Newsy

Wirtualne karty płatnicze stopniowo zastępują plastikowe. Pojawia się coraz więcej możliwości ich wykorzystania

2020-11-19  |  06:20
Sodexo Benefits and Rewards Services
Mówi:Arkadiusz Rochala, dyrektor generalny, Sodexo Benefits and Rewards Services w Polsce
Małgorzata Kroh, dyrektor ds. marketingu i rozwoju, Sodexo Benefits and Rewards Services w Polsce
  • MP4
  • Na polskim rynku funkcjonuje ponad 2 mln kart wirtualnych i na razie mają one blisko 5-proc. udział w rynku kart płatniczych. Dane NBP z II kwartału pokazują, że w dobie pandemii ich liczba zwiększyła się o 118 tys., czyli o 6,2 proc. Wpływają na to m.in. rosnąca popularność e-commerce oraz rekomendacja, by płatności realizować bezgotówkowo i bezdotykowo. – To kwestia kilku lat, by wirtualne rozwiązania zastąpiły plastikowe – podkreśla Arkadiusz Rochala z Sodexo. Firma właśnie wprowadziła wirtualne karty przedpłacone jako benefit dla pracowników oraz nagroda w programach wsparcia sprzedaży.

    – Karty wirtualne stają się coraz popularniejsze. Wpływa na to otoczenie zewnętrzne i pandemia, która w jeszcze większym stopniu wzmacnia powszechną digitalizację. Widzimy wzrost e-commerce’u i zmianę przyzwyczajeń zakupowych. Nie bez znaczenia jest też to, jak w tej chwili funkcjonujemy jako pracownicy. Większość z nas pracuje z domu, więc tego typu wirtualne rozwiązania – bez plastiku i bez logistyki – świetnie wpisują się w obecne czasy – mówi agencji Newseria Biznes Arkadiusz Rochala, dyrektor generalny Sodexo Benefits and Rewards Services w Polsce.

    Służące do płatności internetowych i mobilnych karty wirtualne funkcjonują na polskim rynku od 2004 roku – wynika z informacji Narodowego Banku Polskiego. Jednak dopiero w ostatnim czasie zyskują na popularności. Na koniec II kwartału było ich nieco ponad 2 mln, co daje 4,7 proc. udziału w ogólnej liczbie kart. Na koniec pierwszego kwartału było to odpowiednio 1,9 mln (wzrost o 6,2 proc.) oraz 4,4 proc. udziału.

    – W moim przekonaniu jest to kwestia tylko kilku lat, zanim wirtualne rozwiązanie zastąpi to tradycyjne, plastikowe – przekonuje ekspert.

    Jak podkreśla, większemu wykorzystaniu wirtualnych kart mocno sprzyja zarówno wzrost rynku e-commerce, do czego przyczynia się też pandemia COVID-19, jak również ogólny trend, jakim jest rosnąca popularność płatności bezgotówkowych i bezstykowych. Jak wynika z danych NBP, w II kwartale br. udział płatności zbliżeniowych w całkowitych obrotach kartami wyniósł 93 proc. To oznacza, że w Polsce 9 na 10 transakcji kartami jest realizowanych zbliżeniowo. Na ich popularność wpływa dodatkowo rekomendowanie przez Światową Organizację Zdrowia płatności bezdotykowych w sklepach stacjonarnych.

    – Pod kątem infrastruktury polski rynek też jest doskonale przygotowany do obsługi takich transakcji. Mamy ponad milion terminali i każdy z nich akceptuje płatności zbliżeniowe, w tym karty wirtualne. Praktycznie wszystkie transakcje kartami są już w tej chwili dokonywane zbliżeniowo, co plasuje nas na pierwszym miejscu w Europie, a portfele mobilne oparte na Google Pay i Apple Pay też stają się coraz popularniejsze – ocenia Arkadiusz Rochala.

    Wirtualne karty przedpłacone, podobnie jak ich plastikowe odpowiedniki, mają numer, datę ważności oraz kod CVC.  Można je dodać do portfeli mobilnych Google Pay i Apple Pay, które obecnie ma już ponad 3,3 mln Polaków. Są akceptowane przy płatnościach w sklepach stacjonarnych i internecie, pozwalają też wypłacić gotówkę z bankomatu.

