Newsy

W ZUS powstanie stanowisko doradcy ds. ulg i umorzeń. W wielu wnioskach o rozłożenie zaległości na raty są błędy

2015-11-09  |  06:55

Tylko przez pierwsze osiem miesięcy tego roku do ZUS wpłynęło prawie 34 tys. wniosków przedsiębiorców o rozłożenie na raty zaległości. W ponad połowie przypadków zgoda została udzielona, tylko 2 proc. wniosków odrzucono. Resztę pozostawiono bez rozpoznania, z czego połowę z winy płatników składek. Dlatego w ZUS powstaje stanowisko doradcy do spraw ulg i umorzeń. Dzięki niemu ma się zwiększyć liczba udzielanych ulg, ma się także skrócić czas rozpatrywania wniosków. 

Z ulg mogą skorzystać przede wszystkim płatnicy składek, ale również osoby, które są zobowiązane do zwrotu świadczeń z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, a także likwidowanego Funduszu Alimentacyjnego – mówi agencji Newseria Biznes Marcin Górecki z Departamentu Realizacji Dochodów w ZUS. – W okresie od stycznia do sierpnia 2015 roku do zakładu wpłynęło 34 tys. wniosków o rozłożenie należności na raty. W 58 proc. tych wniosków zgodziliśmy się na zawarcie układu ratalnego, w 2 proc. zgoda nie została udzielona, natomiast 40 proc. wniosków zostało pozostawionych bez rozpoznania.

Z ponad 14 tys. wniosków, które ZUS pozostawił bez rozpoznania, w 19 proc. przyczyną było nieuregulowanie zaległości z tytułu składek, które nie podlegają uldze – to składki finansowane przez ubezpieczonych, którzy nie są płatnikami składek. Od 1 grudnia 2015 r. nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych pozwoli również na rozłożenie tych składek na raty. Obecnie uldze podlegają wyłącznie składki finansowane ze środków płatnika składek, czyli połowa składki emerytalnej, część składki rentowej oraz składka wypadkowa.

Druga grupa wniosków pozostawiana jest bez rozpoznania z takich przyczyn, jak np. niezłożenie dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia wniosku. Stanowi ona aż 56 proc., więc jest to dość duży odsetek, który chcielibyśmy jak najbardziej ograniczyć – tłumaczy Marcin Górecki. – Jest jeszcze trzecia grupa (25 proc.), to wnioski, które zostały przez płatników wycofane lub należności zostały uregulowane przed rozpatrzeniem wniosku.

Ze względu na dużą liczbę wniosków, których ZUS nie mógł rozpatrzyć m.in. ze względu na niedopełnienie formalności przez przedsiębiorców, w Zakładzie powstanie nowe stanowisko. Doradca do spraw ulg i umorzeń ma pomóc w zwiększeniu stopnia objęcia należności dobrowolnymi formami spłaty, zwiększeniu efektywności rozpatrywania spraw, a także w zapewnieniu bezstronności w podejmowaniu rozstrzygnięć. Skrócony zostanie także czas na podjęcie decyzji od momentu złożenia wniosku przez dłużnika do udzielenia ulgi.

Celem doradcy jest przede wszystkim rozpowszechnianie wiedzy o ulgach stosowanych w ZUS. Oczekujemy również, że dzięki niemu zwiększy się liczba udzielanych ulg – podkreśla Marcin Górecki. – Doradca ds. ulg i umorzeń rozpatruje wnioski o rozłożenie należności na raty, odroczenie terminu płatności lub umorzenie należności z tytułu składek, a także nienależnie pobranych świadczeń oraz należności likwidowanego Funduszu Alimentacyjnego.

W oddziałach ZUS, w których prowadzona jest weryfikacja założeń optymalizacji obsługi ulg i umorzeń (dwa oddziały w Łodzi, po jednym w Warszawie, Bydgoszczy i Poznaniu), takie stanowisko zostało już powołane. W pozostałych oddziałach doradcy ds. ulg i umorzeń oraz związane z tym zmiany organizacyjne będą wprowadzane w 2016 roku.

Ten oraz inne tematy ważne dla osób prowadzących działalność gospodarczą oraz zamierzających założyć własną firmę zostaną zaprezentowane podczas „Tygodnia Przedsiębiorcy”. W dniach 23–27 listopada we wszystkich placówkach ZUS czekać będą eksperci, którzy pod hasłem „ZUS dla Biznesu” odpowiadać będą na wszystkie pytania zainteresowanych.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

IT i technologie

Przemysł

Koszty instalacji robotów wciąż zbyt wysokie dla firm. Są one jednak świadome konieczności takich inwestycji

Koszty pracy ludzkiej są nadal niskie, a korzyść z instalacji robota na linii produkcyjnej nie jest jeszcze tak duża. To – według raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego – jedna z głównych barier w procesie robotyzacji w Polsce. Jednak dynamicznie rosnące średnie i minimalne wynagrodzenie, a także pogłębiający się niedobór pracowników mogą powoli tę tendencję zmieniać na korzyść robotów. Poza kwestią kosztową wadami, które widzą przedstawiciele firm przemysłowych, są m.in. zależność od stabilnych dostaw energii i technologii zagranicznych dostawców. Problemem nie są jednak kwestie obaw co do wpływu robotów na rynek pracy.

Zdrowie

Załogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego ćwiczą techniki zabiegowe ratujące życie pacjentów. W centrum szkoleniowym odwzorowywane są najcięższe przypadki

Załogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, które tylko w ubiegłym roku były wzywane do prawie 12 tys. wypadków i pilnych, trudnych przypadków, muszą się ciągle szkolić, żeby być w stanie jak najlepiej pomagać pacjentom m.in. po ciężkich urazach, poparzeniach czy nagłym zatrzymaniu akcji serca. – Szkolenia to podstawa naszego funkcjonowania – podkreśla prof. dr hab. n. med. Robert Gałązkowski, koordynator Mobilnej grupy zabezpieczenia medycznego i wieloletni dyrektor LPR. Lekarze, ratownicy medyczni i pielęgniarze rozpoczęli szkolenia w warszawskim Centrum Edukacji Medycznej – specjalistycznym ośrodku Grupy LUX MED, gdzie mogą ćwiczyć najtrudniejsze techniki zabiegowe, ratujące życie pacjentów, w warunkach jak najbardziej odwzorowujących realia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.