Newsy

Od września zatwierdzenie prospektu emisyjnego przez KNF potrwa 6-8 tygodni. Wymogiem jest poprawna dokumentacja emisyjna

2015-08-13  |  06:55
Mówi:Andrzej Jakubiak
Funkcja:przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego
  • MP4
  • Od września w życie wchodzą zmiany ułatwiające zatwierdzanie prospektów emisyjnych. Ustalenie harmonogramu postępowania prospektowego odbędzie się przy współpracy KNF-u z emitentem. W przypadku poprawnie przygotowanej dokumentacji okres zatwierdzenia ulegnie skróceniu, docelowo do 6-8 tygodni. Jednocześnie komisja upubliczni informacje o przebiegu procesu, co powinno wpłynąć na wzrost zaufania inwestorów.

    – Dla prospektów, które będą składane po 1 września, chcemy zaproponować kilka modyfikacji – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Andrzej Jakubiak, przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego.

    Jedna z najistotniejszych zmian dotyczy harmonogramu zatwierdzenia prospektu emisyjnego. Od 1 września ustalenie kalendarium odbywać się będzie we współpracy KNF-u z emitentem. W przypadku dobrze opracowanego dokumentu emisyjnego i braku zastrzeżeń ze strony Komisji zatwierdzenie prospektu odbywać się będzie w możliwie krótkim czasie.

    – Chcemy, żeby te postępowania miały charakter standardowy, ale by przebiegały bez zwłoki, żeby zajmowało nam to około 6-8 tygodni. Taki jest nasz cel – informuje przewodniczący KNF.

    Zaznacza jednak, że od emitentów z błędnie przygotowaną dokumentacją będzie wymagał sprawnego wprowadzania poprawek. W przypadku braku reakcji na uwagi ze strony KNF lub opóźnień w komunikacji z winy emitenta złożony prospekt nie zostanie zatwierdzony.

    – Jednocześnie będziemy podawali w każdym przypadku do publicznej informacji, ile przypadało czasu na prace urzędu, a ile na prace emitenta – dodaje.

    Upublicznienie tego typu wiadomości ma wpłynąć na wzrost zaufania inwestorów.

    – Kolejną rzeczą, którą też chcemy wprowadzić jako zasadę po 1 września, jest współpraca z emitentami w przypadku, kiedy mają tzw. złożoną historię finansową – tłumaczy Andrzej Jakubiak.

    Mowa tutaj o przedsiębiorstwach, w których przed lub w trakcie postępowania prospektowego dojdzie do przejęcia, fuzji czy transakcji sprzedaży. Tego typu operacje komplikują strukturę kapitałową emitenta. KNF stoi jednak na stanowisku, żeby w takich przypadkach odpowiednio wesprzeć emitenta i sprawić w ten sposób, żeby proces zatwierdzenia przebiegał jak najsprawniej.

    – Inwestor, który będzie chciał wejść na rynek regulowany, być na rynku podstawowym, będzie wiedział z większą dokładnością niż do tej pory, jak ten proces będzie przebiegał i ile czasu zajmie – wyjaśnia przedstawiciel KNF pytany o wpływ zmian na poprawę konkurencyjności polskiego rynku.

    Szef Komisji Nadzoru Finansowego zastrzega jednak, że budowa zaufania inwestorów możliwa jest tylko w przypadku wysokiej transparentności informacyjnej ze strony emitentów. Jakość złożonej dokumentacji jest w tym przypadku kluczowym czynnikiem.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Infrastruktura

    Senat zajmie się ustawą o jawności cen lokali na sprzedaż. W praktyce ustawa obejmie tylko 12 proc. rynku

    Ustawa o jawności cen miała na celu ułatwić klientowi szybkie sprawdzenie aktualnych cen mieszkań i lepsze zrozumienie oferty dewelopera. Przedstawiciele branży mówią wprost: idea ustawy jest słuszna, jednak kształt, jaki przybrała w praktyce, podobnie jak tryb jej uchwalenia, budzi już niepokój. Błyskawiczny tryb procedowania sprawił, że powstała ustawa, która obejmie 12,4 proc. rynku. Zdaniem Polskiego Związku Firm Deweloperskich ostatnią deską ratunku, by poprawić ten akt, jest Senat, który zajmie się nim już podczas wtorkowego posiedzenia komisji infrastruktury.

    Handel

    Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie

    Prognozy rynkowe wskazują, że wart ok. 10 mld dol. globalny rynek dostaw realizowanych jednego dnia będzie w kolejnych latach dynamicznie rosnąć. Wpływają na to przede wszystkim oczekiwania konsumentów co do szybkich i terminowych doręczeń. Zarówno firmy kurierskie, jak i sklepy internetowe coraz mocniej inwestują w ten trend. W Amazon opcja Same-Day Delivery jest już możliwa w 135 lokalizacjach w Europie, a w tym roku przybędzie 20 kolejnych. W I kwartale br. Amazon dostarczył w tym trybie o 80 proc. paczek więcej niż przed rokiem. Głównie były to produkty z kategorii niezbędnych przedmiotów codziennego użytku.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.