Newsy

Firmy coraz częściej ubezpieczają należności, zarówno krajowe, jak i zagraniczne. Roczne składki sięgają 500 mln zł

2015-03-13  |  06:20
Mówi:Michał Winiarski
Funkcja:dyrektor oddziału w Polsce
Firma:Kupeg Credit Insurance
  • MP4
  • 80 proc. ubezpieczeń należności w Polsce dotyczy transakcji krajowych. Rośnie jednak udział eksportu, również poza Unię Europejską. Jak wynika z danych Kupeg, nowego gracza w Polsce, rynek należności to rocznie ok. 500 mln zł składki podzielonej między pięć największych firm.

    Większość klientów ubezpiecza swoje należności krajowe. Mniej więcej 80 proc. to ubezpieczenia sprzedaży krajowej, gdzie jest polski sprzedawca i polski odbiorca. Natomiast 20 proc. to ubezpieczenia sprzedaż zagranicznej, eksport głównie do krajów Unii Europejskiej, ale zdarzają się też kraje egzotyczne, afrykańskie, amerykańskie czy azjatyckie – mówi agencji informacyjnej Newseria Michał Winiarski, dyrektor oddziału Kupeg Credit Insurance w Polsce.

    Ubezpieczenia eksportowe dotyczą głównie rynków niemieckiego, czeskiego, brytyjskiego, litewskiego i łotewskiego. Rośnie jednak także popularność dalszych kierunków. Problemy z eksportem na Ukrainę i do Rosji powodują, że firmy intensywnie poszukują odbiorców na nowych rynkach zbytu. Zaczynając dopiero współpracę na nowym rynku, częściej decydują się na ubezpieczenie należności. Ekspansję zagraniczną polskich firm wspierają też resort gospodarki i resort spraw zagranicznych.

    Kupeg wywodzi się z ubezpieczeń eksportowych, w tym jesteśmy mocni. Podobnie jak nasza spółka matka, czyli belgijska Grupa Credendo, mamy bardzo dużą wiedzę na temat rynków egzotycznych. Belgia to kraj, który oparł swoją gospodarkę na eksporcie – tam niemal 90 proc. ubezpieczeń to właśnie ubezpieczenia eksportowe – mówi Winiarski.

    Dlatego Kupeg liczy na wzrost zainteresowania polskich firm produktami dla eksporterów.

    Rynek należności w Polsce to około 500 mln zł składki podzielonych między pięciu graczy – szacuje Michał Winiarski. – My jesteśmy szóstym graczem. Myślę, że pierwszych dwóch na końcu peletonu przeskoczymy bardzo szybko, potem zacznie się walka o miejsce trzecie.

    Należący do belgijskiej grupy Credendo Kupeg działa w Czechach i na Słowacji, a niedawno zaczął działalność także w Polsce. Spółka liczy jednak na to, że na rynku ubezpieczeń kredytu kupieckiego w ciągu najbliższych 3-5 lat zajmie co najmniej drugą pozycję.

    Chcemy zaistnieć na tym rynku bardzo mocno – mówi Winiarski. – Oczywiście podchodzimy do tego realistycznie, numer jeden na rynku jest bardzo mocny, z dużą przewagą nad numerem dwa. Natomiast ta druga pozycja jest do osiągnięcia. Zatrudniliśmy ludzi, którzy się na tym znają, są ekspertami, już zaczyna to przynosić efekty.

    Podmioty działające w branży to m.in. Euler Hermes, Coface i Atradius. Inny gracz, KUKE, w ubiegłym roku odnotował 13-proc. wzrost ubezpieczonych obrotów (do 27,1 mld zł) zarówno w na runku krajowym (tu wzrost wyniósł 19 proc.), jak i eksportowym.

    W ostatnim czasie Kupeg obserwuje zwiększone zainteresowanie ubezpieczeniami należności ze strony firm z branży paliwowej. Sprzyja temu niepewność panująca na rynku.

    Ten sektor jest najbardziej aktywny. Firmy handlujące paliwami chcą być zabezpieczone z racji tego, co się teraz dzieje na rynkach, więc tu jest największy ruch w interesie – ocenia dyrektor oddziału Kupeg Credit Insurance w Polsce. – Od kilku lat także handel AGD, RTV jest tą branżą, gdzie się dużo dzieje, gdzie wszyscy chcą być zabezpieczeni i mieć pewność co do tego, że dostaną swoje pieniądze od odbiorców. W innych branżach jest dużo spokojniej.

    Kupeg deklaruje, że ma jeden rodzaj polisy stosowany na wielu rynkach, ale każdorazowo dopasowywany jest on do potrzeb danej firmy.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    NEWSERIA Partnerem Medialnym Forum Ekonomicznego

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Bez dobrowolnego wydłużenia aktywności zawodowej Polakom trudno będzie liczyć na wyższe emerytury. Obecni 30-latkowie dostaną jedną czwartą ostatniej pensji

    Ustawowego podniesienia wieku emerytalnego w Polsce nie będzie – zapowiadają politycy rządzącej koalicji. To według ekspertów oznacza jednak, że trzeba inaczej zachęcać kobiety po 60. i mężczyzn po 65. roku życia do pozostawania na rynku pracy. – Wydłużenie aktywności zawodowej jest pewnym sposobem na podniesienie emerytur, ale tego się nie da zrobić siłowo, raczej trzeba szukać rozwiązań, żeby ludzie chcieli dalej pracować – podkreśla Agnieszka Łukawska, ekspertka w Instytucie Emerytalnym. Już dziś pracujący seniorzy mogą liczyć na szereg zachęt, m.in. zwolnienie z podatku, ale ekspertka zwraca uwagę dodatkowo na potrzebne zaplecze szkoleniowe, a także odpowiednią opiekę zdrowotną.

    Transport

    Branża logistyki coraz bardziej zautomatyzowana. Rozładunkiem towaru zajmują się autonomiczne wózki, a inwentaryzacją roboty stukrotnie szybsze niż człowiek

    Do 2028 roku globalny rynek automatyzacji w logistyce wzrośnie o ponad 50 proc. – przewidują analitycy Markets and Markets. Wpłyną na to czynniki związane ze wzrostem kosztów pracowniczych, dążenie klientów do osiągania optymalnego zarządzania ich towarem, a także czynniki pozarynkowe, takie jak cele środowiskowe. Już dziś za rozładunek towaru odpowiadają coraz częściej inteligentne, autonomiczne wózki, a inwentaryzację można powierzyć robotom stukrotnie szybszym niż człowiek.

    DlaWas.info

    Firma

    Tylko 2 proc. właścicieli zwierząt płaci za opiekę nad zwierzętami podczas ich nieobecności. Spodziewany szybki wzrost zapotrzebowania na takie usługi

    Według badań CBOS średnio co drugi Polak mieszka pod wspólnym dachem z jakimś zwierzęciem domowym – najczęściej psem lub kotem. Rynek produktów i usług dla domowych pupili sukcesywnie się powiększa. Według rynkowych prognoz za kilka lat globalnie może być już wart blisko pół biliona dolarów. Szczególnie szybko ma się rozwijać segment opieki nad zwierzętami, który coraz częściej będzie wykorzystywać nowe technologie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.