Newsy

W ZUS powstanie stanowisko doradcy ds. ulg i umorzeń. W wielu wnioskach o rozłożenie zaległości na raty są błędy

2015-11-09  |  06:55

Tylko przez pierwsze osiem miesięcy tego roku do ZUS wpłynęło prawie 34 tys. wniosków przedsiębiorców o rozłożenie na raty zaległości. W ponad połowie przypadków zgoda została udzielona, tylko 2 proc. wniosków odrzucono. Resztę pozostawiono bez rozpoznania, z czego połowę z winy płatników składek. Dlatego w ZUS powstaje stanowisko doradcy do spraw ulg i umorzeń. Dzięki niemu ma się zwiększyć liczba udzielanych ulg, ma się także skrócić czas rozpatrywania wniosków. 

Z ulg mogą skorzystać przede wszystkim płatnicy składek, ale również osoby, które są zobowiązane do zwrotu świadczeń z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, a także likwidowanego Funduszu Alimentacyjnego – mówi agencji Newseria Biznes Marcin Górecki z Departamentu Realizacji Dochodów w ZUS. – W okresie od stycznia do sierpnia 2015 roku do zakładu wpłynęło 34 tys. wniosków o rozłożenie należności na raty. W 58 proc. tych wniosków zgodziliśmy się na zawarcie układu ratalnego, w 2 proc. zgoda nie została udzielona, natomiast 40 proc. wniosków zostało pozostawionych bez rozpoznania.

Z ponad 14 tys. wniosków, które ZUS pozostawił bez rozpoznania, w 19 proc. przyczyną było nieuregulowanie zaległości z tytułu składek, które nie podlegają uldze – to składki finansowane przez ubezpieczonych, którzy nie są płatnikami składek. Od 1 grudnia 2015 r. nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych pozwoli również na rozłożenie tych składek na raty. Obecnie uldze podlegają wyłącznie składki finansowane ze środków płatnika składek, czyli połowa składki emerytalnej, część składki rentowej oraz składka wypadkowa.

Druga grupa wniosków pozostawiana jest bez rozpoznania z takich przyczyn, jak np. niezłożenie dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia wniosku. Stanowi ona aż 56 proc., więc jest to dość duży odsetek, który chcielibyśmy jak najbardziej ograniczyć – tłumaczy Marcin Górecki. – Jest jeszcze trzecia grupa (25 proc.), to wnioski, które zostały przez płatników wycofane lub należności zostały uregulowane przed rozpatrzeniem wniosku.

Ze względu na dużą liczbę wniosków, których ZUS nie mógł rozpatrzyć m.in. ze względu na niedopełnienie formalności przez przedsiębiorców, w Zakładzie powstanie nowe stanowisko. Doradca do spraw ulg i umorzeń ma pomóc w zwiększeniu stopnia objęcia należności dobrowolnymi formami spłaty, zwiększeniu efektywności rozpatrywania spraw, a także w zapewnieniu bezstronności w podejmowaniu rozstrzygnięć. Skrócony zostanie także czas na podjęcie decyzji od momentu złożenia wniosku przez dłużnika do udzielenia ulgi.

Celem doradcy jest przede wszystkim rozpowszechnianie wiedzy o ulgach stosowanych w ZUS. Oczekujemy również, że dzięki niemu zwiększy się liczba udzielanych ulg – podkreśla Marcin Górecki. – Doradca ds. ulg i umorzeń rozpatruje wnioski o rozłożenie należności na raty, odroczenie terminu płatności lub umorzenie należności z tytułu składek, a także nienależnie pobranych świadczeń oraz należności likwidowanego Funduszu Alimentacyjnego.

W oddziałach ZUS, w których prowadzona jest weryfikacja założeń optymalizacji obsługi ulg i umorzeń (dwa oddziały w Łodzi, po jednym w Warszawie, Bydgoszczy i Poznaniu), takie stanowisko zostało już powołane. W pozostałych oddziałach doradcy ds. ulg i umorzeń oraz związane z tym zmiany organizacyjne będą wprowadzane w 2016 roku.

Ten oraz inne tematy ważne dla osób prowadzących działalność gospodarczą oraz zamierzających założyć własną firmę zostaną zaprezentowane podczas „Tygodnia Przedsiębiorcy”. W dniach 23–27 listopada we wszystkich placówkach ZUS czekać będą eksperci, którzy pod hasłem „ZUS dla Biznesu” odpowiadać będą na wszystkie pytania zainteresowanych.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.