Mówi: | Christophe Dumont |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Bayer |
Bayer inwestuje w nowoczesne technologie. Zatrudnia 13 tys. naukowców i wydaje 3 mld euro rocznie na badania naukowe
Ponad 3 miliardy euro – tyle rocznie niemiecki Bayer wydaje na badania i rozwój. Firma zatrudnia ponad 13 tysięcy pracowników naukowych oraz wielu młodych badaczy i studentów na stażach. Bayer współpracuje również z polskimi uczelniami, w szczególności w zakresie badań nad ochroną zbóż.
– Teraz rozwijamy wiele innowacji dla wszystkich ważnych zbóż dostępnych w Polsce. Pracujemy z większością instytutów zajmujących się ochroną zbóż w Polsce. Robimy próby opierając się o ich doświadczenie. Dzięki temu będziemy wiedzieli dokładnie, jak te produkty zachowują się w Polsce, byśmy mogli udostępnić je polskim rolnikom – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Christophe Dumont, prezes Bayer sp. z o.o.
Dumont podkreśla, że innowacyjność to bardzo ważny element w strategii Bayera. Koncern z siedzibą w niemieckim Leverkusen jest znany najbardziej z produkcji leków, w tym aspiryny, ale działa również w obszarze nauk materiałowych oraz ochrony zbóż i nasion. We wszystkich tych obszarach spółka zatrudnia wielu naukowców, a łącznie na badania i rozwój przeznacza ponad 3 miliardy euro rocznie.
Ta kwota należy do najwyższych na świecie. Liderem światowego rankingu jest Toyota, która wydała w 2011 r. ok. 7,5 mld euro. W czołówce jest również wiele firm z branży farmaceutycznej, w tym zajmujący drugie miejsce Novartis, który w 2011 r. wydał ok. 7,3 mld euro. Koncerny zajmujące się produkcją leków są drugą branżą pod względem inwestycji w B+R – więcej (28 proc. całego światowego budżetu na ten cel) przeznaczają jedynie koncerny zajmujące się elektroniką oraz obliczeniami.
– Bayer bez innowacji nie istniałby. Dlatego ona jest w sercu wszystkiego, co robimy. Jestem przekonany, że jeśli będziemy się koncentrować nadal na innowacyjności, pozostaniemy na rynku przez kolejnych 150 lat lub więcej – przewiduje Dumont, nawiązując do 150. rocznicy działania koncernu.
Dodaje, że Bayer cały czas poszukuje nowych, zdolnych pracowników. Dlatego oferuje wiele staży, a studenci po ich zakończeniu często mają okazję kontynuować swoją pracę badawczą.
– W ramach budżetu 3 mld euro angażujemy znacznie więcej niż 13 tysięcy osób. Dla nas jest bardzo ważne, żeby mieć też młodszych naukowców, więc oferujemy wiele staży. Bardzo często zdarza się, że ci stażyści stają się potem pełnoetatowymi pracownikami Bayera. Naprawdę mamy bardzo dużo pomysłów, projektów i potrzebujemy więcej ludzi. Ważne jest, żeby mieć nowe pokolenie, bo oni przynoszą z sobą nowe pomysły do realizacji – podkreśla Dumont.
Dodaje, że nakłady na badania i rozwój często mają przełożenie na konkretne zastosowania. Takim jest na przykład samolot Solar Impulse. Model ten ma być pierwszym samolotem napędzanym wyłącznie energią słoneczną, który będzie w stanie okrążyć ziemię. Spółka Bayer MaterialScience dostarczyła lekkich materiałów, które zostały zastosowane w kokpicie samolotu. Jak podkreśla Dumont, muszą one nie tylko ważyć jak najmniej, ale również być odporne na zmienne temperatury, które w trakcie lotu mogą wahać się od +50 do -50 stopni Celsjusza.
Czytaj także
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-05-09: Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-24: Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.