Newsy

Kolejny krok do uwolnienia rynku gazu – wkrótce ruszy Giełdowa Platforma Informacyjna

2013-03-12  |  06:20
Mówi:Ireneusz Łazor
Funkcja:Prezes
Firma:Towarowa Giełda Energii
  • MP4
  • Obligo giełdowe nałożone na sprzedających albo również na kupujących surowiec na giełdzie, lub częściowe uwolnienie sprzedawcy. Prezes Towarowej Giełdy Energii przedstawia propozycje mające w pełni zliberalizować rynek gazu. By ułatwić handel tym surowcem i stworzyć transparentny rynek, w ciągu najbliższych miesięcy uruchomi Giełdową Platformę Informacyjną.

    Ireneusz Łazor, prezes Towarowej Giełdy Energii, pracuje nad tym, by pojawiły się kolejne zlecenia kupna na giełdzie gazu, która została uruchomiona pod koniec ubiegłego roku.

     – Giełdowa Platforma Informacyjna daje pewien obraz otoczenia rynku, czyli wszystkich tych ukierunkowań, które mają wpływ na kształtowanie cen energii elektrycznej czy gazu. Obecnie jest dopracowywana, zaczniemy uruchamiać poszczególne moduły w drugim kwartale tego roku – zapowiada w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria prezes TGE.

    Dzięki Giełdowej Platformie Iinformacyjnej ma zostać wzmocniona transparentność rynku, ponieważ za jej pomocą będą publikowane m.in. dane operatora systemu przesyłowego oraz od wytwórców energii. Teraz te dane również są dostępne, jednak każdy wytwórca publikuje je oddzielnie, a to utrudnia śledzenie zmian zachodzących na rynku i np. porównywanie stawek.

    Istotnym elementem liberalizacji rynku gazu jest monopolista na tym obszarze – Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. Spółka zadeklarowała, że będzie oferować w obrocie giełdowym około 100 mln metrów sześciennych kwartalnie.

     – Mamy porozumienie z PGNiG, ono jest zrealizowane. Zostały spełnione kolejne elementy w doprowadzaniu do liberalizacji rynku gazu. Niedawno prezes URE zwolnił przedsiębiorstwa energetyczne z konieczności występowania o zatwierdzenie taryf, jeśli posiadają koncesję na obrót. To wszystko prowadzi do zniesienia taryfowania całego rynku – informuje Ireneusz Łazor.

    To jest, zdaniem prezesa, fundamentalny warunek liberalizacji rynku gazu.

     – Trzeba doprowadzić do tego, aby na wolnym rynku nie funkcjonowała taryfa, bo trochę zgrzyta między tym, że z jednej strony mamy taryfę, a z drugiej strony konkurencje podaży i popytu – uważa.

    Kolejnym krokiem będzie wprowadzenie tzw. obliga giełdowego, czyli obowiązku sprzedawania określonej ilości surowca na parkiecie. Prace nad tymi regulacji trwają w parlamencie, gdzie posłowie pracują nad rządowym projektem nowelizacji Prawa energetycznego. Zakłada on, że sprzedawcy gazu będą musieli kierować na giełdę 70 proc. oferowanego surowca.

     – Należy odpowiedzieć na pytanie, czy obligo ma być nałożone tylko na sprzedających czy również na kupujących – mówi Ireneusz Łazor. – Alternatywą jest częściowe uwolnienie sprzedawcy, czyli odstąpienie od obowiązku „take or pay” [bierz lub płać], które jest przekładane na spółki handlowe, na przemysł. Ta zasada obowiązuje w polskim prawie. Chodzi o to tylko, żeby była stosowana. Aby jakiś podmiot nie mógł blokować mocy wejścia i wyjścia na poszczególnych interkonektorach.

    Dzięki temu firmy miałyby możliwość dalszej odsprzedaży surowca kupowanego od PGNiG.

    Kolejne działania, które miałyby zwiększyć ruch na giełdzie gazu to rozbudowa infrastruktury, stworzenie rewersu fizycznego, zwiększenie rewersu wirtualnego, budowa interkonektorów. Stworzenie konkurencyjnego rynku gazu jest unijnym wymogiem. Ma zapewnić dostęp do niego nowych graczy, a w konsekwencji stałych dostaw surowca dla konsumentów oraz obniżenie cen.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.