    Sodexo, jako pierwsza instytucja niefinansowa, wprowadziło właśnie na polski rynek wirtualne karty przedpłacone, które będą służyć jako benefity przyznawane pracownikom przez firmę w ramach podarunku albo dodatkowego świadczenia oraz jako nagrody dla konsumentów, klientów lub partnerów w programach wsparcia sprzedaży.

    – Wprowadziliśmy dwa rodzaje wirtualnych kart. Pierwszy z nich to wirtualne karty podarunkowe, służące jako benefit do nagradzania, motywowania i angażowania pracowników. Drugi to wirtualne karty premiowe, które mogą być wykorzystywane w programach lojalnościowych i wsparcia sprzedaży oraz do motywowania sił sprzedaży. Obie mają dokładnie te same cechy i dają te same możliwości, co wcześniej wprowadzane przez nas karty plastikowe – mówi Małgorzata Kroh, dyrektor ds. marketingu i rozwoju Sodexo Benefits and Rewards Services w Polsce.

    Benefity w Polsce otrzymuje ok. 9,5 mln pracowników, a łączna wartość świadczeń przyznanych w ubiegłym roku przekroczyła 14 mld zł. Kategoria kart przedpłaconych jest od lat w czołówce najpopularniejszych świadczeń. Pozwala bowiem pracownikowi samodzielnie zdecydować, na co chce przeznaczyć środki. Jest też benefitem prostym w obsłudze, możliwym do zrealizowania w dowolnym miejscu i czasie. Dlatego też w tym roku wirtualna karta przedpłacona może sprawdzić się np. jako świąteczny prezent dla pracowników.

    – To bardzo uniwersalne narzędzie przekazywania nagród i benefitów, dające swobodę wyboru osobie obdarowanej. To też rozwiązanie bezpieczne, co w dzisiejszych czasach wydaje się być cechą numer jeden, gdyż właściwie do zera ogranicza potrzebę fizycznego kontaktu związanego z przekazaniem, odebraniem czy korzystaniem z tej karty – mówi Małgorzata Kroh.

    Wirtualna karta Sodexo trafia bezpośrednio na adres e-mail osoby obdarowanej w postaci kodu dostępowego. Kartę można aktywować na stronie internetowej, gdzie można także sprawdzić jej saldo albo historię transakcji. Dostęp do danych karty ma tylko osoba obdarowana i nie można jej ukraść, jak tradycyjnej karty płatniczej.

    – Jest to też rozwiązanie ekologiczne, dlatego że produkcji i dystrybucji tych kart do pracowników, klientów czy partnerów nie towarzyszy plastik ani zużycie papieru. Prawie do zera ograniczony jest związany z tym ślad węglowy – mówi ekspertka z Sodexo. – Ważną cechą takich kart jest też oczywiście oszczędność finansowa, ponieważ jest to rozwiązanie cyfrowe, więc nie pociąga za sobą żadnych dodatkowych kosztów związanych z ich dystrybucją i logistyką. Zwolnienia podatkowe i finansowanie z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych powodują, że jest to rozwiązanie jeszcze bardziej efektywne kosztowo.

    Z perspektywy pracodawcy wirtualny podarunek jest atrakcyjnym narzędziem budowania employer brandingu. Jednak firma równie dobrze może wykorzystać go w programach lojalnościowych i innych akcjach wsparcia sprzedaży, jak np. konkursy, loterie czy promocje „buy & get”. Sprzyja temu możliwość szybkiego i łatwego przekazania takiej karty nawet bardzo licznej grupie konsumentów, klientów czy partnerów, bez pakowania ani fizycznej wysyłki i związanych z tym wydatków. Co więcej, podobnie jak pozostałe karty i kupony Sodexo wirtualne karty przedpłacone podlegają zwolnieniu z podatku VAT.

    – Wirtualna karta podarunkowa jest rozwiązaniem dla nowoczesnych firm, które szukają efektywnych narzędzi do przekazywania benefitów pracowniczych. Natomiast wirtualna karta premiowa jest efektywnym narzędziem dla każdego, kto planuje bądź prowadzi programy wsparcia sprzedaży, szuka rozwiązań do lojalizowania i nagradzania sił sprzedaży albo do wykorzystania w konkursach konsumenckich – podsumowuje Małgorzata Kroh.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.