Newsy

Nowe trzynastomiesięczne obligacje skarbowe dostępne od jutra w internecie

2013-10-31  |  06:30
Mówi:Piotr Marczak
Funkcja:Dyrektor Departamentu Długu Publicznego
Firma:Ministerstwo Finansów
  • MP4
  • Ministerstwo Finansów planuje w listopadzie emisję 13-miesięcznych obligacji skarbowych. Oprocentowanie będzie wynosić 3,04 proc. w skali roku. Tzw. "trzynastki" będzie można nabyć przez internet od 1 listopada, a fizycznie od 4 listopada.

    "Trzynastki" mają krótszy okres wykupu, niż wszystkie obecnie sprzedawane klientom indywidualnym obligacje skarbowe. Ich oprocentowanie będzie progresywne od 1 proc. w początkowych pięciu miesiącach, przez 3 proc. w kolejnych siedmiu miesiącach, po 13 proc. w ostatnim miesiącu. Jednak jeśli klient zdecyduje się sprzedać papier wartościowy wcześniej, nie utraci odsetek, które zgromadził do tej pory.

     – Te obligacje mają trzy cechy, których nasi klienci oczekują od obligacji skarbowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Piotr Marczak, dyrektor Departamentu Długu Publicznego w Ministerstwie Finansów. – Po pierwsze krótki, 13-miesięczny okres wykupu, a po drugie oprocentowanie wyższe, niż te oferowane przez duże i średnie banki. Trzeci atut to dostęp do własnych środków przed terminem wykupu bez utraty odsetek – dodaje Marczak.

    Tegoroczne potrzeby pożyczkowe Polski wyniosły ponad 166 mld złotych i zostały już niemal w całości sfinansowane. Z kolei potrzeby na przyszły rok są mniejsze i wynoszą nieco ponad 130 mld złotych.

     – Ponadto koszty obsługi długu w roku przyszłym są istotnie niższe niż planowane wykonanie tego roku – mówi Marczak. – Wynika to  w części ze spadku stóp procentowych, a także z wydłużenia średniej zapadalności długów i w dużym stopniu z planowanych efektów wprowadzenia zmian w systemie emerytalnym – dodaje.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Ochrona środowiska

    Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie

    Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.

    Ochrona środowiska

    Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro

    Ponad 200 projektów dofinansowanych kwotą 92 mln euro – taki jest bilans wsparcia z programu „Rozwój przedsiębiorczości i innowacje” z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014–2021. Mikro-, małe i średnie firmy mogły za pośrednictwem PARP otrzymać granty na realizację innowacyjnych projektów związanych z ochroną środowiska, jakością wód oraz poprawiających jakość życia. – Firmy, które skorzystały z Funduszy Norweskich, odnotowały korzyści biznesowe, efekty środowiskowe, ale też pozabiznesowe, społeczne – ocenia Maja Wasilewska z PARP.

    IT i technologie

    Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu

    Kwestia wykorzystania dzieł pisarzy do trenowania algorytmów sztucznej inteligencji budzi coraz większe kontrowersje. Część autorów kategorycznie zabrania takiego używania swoich prac, inni godzą się na to w zamian za proponowane przez niektóre wydawnictwa honoraria. Literaci są jednak zgodni co do tego, że teksty pisane przez SI nigdy nie wejdą do kanonu literatury pięknej. Technologia nie stworzy bowiem nowej wartości artystycznej, lecz powieli już istniejące schematy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.