Newsy

E. Bieńkowska (MRR): pieniądze z nowej unijnej perspektywy będą wspierać głównie innowacyjność polskich firm i ich współpracę z uczelniami

2013-07-24  |  06:50

W nowej unijnej perspektywie finansowej Polska postawi na rozwój innowacyjności firm. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego w programie Inteligentny Rozwój i w programach regionalnych planuje działania zmierzające do budowania w firmach większego potencjału badawczo-rozwojowego i zachęcania ich do współpracy z naukowcami. Dziś innowacyjność polskich przedsiębiorstw blokuje to, że większość z nich nie posiada w swoich strukturach komórek badawczo-rozwojowych.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego konsultuje projekt Umowy Partnerstwa 2014-2020. Dokument określa strategię wykorzystania unijnych funduszy, którymi Polska będzie dysponować w ciągu najbliższych siedmiu lat. Na realizację polityki spójności w latach 2014-2020 Polska otrzyma z Unii 72,9 mld euro. Największa pula środków ma zostać przeznaczona na zrównoważony transport (21 mld euro) oraz na innowacje (9,7 mld euro). W tym drugim przypadku chodzi głównie o rozwój innowacyjności w polskich firmach oraz na finansowanie badań naukowych na uczelniach.

 – Mamy cały pakiet bardzo szczegółowo rozpisanych działań, idących w kierunku budowania większego potencjału badawczo-rozwojowego w firmach i większej współpracy z uczelniami zarówno w programie Inteligentny Rozwój i w programach regionalnych, bo to są dwa adresy dla firm – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Elżbieta Bieńkowska, minister rozwoju regionalnego.

Podkreśla, że w rozwoju innowacyjności polskich przedsiębiorstw przeszkadza przede wszystkim fakt, że nie posiadają one w swoich strukturach wyspecjalizowanych komórek badawczo-rozwojowych.

 – To jest ich pięta achillesowa – podkreśla minister. – Poza tym polskie uczelnie nie wymyślają produktów na rynek i to chcemy zmienić – deklaruje.

Wsparcie firm i uczelni ma się odbywać za pośrednictwem różnych działań rozpisanych w ramach poszczególnych programów.

Mamy w Programie Operacyjnym Inteligentny Rozwój właściwie dwa pakiety: jeden skierowany do wyższych uczelni, drugi do firm, by we współpracy tworzyły produkty wysoko przetworzone, które Europa i świat będą chcieli kupować, a żeby nie kupowały ich z zewnątrz podkreśla Elżbieta Bieńkowska.

W ramach programu projekty mają być realizowane „od pomysłu do przemysłu”, co oznacza wsparcie całego cyklu tworzenia innowacji.

 – Czyli finansowanie badań naukowych, potem wdrożenie prototypu oraz wprowadzanie na rynek gotowego produktu – wyjaśnia minister.

Projekt Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwók w przyszłym miesiącu ma trafić do konsultacji społecznych.

Jak podkreśla Bieńkowska, resort chce, by wdrażanie środków z polityki spójności rozpoczęło się jak najszybciej. Jej zdaniem czwarty kwartał 2014 r. byłby do tego właściwym momentem. Pieniądze mają być przyznawane w ramach  sześciu programów krajowych i szesnastu regionalnych. Na innowacje resort rozwoju regionalnego przeznaczył 9,7 mld euro, w tym 7,6 mld na program Inteligentny Rozwój. Zastąpi on realizowaną obecnie Innowacyjną Gospodarkę.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Zdrowie

Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

Konsument

Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.