkach w kraju. Żeby były dostępne co najmniej na poziomie powiatów i każde dziecko mogło złapać bakcyla kreatywności, wykorzystując cyfrowe urządzenia oraz dostęp do sieci – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes minister cyfryzacji Anna Streżyńska, która wzięła udział w otwarciu warszawskiego FabLabu.
FabLaby (fabricaton laboratory) to pracownie, w których majsterkowicze, konstruktorzy, entuzjaści rzemiosła i do-it-yourself (zrób to sam) mogą własnoręcznie realizować pomysły i projekty. Są one wyposażone w narzędzia, nowoczesny sprzęt i ogólnodostępne dla wszystkich niezależnie od wieku, doświadczenia czy technicznych umiejętności. Pomysł na FabLaby powstał na prestiżowej, amerykańskiej MIT, najlepszej politechnice świata, i szybko się rozprzestrzenił. Obecnie, jak podaje stowarzyszenie Fab Foundation, w 78 krajach świata działa już ponad tysiąc takich miejsc.
W Warszawie pierwsza pracownia FabLab powered by Orange zadebiutowała w ubiegłym tygodniu. To wspólna inicjatywa Fundacji Orange i stowarzyszenia Robisz.to. Na laboratorium zaadaptowana została przestrzeń po studiu telewizyjnym w budynku przy ul. Twardej, w centrum stolicy. Wnętrze wyposażono w stoły warsztatowe, komputery, drukarki 3D, plotery laserowe, cyfrowe frezarki i elektronikę. Dzięki narzędziom (i pomocy trenerów) majsterkowicze mogą zrealizować swoje własne pomysły i stworzyć praktycznie wszystko – od biżuterii po drona.
– Z jednej strony FabLab to cyfrowe technologie, z drugiej – te materialne. Można tu tworzyć wirtualne projekty i później wyprodukować je np. za pomocą druku 3D, z drewna lub metalu. Chodzi o wspieranie kreatywności ludzi poprzez udostępnienie im narzędzi, do których inaczej nie mieliby dostępu, by mogli robić to, o czym marzą – mówi Jean-François Fallacher, prezes zarządu Orange Polska.
FabLab powered by Orange został podzielony na kilka pracowni tematycznych. W Strefie Szycia wyposażonej w 10 maszyn do szycia, overlock, hafciarkę CNC oraz akcesoria krawieckie mają się odbywać kursy szycia i warsztaty rękodzieła. Stolarnia jest przeznaczona do nauki obróbki drewna, a w Prototypowni pomysły przechodzą od razu w fazę realizacji. W Strefie Elektroniki dostępne są podstawowe narzędzia i materiały wykorzystywane przy prototypowaniu układów elektronicznych, w tym stacje lutownicze, zasilacze laboratoryjne i części elektroniczne. Makerspace to otwarta przestrzeń do kreowania projektów, urządzania warsztatów i szkoleń, z kolei Strefa Druku 3D została wyposażona zarówno w drukarki DIY, jak i profesjonalne drukarki 3D na świecie.
Warszawski FabLab powered by Orange zainaugurował działalność serią warsztatów dla dzieci i młodzieży, w trakcie których można było zaprojektować i uszyć plecak, stworzyć sobie robota z Gwiezdnych Wojen i opanować podstawy modelowania 3D.
– Rolą dorosłych i osób odpowiedzialnych za ten rynek jest pomoc dzieciakom, które przychodzą do takich miejsc. Stąd różne plany na Ogólnopolską Sieć Edukacyjną i wypełnianie cyfrowych białych plam. Wszystkie te inicjatywy – biznesowe, niezwykle kreatywne i odpowiadające codziennym potrzebom ludzi oraz te nasze, które budują duże struktury – współpracują ze sobą i razem tworzą dobrą przyszłość – mówi minister cyfryzacji Anna Streżyńska.
W pracowni będą się odbywać bezpłatne, otwarte warsztaty nie tylko dla dzieci, lecz także dla dorosłych. FabLab może odwiedzić każdy, kto ma kreatywny pomysł i chce własnoręcznie go zrealizować.
W laboratorium znajdzie się też miejsce dla start-upów uczestniczących w programie akceleracyjnym Orange Fab, które dostaną wsparcie ekspertów, doradztwo i pomoc w realizacji pomysłów. Kolejny ciekawy projekt to trzymiesięczne warsztaty Maker Woman dla kobiet, które wracają na rynek pracy z urlopu macierzyńskiego albo chcą poszerzać swoje kompetencje. W programie jest m.in.: stolarka, projektowanie i druk 3D, szycie, zajęcia z fotografii produktowej i elektroniki oraz podstawy tworzenia stron www i spotkania z doradcą biznesowym.
FabLab powered by Orange to jeden z całego szeregu projektów telekomu nastawionych na cyfryzację i kształcenie kompetencji. W ramach adresowanego do szkół podstawowych programu #SuperKoderzy dzieci i młodzież w 9–12 lat uczą się podstaw programowania i robotyki. Z kolei placówki dostają granty na zakup sprzętu niezbędnego do prowadzenia zajęć i szkolenia dla nauczycieli. W #SuperKoderach uczestniczy już kilkadziesiąt szkół w całej Polsce i systematycznie dołączają kolejne.
