Newsy

Nowe trzynastomiesięczne obligacje skarbowe dostępne od jutra w internecie

2013-10-31  |  06:30
Mówi:Piotr Marczak
Funkcja:Dyrektor Departamentu Długu Publicznego
Firma:Ministerstwo Finansów
  • MP4
  • Ministerstwo Finansów planuje w listopadzie emisję 13-miesięcznych obligacji skarbowych. Oprocentowanie będzie wynosić 3,04 proc. w skali roku. Tzw. "trzynastki" będzie można nabyć przez internet od 1 listopada, a fizycznie od 4 listopada.

    "Trzynastki" mają krótszy okres wykupu, niż wszystkie obecnie sprzedawane klientom indywidualnym obligacje skarbowe. Ich oprocentowanie będzie progresywne od 1 proc. w początkowych pięciu miesiącach, przez 3 proc. w kolejnych siedmiu miesiącach, po 13 proc. w ostatnim miesiącu. Jednak jeśli klient zdecyduje się sprzedać papier wartościowy wcześniej, nie utraci odsetek, które zgromadził do tej pory.

     – Te obligacje mają trzy cechy, których nasi klienci oczekują od obligacji skarbowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Piotr Marczak, dyrektor Departamentu Długu Publicznego w Ministerstwie Finansów. – Po pierwsze krótki, 13-miesięczny okres wykupu, a po drugie oprocentowanie wyższe, niż te oferowane przez duże i średnie banki. Trzeci atut to dostęp do własnych środków przed terminem wykupu bez utraty odsetek – dodaje Marczak.

    Tegoroczne potrzeby pożyczkowe Polski wyniosły ponad 166 mld złotych i zostały już niemal w całości sfinansowane. Z kolei potrzeby na przyszły rok są mniejsze i wynoszą nieco ponad 130 mld złotych.

     – Ponadto koszty obsługi długu w roku przyszłym są istotnie niższe niż planowane wykonanie tego roku – mówi Marczak. – Wynika to  w części ze spadku stóp procentowych, a także z wydłużenia średniej zapadalności długów i w dużym stopniu z planowanych efektów wprowadzenia zmian w systemie emerytalnym – dodaje.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Prawo

    Duże możliwości korzystania z funduszy europejskich przez polskie firmy. Szczególnie w obszarze obronności

    W ramach polityki spójności i Krajowego Planu Odbudowy Polska ma do dyspozycji 190 mld zł na wsparcie polskich firm. Środków dla przedsiębiorców nie zabraknie również w nowej perspektywie finansowej po 2027 roku. Dedykowane im programy KPO obejmują nie tylko wsparcie finansowe, ale również inwestycje i reformy deregulujące polską gospodarkę. Ich celem jest zwiększenie jej konkurencyjności, jak również bezpieczeństwa w kontekście położenia geopolitycznego Polski. Na szczególnie szeroką ofertę programów mogą liczyć sektory obronności i transportowy.

    Farmacja

    Zniesienie zakazu reklamy aptek może zwiększyć świadomość pacjentów o usługach farmaceutycznych. Taki może być skutek wyroku TSUE

    W czerwcu Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo UE. To oznacza, że Polska będzie musiała dostosować regulacje. Dla pacjentów wyrok oznacza szerszy dostęp do informacji o usługach farmaceutycznych, a dla właścicieli aptek – możliwość legalnej komunikacji z rynkiem. Naczelna Rada Aptekarska obawia się chaosu prawnego i wezwała resort zdrowia do uregulowania sytuacji prawnej.

    Prawo

    Przemysł chemiczny czeka na szczegóły unijnego wsparcia dla sektora. Najważniejsza jest obniżka cen energii

    Komisja Europejska przedstawiła plan działania dla modernizacji i wzmocnienia konkurencyjności unijnego przemysłu chemicznego. Plan ma być rozwiązaniem najważniejszych wyzwań stojących przed sektorem chemicznym w Europie, w tym m.in. wysokich cen energii i nieuczciwej konkurencji na rynkach zagranicznych. KE chce również promować inwestycje w innowacje, ESG, a także uprościć unijne przepisy dotyczące chemikaliów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.