Newsy

Od września zatwierdzenie prospektu emisyjnego przez KNF potrwa 6-8 tygodni. Wymogiem jest poprawna dokumentacja emisyjna

2015-08-13  |  06:55
Mówi:Andrzej Jakubiak
Funkcja:przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego
  • MP4
  • Od września w życie wchodzą zmiany ułatwiające zatwierdzanie prospektów emisyjnych. Ustalenie harmonogramu postępowania prospektowego odbędzie się przy współpracy KNF-u z emitentem. W przypadku poprawnie przygotowanej dokumentacji okres zatwierdzenia ulegnie skróceniu, docelowo do 6-8 tygodni. Jednocześnie komisja upubliczni informacje o przebiegu procesu, co powinno wpłynąć na wzrost zaufania inwestorów.

    – Dla prospektów, które będą składane po 1 września, chcemy zaproponować kilka modyfikacji – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Andrzej Jakubiak, przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego.

    Jedna z najistotniejszych zmian dotyczy harmonogramu zatwierdzenia prospektu emisyjnego. Od 1 września ustalenie kalendarium odbywać się będzie we współpracy KNF-u z emitentem. W przypadku dobrze opracowanego dokumentu emisyjnego i braku zastrzeżeń ze strony Komisji zatwierdzenie prospektu odbywać się będzie w możliwie krótkim czasie.

    – Chcemy, żeby te postępowania miały charakter standardowy, ale by przebiegały bez zwłoki, żeby zajmowało nam to około 6-8 tygodni. Taki jest nasz cel – informuje przewodniczący KNF.

    Zaznacza jednak, że od emitentów z błędnie przygotowaną dokumentacją będzie wymagał sprawnego wprowadzania poprawek. W przypadku braku reakcji na uwagi ze strony KNF lub opóźnień w komunikacji z winy emitenta złożony prospekt nie zostanie zatwierdzony.

    – Jednocześnie będziemy podawali w każdym przypadku do publicznej informacji, ile przypadało czasu na prace urzędu, a ile na prace emitenta – dodaje.

    Upublicznienie tego typu wiadomości ma wpłynąć na wzrost zaufania inwestorów.

    – Kolejną rzeczą, którą też chcemy wprowadzić jako zasadę po 1 września, jest współpraca z emitentami w przypadku, kiedy mają tzw. złożoną historię finansową – tłumaczy Andrzej Jakubiak.

    Mowa tutaj o przedsiębiorstwach, w których przed lub w trakcie postępowania prospektowego dojdzie do przejęcia, fuzji czy transakcji sprzedaży. Tego typu operacje komplikują strukturę kapitałową emitenta. KNF stoi jednak na stanowisku, żeby w takich przypadkach odpowiednio wesprzeć emitenta i sprawić w ten sposób, żeby proces zatwierdzenia przebiegał jak najsprawniej.

    – Inwestor, który będzie chciał wejść na rynek regulowany, być na rynku podstawowym, będzie wiedział z większą dokładnością niż do tej pory, jak ten proces będzie przebiegał i ile czasu zajmie – wyjaśnia przedstawiciel KNF pytany o wpływ zmian na poprawę konkurencyjności polskiego rynku.

    Szef Komisji Nadzoru Finansowego zastrzega jednak, że budowa zaufania inwestorów możliwa jest tylko w przypadku wysokiej transparentności informacyjnej ze strony emitentów. Jakość złożonej dokumentacji jest w tym przypadku kluczowym czynnikiem.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prawo

    W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

    W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

    Problemy społeczne

    Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

    Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.