Do 2019 roku, na mocy umowy z resortem cyfryzacji, Orange nieodpłatnie podłączy do światłowodu 4,5 tys. polskich szkół, dzięki czemu placówki zyskają dostęp do szybkiego internetu. To część większego planu Ministerstwa Cyfryzacji, który zakłada połączenie wszystkich 30 tys. polskich placówek edukacyjnych wspólną siecią. Ma to umożliwić wykorzystanie cyfrowych narzędzi w edukacji na szeroką skalę.
– Podłączyliśmy już do superszybkiej sieci ponad 260 szkół w całym kraju i cały czas pracujemy dalej. Orange bardzo mocno inwestuje w światłowody. Podłączyliśmy do sieci już ponad dwa miliony gospodarstw domowych w Polsce. Do końca roku powinno być ich 2,5 miliona. Uczestniczymy też w programie operacyjnym Polska Cyfrowa prowadzonym przez Ministerstwo Cyfryzacji i finansowanym przez Unię Europejską, którego celem jest podłączenie do światłowodów gospodarstw domowych na obszarach wiejskich – wylicza prezes Orange Polska.
Czytaj także
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-14: Ubóstwo menstruacyjne wciąż jest problemem w Polsce. Nowy program MEN ma z nim walczyć
- 2024-11-13: Europejscy rolnicy przeciw umowie UE i Mercosur. Obawiają się zalewu taniej żywności z Ameryki Południowej
- 2024-11-12: Polskę czeka boom w magazynach energii. Rząd pracuje nad nowymi przepisami
- 2024-11-14: Odwożenie dzieci do szkoły samochodem nie bez wpływu na jakość powietrza. Wielu rodziców tylko po to uruchamia auto
- 2024-11-20: Katarzyna Ankudowicz: Jestem z przemocowego domu. Dużo kosztowało mnie, żeby wyjść z tego i zacząć funkcjonować bez piętna bycia totalnie gorszą
- 2024-11-04: Resort rolnictwa chce uporządkować kwestię dzierżawy rolniczej. Dzierżawcy mają zyskać dostęp do unijnych dopłat
- 2024-10-30: Kompetencje społeczne są kluczowe w świecie pełnym ekranów. Można je rozwijać już u przedszkolaków
- 2024-11-06: Martyna Wojciechowska: Cudownie mieć 50 lat, wiedzieć, czego się chce i czego się na pewno nie chce. To dla mnie bardzo dobry czas
- 2024-11-26: Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje marketing. Narzędzia AI dają drugie życie tradycyjnym formom reklamy
Z badań GroupM wynika, że już w najbliższym czasie połowa inwestycji w media będzie oparta na decyzjach wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a do 2028 roku będą to już dwie na trzy transakcje. Prawie 9 na 10 przedstawicieli branży wskazuje AI jako technologię, która będzie mieć w najbliższym czasie największy wpływ na marketing. Debata o potencjale tej technologii rozgrzewa branżę, a możliwości jej wykorzystania wciąż przybywa – od planowania i optymalizowania kampanii reklamowych, przez influencer marketing, po media postrzegane jako tradycyjne, które dzięki innowacjom zyskują „drugie życie”.
Farmacja
Polscy naukowcy pracują nad personalizowaną terapią raka płuca. Faza badań klinicznych coraz bliżej
Zespół naukowców z Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi (ICCVS) na Uniwersytecie Gdańskim prowadzi zaawansowane badania nad nową terapią raka płuca, w której rolę leku będą pełnić limfocyty wyizolowane z krwi chorego. – To terapia szyta na miarę. Dla każdego z pacjentów wybieramy inny rodzaj komórek – mówi prof. dr hab. Natalia Marek-Trzonkowska. Jak wskazuje, projekt SWIFT jest już coraz bliżej rozpoczęcia fazy badań klinicznych. Jego realizację umożliwiły środki unijne w ramach działania Międzynarodowe Agendy Badawcze (MAB) z programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG) przyznane przez Fundację na rzecz Nauki Polskiej.
Edukacja
RPD chce walczyć z przypadkami przemocy wobec dzieci neuroróżnorodnych. Powstanie specjalny zespół ekspertów
Rzecznik Praw Dziecka zapowiada walkę z mającymi miejsce w szkołach i innych placówkach przypadkami nieuzasadnionego przytrzymywania dzieci i młodzieży w spektrum autyzmu i z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Trwają prace nad powołaniem interdyscyplinarnego zespołu, który zajmie się m.in. zaostrzeniem kar za tego typu nieuzasadnione przypadki. O takich sytuacjach młodzi ludzie sami informują Biuro RPD. Jego przedstawiciele apelują nie tylko o zmianę przepisów, ale też edukację dyrektorów szkół.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.